Nejen mezi osobáky se najdou exkluzivní kusy, které na silnici nepotkáte. Offroady, které jsou zajímavé a v terénu umí, jsou ještě vzácnějším úkazem než sportovní vozy.
Kde komu se vybaví při slově offroad terénní vůz s řidičem, který pokud není od bláta, tak do auta nesedne. Jenže to je kolikrát mylná představa. Někteří konstruktéři si vzali za cíl spojit terénní vlastnosti s pořádně našlapanou technikou. Takových počinů bylo v historii již několik. Nebudeme se zabývat všemi prototypy, to by nám jeden článek nestačil. Podíváme se na auta, která se dostala skutečně do výroby a bylo možné si jej koupit.
Isuzu VehiCROSS 1997 – 2001
Začneme tím levnějším z nabídky, ceny se pohybují od cca 400 tis. Kč. VehiCROSS bylo takové malé terénní vozidlo, které svým designem zapadá i do dnešní doby. Bylo řádně oplastované a svalnaté. Pod kapotou běžel výhradně benzínový V6 s 3,5 l a výkonem 157 kW (pro Japonsko 3,2 l). Auto bylo postavené na žebřinovém rámu a na něm přišroubovaná karoserie. Kabina byla pro 4 cestující, avšak ti vzadu byly docela omezení.
Poháněná byla buď zadní kola, nebo všechna 4. VehiCROSS měl regulaci prokluzu kol a uzamykatelný diferenciál. Pohon 4×4 TOD (Torque On Demand) dodával BorgWarner. Všechen výkon se pak přenášel na silnici přes automatickou převodovku se čtyřmi stupni 4L30E. Pro jízdu v terénu mělo i dobré rozměry, které dosahovaly délky 4,13 m, šířky 1,79 m a výšky 1,7 m. Rozvor byl 2,33 m.
Tyto všechny vlastnosti nahrávaly pohybu mimo asfalt. Umístění velkých kol v rozích karoserie a váha 1750-2110 kg pak jen dokreslovaly terénní schopnosti. Bohužel i přes snahu Isuzu se VehiCROSS neprodával úplně podle představ. Nejoptimističtější odhady tvoří o 6140 vyrobených kusech. K nám se nedovážel, takže pokud jej chcete, musíte se obrátit na individuální dovoz. Z dnešního pohledu jde o zajímavé auto. Nestává se příliš často, aby sériová podoba byla téměř totožná s konceptem.
Lamborghini LM002 1986 – 1992
Rambo – Lambo. Kdo by neznal tuto přezdívku. Když bylo v roce 1986 představeno veřejnosti, tak se přezdívka ihned chytla. Hranatě tvarovaná karoserie a pod přední kapotou 5,2 l V12 z Coutach. Motor nabízel dle roku výroby 420 až 450 koní. S délkou 4,79 m, šířkou 2 m, výškou 1,85 m a rozvorem 2,95 m se ani dnes neřadí mezi menší offroady. I přes svoji velikost dokázal zrychlit z 0 – 100 km/h za 8,5 s. Možnost brodění byla až 1 m a díky pneumatikám Pirelli bylo možné jezdit i po písečných dunách.
Faktem stále zůstává, že i v dnešní době je provoz LM002 značně náročný. Jedna pneumatika stojí přibližně 4000 Euro. Natankování nádrže o objemu 290 l také nebude za hubičku a je třeba připočítat i fakt, že ani na tento objem paliva nedojede LM002 z ČR do Chorvatska bez natankování. Ale to vše nevadí, protože pokud budete někdy držet klíčky od tohoto Lamborghini v ruce, bude vám jedno, co jaká položka stojí. Hlavně se budete chtít svézt.
Potkat jakékoliv Lamborghini na našich cestách je takový motoristický svátek. Potkat LM002 na cestě je srovnatelné s výhrou ve Sportce. Tedy výhrou v řádech několika milionů. A i při výhře pár milionů není zaručené, že se k takovému auto dostanete, a bude vám říkat pane. Na pořízení potřebujete většinou od 7 mil. výše.
Aixam Mega Track 1992 – 1995
Možná se ptáte, jak značka, kterou si většina z nás spojí s auty pro 15leté, může být i výrobcem takového pekelného stroje s V12 jako je Mega Track? Aixam nevyráběl jen malá autíčka, která brzdila provoz. Aixam vznikl v roce 1983 z toho, co zbylo z firmy Arola. V Paříži se pak v roce 1992 představil Mega Track, který byl čtyřmístný supersport a za zadními sedadly ukrýval 6,0 l V12 od Mercedesu. Ten poskytoval 394 koní a 570 Nm. Roztáčel všechna čtyři kola přes čtyřstupňový automat, původem také od Mercedesu.
Sílu dělil v poměru 34:66 přes centrální planetový diferenciál s viskózní spojkou. Dokázal se rozjet až na 250km/h, kde mu stopku vystavil elektronický omezovač. Přeci jenom jste v roce 1992 a jedete s autem, které má na podvozku světlou výšku 22 cm a váhu necelých 2,3 tun. Tu je možné ještě upravovat pro jízdu v terénu v rozmezí 10 cm pomocí hydrauliky. Světlosti také napomáhají 20 palcová kola. Celé auto bylo postaveno na trubkovém rámu a karoserie byla udělaná z kevlaru.
Všechna kola byla nezávisle zavěšena a odpružena vinutými pružinami. Na obou nápravách pak byly stabilizátory. Track se sice nikdy sériové výroby nedočkal, nicméně jste si jej mohli objednat individuálně. Vyrobilo se 5 kusů. To opravdu moc šancí na potkání na silnici nedává, nicméně v Monaku a na jihu francouzského pobřeží lze při štěstí nějaký spatřit. V době, kdy se prodával, stál ohromujících cca 10,6 milionů Kč.
Toyota Mega Cruiser 1995 – 2002
Toyota zabírá na trhu offroadových aut v celku slušná prodejní místa. Její Land Cruiser je s námi už od druhé světové války. Jejího dosud největšího modelu jsme se však dočkali až v roce 1995. Byl prodáván výhradně v Japonsku a určen byl pro armádu a složky záchranného systému. Po vzoru amerického konkurenta Hummer H1 však existovala i civilní verze. Mage Cruiser byl opravdu mega. Na délku měřil 5,09 m, šířka 2,17 m, výška 2,07 m a rozvor 3,39 m.
Není se pak divit, že vážil přes 2,85 tuny. Maga Cruiser měl na rozdíl od předlohy pod kapotou jen čtyřválec 4,1 l o výkonu skromných 155 koní a točivém momentu 382 Nm. Síla se pochopitelně přenášela na všechna kola přes čtyřstupňovou samočinnou převodovkou Aisin s redukcí a tři diferenciály s uzávěrkou. Zvláštností pak bylo zatáčení všemi koly. To pomáhalo v obratnosti. Světlá výška pak byla ohromujících 42 cm. Civilní verze vycházela z užitkové, avšak byla doplněna, respektive vybavena luxusněji.
K dispozici byla dvouzónová klimatizace, CD přehrávač s měničem na 6 disků, střešní okno, elektrická okénka atd. Pokud ale znáte Toyoty z 90 let, budete poznávat i některé další díly v interiéru, převzaté z jiných modelů. Prodávala se za cenu okolo 2 mil. Kč a celkově se jich prodalo 148 ks. Většina z nich pak měla volant vpravo. Výroba pro armádu však pokračovala déle a dodnes je Mega Cruiser armádou používaný. U nás na něj narazíte velmi obtížně, nicméně vyrobily se i verze s levostranným řízením.
Který offroad byste si chtěli užít jako řidič?