Jedna z mimořádně zajímavých novinek roku 2025 na českém trhu by mohla začít posouvat ceny SUV do pásem dostupných pro výrazně větší počet zájemců.
Že jednou z nejoblíbenějších kategorií (nebojím se napsat rodinných, ba přímo univerzálních) vozů v Evropě jsou kompaktní SUV, zřejmě dnes již nikoho nepřekvapí. Tyto pro mnohé takřka dokonalé vozy umí zastat hned několik rolí: rodinnou, služební, reprezentační a v neposlední řadě i sportovní. Míněno tedy tak, že díky své vyšší světlé výšce a (někdy přítomnému) pohonu všech kol dovezou svého majitele i se sportovním náčiním do míst, kam by se běžným osobním vozem dostával obtížně. Nicméně tolik výhod nebývá zadarmo. Nebo respektive nebylo. Pojďme se na to podívat společně.
SUV snad přestane být pro mnohé modlou
Přičemž se ale v podstatě dalo čekat, že něco podobného přijde. Tedy že jednou nastane situace, kdy tak trochu prémiově vnímaná kategorie (jakkoli mnoho jejich zástupců nemá s prémií nic společného) se dostane tam, kam patří: tedy do mainstreamu. Mezi běžná auta, běžná kombi či běžné hatchbacky. Kdy SUV s koncernovým podvozkem i motorizací (a pohonem předních kol) stojí často o 20 % více než běžné kombi se stejným podvozkem, na kterém oba stojí. Jen proto, že jde o SUV. Drahý Tiguan? T-Cross citelně dražší než Polo, i když má stejný podvozek? Vždyť je to nesmysl.
A možná přesně na tuto strunu již začínají „hrát“ téměř všichni čínští, ale i již i mnozí evropští výrobci. Mezi ty první (a velikostí téměř největší) patří Chery, čínský gigant, jenž svoji nabídku postupně rozšířil do celé Evropy. Přičemž již od podzimu minulého roku je díky společnosti Grand Automotive Central Europe dostupný i v Čechách. Zkraje se značkou Omoda, která by měla tvořit ekonomický základ nabídky. Dostupná, prakticky řešená auta, jež přiblíží fenomén SUV masám.
Španělsko jako první stanice směr Evropa
A jelikož výchozím přístavem a vstupní branou do Evropy je pro mnoho čínských dovozců Španělsko, tak i v tomto případě začaly do španělského přístavu Las Palmas připlouvat první vozy určené přímo pro Evropu. A Španělé jsou také prvními, kdo si nové Chery (a Omody) mohli objednat. Po nich následovali Italové, Maďaři nebo Poláci. U nás měly být první kusy do konce roku, to se nakonec také povedlo: oficiální premiéru dovozce stihnul ještě v prosinci 2024.
Jedním z prvních vozů na našem trhu tak bude zajímavý crossover Omoda 5, někdy také značený jako Omoda C5. Svým určením spíše „městské SUV“ (nebo ještě přesněji městský crossover, bez jakýchkoli ambicí na terénní projev) nabídne klasickou „jednašestku“ TGDi o výkonu 197 koní a první zákazníci si ji mohou objednávat již nyní. V příštím roce se plánuje také elektrická verze, avšak neočekává se, že by tato verze dosáhla stejné popularity jako její spalovací protějšek.
Klasický „městský“ pohon: 1,6 turbo + sedmistupňový automat
Motor je u Omody C5 spárován se 7stupňovou automatickou „dvojspojkou“ DCT a výkon je přenášen na přední kola. Maximální točivý moment dosahuje hodnoty 290 Nm a zrychlení na prvních 100 km/h dosáhne kompaktní crossover za 7,8 sekundy. SUV disponuje moderním designem zahrnujícím výraznou masku chladiče s kosočtvercovými nasávacími otvory a full LED osvětlením jak vpředu, tak vzadu. Což jsou pro čínské vozy již celkem standardní záležitosti, jen ten výkon je u Omody kousek vyšší, než u „Číňanů“ bývá zvykem (a motor je 1,6 místo běžného 1,5 litru).
Interiér vozu nabízí, jak je u čínských modelů z posledních let zvykem, v podstatě vše, co je momentálně na trhu k dispozici. Mezi standardní výbavu tak patří duální 10,25palcový LCD displej, inteligentní hlasový asistent, adaptivní tempomat a sedadla obšitá umělou, ekologickou kůží. Řidič má také k dispozici standardní 360stupňovou kameru. S délkou 4 400 mm, šířkou 1 825 mm a výškou 1 588 mm při rozvoru 2 630 mm zůstává Omoda C5 stále kompaktním vozem, vhodným i pro někdy krkolomné uličky českých měst.
Špičková technologie z leteckého průmyslu
Zajímavou technologií, použitou při výrobě Omody C5, je unikátní technologie nýtování a lepení, která byla původně vyvinuta pro potřeby leteckého průmyslu. Tato metoda je podle tvrzení výrobce mimořádně ekologická a umožňuje až 70% úsporu energie ve srovnání s tradičním svařováním. Navíc celý proces probíhá bez znečištění. V případě lakování modelu je použit světově nejpokročilejší systém suchého stříkání barvy, který dosahuje 95% míry recyklace vzduchu a úsporu energie až 60 %.
Podobně na výši je i pasivní bezpečnost: jako u většiny novinek z Číny je samozřejmostí pět hvězd v testech EuroNCAP. Přičemž v nárazovém testu poskytuje OMODA 5 87procentní ochranu dospělým i dětem uvnitř vozu. Mezi vybavení patří elektronický jízdní stabilizační program, detekce mrtvého úhlu a systém sledování jízdy. Nechybí ani varování před kolizí a systém autonomního nouzového brzdění.
Cenový šok pro zavedenou konkurenci
Se svou cenou (mimochodem v Číně je k mání od pouhých 92 900 čínských chuanů, v aktuálním kurzu zhruba 308 000 Kč) by se pak „cé-pětka“ mohla stát jedním z prvních modelů, které z kategorie SUV sejmou onen „cenově prémiovější“ nádech. Jakmile bude česká cena známa, budeme vás obratem informovat. Zatím můžeme říct jen to, že i základní Škoda Fabia stojí aktuálně více. A ruku na srdce, za takových podmínek má Omoda dost nakročeno k tomu, aby se stala novým oblíbencem českého národa. Jako například Dacia či Škoda. Ostatně, jak to vidíte vy? Dali byste čínskému SUV přednost před evropskou nebo japonskou konkurencí? Z jakého důvodu? Děkuji za vaše odpovědi!