Ojeté elektromobily nahání hrůzu: Masivně ztrácí na ceně, přesto je nikdo nechce. Kdo to nakonec celé zaplatí?

Jestli je něco opravdu zásadním problémem elektromobilů, je to masivní ztráta hodnoty poté, co skončila záruka na baterie. Nicméně to pořád ještě není to hlavní.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Ačkoli jsou reklamní a marketingové materiály elektromobilů plné ujišťování o „nekonečné“ životnosti baterie, podobně nekonečné záruce a vůbec slibech o tom, jak nemůžete koupí elektromobilu prohloupit, realita bývá nepatrně jiná. Respektive dost jiná. Speciálně pokud jde o prodej ojetého elektromobilu. To se náhle karty umí zcela obrátit. Výhodnost a úspora provozních nákladů? Kdeže ty loňské sněhy jsou. Zůstávají jen oči pro pláč. A víte co? Pojďme se na to podívat společně.

Tesla jako ukázkový příklad toho, jak „rentabilní“ jsou ojeté elektromobily

Přičemž není zřejmě názornější ukázky celého problému, než jsou právě modely od Tesly. Ne, nechci se o Elona Muska tentokrát jakkoli „otírat“, myslím, že má svých starostí aktuálně víc než dost. Pravdou však zůstává, že vozy od Tesly jsou dokonalým příkladem toho, jak se na konci záruky/životnosti vozu zcela změní pravidla hry. Nutno dodat v neprospěch dosavadního majitele. Nejde přitom o nic menšího než o záruku na baterii.

iZdroj fotografie: Koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Záruka na baterii de facto určuje použitelnost EV modelů

Tu vám dnes stěží někdo poskytne delší, než je 8 let, případně nějakých 160 000 najetých kilometrů. A to ještě s dovětkem, že na konci této záruky bude mít baterie (například) minimálně 70 % kapacity. Což o to, oni by se možná mnozí z nás smířili i s touto kapacitou. Jenže – a v tom je právě Tesla výjimečná – díky trvalému online propojení vozů se servisem vám náhle třeba klesne dojezd. Nebo nepůjde dobíjet. Protože jste se právě ocitli „pod limitem“. A v servisu vám pak oznámí onu nemilou „novinku“: výměna.

Přišla mu faktura za výměnu baterie do Tesly a sesypal se. Banka odmítla další půjčku a Elon Musk nerad čeká na peníze

A dodají k té zprávě informaci o ceně, ze které se slabším jedincům udělá šoufl. Neb jim dojde, že to je víc, než je aktuální tržní cena jejich ojeté Tesly. Mnozí pak dilema vyřeší docela drsným, pyrotechnickým zážitkem. Nepochybně je to vyjde levněji, navíc v počtech zhlédnutí na YouTube to ve finále může ještě něco hodit. Stačí se na pár takových videí podívat, mají jednoho jediného jmenovatele: naprosto nerentabilní výměnu baterie. A v podstatě neřešitelné dilema.

S takovouto „ekonomikou“ provozu nedávají elektromobily moc smysl

Popravdě přesně v tomto bodě vidím i já osobně jeden z největších problémů elektromobilů: tak masivní ztrátu ceny, která nastane po skončení záruky na baterii, samozřejmě nechce nikdo platit. A je celkem jedno, kolik jste na autě najeli kilometrů. V tom se elektromobily výrazně liší od modelů se spalovacím motorem. A nutno dodat, že v jejich neprospěch. Protože mimořádně zachovalý, osm let starý, klasický a zajímavý automobil s nízkým nájezdem si svého kupce najde vždy spolehlivě.

Tento Brabus „S-Klasse“ stojí méně než Fabia. Najeto má jen 67 000 km. Využijte rychle této skvělé nabídky

A ani jeho stávající majitel nebude zřejmě z obchodu nešťastný. Dá to rozum: autu například se 70 000 kilometry, garážovanému a bezchybně servisovanému opravdu nic není. A dlouhé roky nebude. Elektromobil s klesající kapacitou baterie a po záruce naopak ztrácí masivní desítky procent z ceny. Jaké to má vlastně řešení? Koupit elektro na 3–4 roky a rychle prodat? Nebo? Napadá vás něco? Napište mi do diskuse pod článkem, děkuji moc!

Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články