Nejvyšší míra inflace v Evropské unii, klesající koupěschopnost Čechů spolu nepříliš lichotivými vyhlídkami na rok 2024 mohou zapříčinit i rozpad trhu s ojetými vozy.
Ojetá auta postupně mizí – toto je fakt, který je třeba přijmout. V listopadu počet dostupných ojetých vozů na trhnu spadl do alarmujících čísel. Podle zprávy společnosti AAA Auto Barometr bylo v listopadu nabízeno necelých 200 000 ojetých aut. Jejich ceny totiž nekompromisně stoupají. Jaká je situace s ojetými vozy na českém trhu a jak se meziročně změnila? Přinášíme statistiky z uplynulého roku. A je to popravdě celkem zajímavé počtení, i s ohledem na to, co nás čeká v roce 2024.
Zvýšení ceny ojetých vozidel a snaha Čechů šetřit, kde se dá
„Údaje ze zprávy AAA AUTO Barometr naznačují v listopadu mnohem menší počet vozů dostupných na sekundárním trhu. Útěchou je mírný nárůst oproti stejnému období roku 2022, kdy bylo nabídek o dva tisíce méně než nyní. Bohužel, minulý měsíc byl medián najetých kilometrů a stáří vozů nabízených k prodeji rekordně nízký. Bylo to důsledkem vysokého přílivu téměř nových vozů, tedy do čtyř let starých,“ vysvětluje generální ředitelka AURES Holding Karolína Topolová.
Během prvních tří měsíců letošního roku se průměrná cena ojetých aut meziročně zvýšila o 10 % (konkrétně 9,95 %). I když tempo zdražování se mírně zpomalilo, stále došlo k významnému nárůstu, přičemž průměrná cena za ojeté auto se meziročně zvýšila o 17 000 Kč z 272 000 Kč na 299 000 Kč. Tento nárůst byl způsoben především zdražováním levnějších nebo průměrně drahých vozů, které měly největší poptávku. A současně také snižování kupní síly Čechů a ono pověstné „zatáhnutí za brzdu“, které je pro nás obvyklé, jakmile je sebemenší krize byť jen na obzoru.
V žebříčku populárních ojetin žádná překvapení: Škoda a VW
Škoda Octavia a Škoda Fabia se nepřekvapivě staly nejprodávanějšími modely. Na třetím místě se tentokrát umístila Škoda Superb, která vystřídala Volkswagen Golf, který byl loňským třetím nejprodávanějším modelem. A tak trochu doplatil na to, že osmá generace není v ojetinách zdaleka tak oblíbená jako byla generace předchozí. Díky tomuto trendu se všechny modely značky Škoda mohou pochlubit vyšším tržním podílem. Dohromady tvořily 21 % ze všech nejprodávanějších vozů, zatímco podíl automobilů koncernu Volkswagen v TOP 10 činil 28 %.
Nejvíce se letos prodávala opět auta s motorem na naftu (49,9 %). Podíl aut s benzínovým pohonem činil 46,2 %. Elektro auta byla mezi ojetými vozy zastoupena z 0,83 %, což v praxi znamenalo, že každé zhruba 120. auto mělo pohon na elektřinu. V loňském roce činil jejich podíl jen 0,48 % trhu. To je sice takřka dvojnásobný vzestup, pořád se ale pohybujeme ve zcela zanedbatelných číslech oproti variantám se spalovacím motorem. Nicméně, jak sama přiznává ředitelka AAA Aures Holding, ke změně a přechodu na alternativní pohony jednou pochopitelně dojde.
Dražší ojeté vozy mohou postupně vymizet z trhu
Jaká je však situace nyní? Stáří prodávaných aut v Čechách meziročně kleslo o půl roku na rovných 9 let. Příčinou byl vyšší podíl tuzemských ojetin, jejichž věk činil v průměru 7,2 roku, zatímco průměrný věk aut se zahraničním původem byl 10,6 let. Kombinace nižší kupní síly a ne příliš dobrých vyhlídek na rok 2023 však Čechy stále více směruje k ojetinám z nižších cenových pater, typicky kolem 200 tisíc korun.
Ta dražší pak přestanou být v porovnání se slevovými akcemi u zcela nových, nejetých vozů pak v podstatě atraktivní, a je tak možné, že z trhu pomalu, ale jistě vymizí. Jak vidíte trh s ojetinami v Česku vy? Dejte nám vědět váš názor do diskuse pod článkem, děkujeme!