Experti prokázali, že použití dieselového motoru v kamionech už se firmám nevyplatí, takže řidiči nemají jinou možnost než elektřinu.
Podle analýz dopravních odborníků už se výrobcům nevyplatí instalovat do kamionů klasické dieselové motory. Řidičům tak ve výsledku zbývá jediná logická možnost a sice „přesedlání“ na elektrický pohon. Ostatně technologie elektrického pohonu pro vozidla se vyvíjí dopředu přímo omračujícím tempem a není proto nic divného, že se tato změna dotýká i nákladní dopravy, nikoli jen vozů osobního provozu.
Elektrifikace další oblasti dopravy
I když se elektrické pohony aut vyvíjí raketovou rychlostí, stále je nelze označit za dokonalé. Současné modely se dají označit spíše za začátek konkurence pro jedovaté Diesely, které by tak mohly zmizet právě z kamionů. Zajímavé ovšem je, že badatelé z kalifornské univerzity provedli studii, která dospěla k překvapivému zjištění – už teď jsou kamiony na elektřinu mnohem výnosnější než ty se dieselovým pohonem.
Co může být lepší než Diesel? Tato otázka může napadnout mnoho lidí a komunita profesionálních řidičů i dopravních společností rozhodně momentálně neuvažuje o zatracení Dieselu, který je lety prověřeným způsobem pohonu právě dopravních kamionů. Klasický argument zahrnuje krátké dojezdové vzdálenosti a nekvalitní nabíjecí infrastrukturu, která je tak jako tak pomalá. A kamionů podle nich také není na silnicích tolik.
Dopad na životní prostředí?
Podle zastánců Dieselů zkrátka tyto motory při použití v kamionech nemají výrazný dopad na klimatické změny a emise. Jenže výzkumy ukazují, že právě diesely jsou odpovědné za cca třetinu emisí CO2 ze všech spalovacích motorů použitých v autech. Což vede k závěru, že nahrazení elektřinou je potřeba a dle expertů bez odkladů. Navíc elektrické kamiony jako například typ Tesla Semi se na trhu objeví v nejbližší době.
S momentální možností dojezdu 600 kilometrů vlastnictví elektrického kamionu levnější než toho s Dieselem. Což není ostatně jediná výhoda, s největší pravděpodobností půjde totiž dolů i cena baterií a dalších očekávaných vylepšení. V přepočtu na ujetý kilometr je elektrický kamion levnější o 13 %, do roku 2030 se očekává rozdíl 50 %. Pokud jde o dojezd, vzdálenosti přes 1000 kilometrů jsou reálně během několika let.