Pokud si někdo neumí spočítat rovnici z fyziky a shlédne se přitom v nejlepších hollywoodských filmech, dopadne to občas poněkud neslavně. Přesně jako v našem videu s ruskou Nivou.
Namísto videí z palubních kamer, které vám pravidelně přinášíme i s rozborem dané situace tady dnes máme něco poněkud atraktivnějšího. Tedy, ono to původně mělo být aktraktivnější. Jen si to představte: skočíte s Ladou Nivou ze střechy na střechu, všech pět mobilních telefonů, co jste si půjčili od svých kamarádů to zaznamená, pokaždé z jiného úhlu, v finále sestříháte magic video a „socky“ jsou vaše. A smlouva s RedBullem třeba také. No, jak už asi tušíte, tak úplně to nedopadlo. Pojďme se na ty ruské kluky skákající podívat společně.
Niva je v podstatě geniální automobil
Úvodem se ale musím přiznat, že mám k Nivě speciální vztah. Odivoval jsem ji při jejích prvních vítězstvích na Dakaru, slepoval lepidlem Herkules její první vystřihovánku v „abíčku“ od Richarda Vyškovského a pak v ní seděl dlouhou cestu s humanitární pomocí do rumunského Temešváru a Bigaru, kterou jsme tam před lety vezli, když se v Rumunsku konečně zhroutil komunistický systém. Při všech těchto momentech pro mne Niva ztělesňovala v podstatě ideální řešení rovnice (nebo zadání) ve znění „malé, nenáročné, přitom v terénu výkonné auto“.
Jak potom šel čas a přibývaly možnosti, jednu jsem téměř i koupil, moje tehdejší partnerka byla do Nivy blázen a téměř jsem již tehdy tuším v Liberci vytáhnul peněženku za modrý exemplář – kdybych do jeho prahů v posledním okamžiku nestrčil prst. A zase jej vytáhnul, k (zřejmě nefalšovanému) údivu prodávajícího a ještě většímu údivu mému. Bylo mi nicméně okamžitě jasné, jaké auto mám před sebou a co všechno na něm už bude totálně zrezlé, pokud dostanu ukazováček do prahu podobně, jako do těsta vánočky při svátečním pečení.
Odolnost proti korozi nebývá silnou stránkou ruského offroadu
Z obchodu tedy sešlo, můj názor na odolnost Nivy vůči korozi se posunul o nutný kus k té nelichotivé straně, na druhou stranu jsem vždy byl schopen uznat, že konstrukce Nivy je svým způsobem geniální a dobře udržovaný exemplář může svému majiteli dělat radost. A konat službu a odvádět práci, neb jako pracovní nástroj byla Niva možná ještě vhodnější, než coby osobní automobil pro běžné užívání. Na to byla příliš utilitární a příliš neotesaná, zvuk tří diferenciálů a dvou převodovek (v ruském provedení) vás po čase zkrátka nebavil.
A možná bych byl schopen i uznat, že může být i dobrým nástrojem k provádění kaskadérských kousků. Odolná konstrukce, kterou případně nebude takový problém „odepsat“, s ohledem na cenu starších kousků a jejich všeobecnou dostupnost. Pravda, to s tím odepsáním se partičce, jejíž video vám přikládáme k pobavení povedlo dokonale. Obávám se, že po pádu z třetího patra nebude v útrobách nebohé Nivy už nikdy nic jako dříve a její jediná cesta povede na zasloužený odpočinek.
Co se vlastně nepovedlo? V podstatě všechno. Možná stačilo, kdyby si chlapci doma vytáhli učebnice fyziky z osmé třídy a trochu se do nich opět zahloubali. Pokud tedy učebnicemi fyziky z osmé třídy někdy v životě disponovali. Dalo by se v nich poměrně lehce dočíst (a následně spočítat), jakou rychlostí „V“ a pod jakým úhlem musí těleso na odrazovém můstku jet, aby překonalo vzdálenost „l“. A zřejmě by velmi rychle pochopili, že na tachometru Nivy muselo být v okamžiku „vzletu“ citelně víc na to, aby na střechu protějšího domu opravdu doletěla.
Jakou rychlostí by musela Niva jet, aby doletěla na střechu?
Takto jen potupně narazila na hranu domu a předvedla hrůzostrašně vypadající pád z třetího patra. Na to, jak to celé ve videu vypadá je výsledek ještě skvělý: nikomu se nic nestalo. To nakonec vystavuje milé Nivě nečekaně dobré vysvědčení. Vždyť který automobil s pěti hvězdičkami z testu EURO NCAP se může pochlubit odolností na pád z třetího patra? Tak vidíte. Otázka na závěr: kolik tipujete, že by Niva musela jet, aby na tu střechu doletěla? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!