Německo devadesátých let bylo, co se uvádění nových (a často revolučních) modelů týče, mimořádně plodnou zemí. Tato legenda pak dokáže překvapit i dnes.
Psát o tomto autě téměř nepovažuji za „pracovní úkol“, neboť se jedná o jeden z těch modelů, o nichž jsem kdysi tajně snil. Abych si jej nakonec, jako ostatně většinu mých „dream cars“, nikdy nepořídil. To ale nic nemění na tom, že moje sympatie k němu za ty dlouhé roky opravdu nepolevily. Ba možná naopak. A jakkoli to již není auto pro mne, zejména z praktických důvodů, objev mimořádně zachovalého kousku ve mne zasel semínko pochybnosti. Dámy a pánové, seznamte se: Opel Calibra, 25 let poté. Nenechte se prosit, tohle je Německo par excellence.
Představení na veletrhu: Svět zalapal po dechu
Calibra se totiž do dějin německého autoprůmyslu zapsala nesmazatelným písmem. O to možná smutnější je skutečnost, že se jich do dnešního dne zachovalo tak málo. A jak jsem zjistil, jsou to buďto exempláře „před svou klinickou smrtí“ (či těsně po ní), nebo naopak poměrně zachovalé kousky, z nichž jeden tedy opravdu vyčnívá. A není ani daleko od německých hranic. Ale k němu se dostanu za okamžik. Pojďme se na historii Calibry podívat od počátku.
Calibra se představila coby sportovní kupé „v provedení 2+2“. Tedy dvě sedadla vpředu a dvě nouzová sedadla vzadu a rovnou na „domácím“ veletrhu IAA ve Frankfurtu v roce 1989. Jinými slovy a českou optikou nahlíženo, je to tak trochu „revoluční dítě“. Mimochodem Opel byl tehdy velmi aktivní, co se nových jmen (a libozvučně znějících jmen) týče, v té době vznikla jak Omega, tak i Astra nebo Vectra, tedy jména, používaná ještě desítky let poté (Astra dodnes). A za jménem Calibra stál vývojář Opelu Manfreda Gotta.
Opelu se povedlo podobu utajit do posledního okamžiku
Auto pak na samotném veletrhu působilo jako zjevení. A časovaná bomba v jednom. Nebyl internet, nebyly telefony s fotoaparáty, nebyli blogeři, vlogeři a další „únikáři“, kteří dnes s železnou pravidelností zveřejňují novinky na síti dříve, než je jejich oficiální premiéra. Často se samotným požehnáním firem, nutno dodat. Nikoli, v té době nic podobného nebylo, a tak když se stáhla plachta z nádherného kupé, publikum veletrhu zalapalo po dechu. A následující vydání všech automagazínů měla o titulní fotky postaráno.
Dědictví Vectry první generace: kvalitní technika, ne vždy „sportovní“
Calibra přitom vycházela z velmi povedené Vectry první generace, na rozdíl od ní však Calibra nemá jednoduchou torzní zadní nápravu (tu ostatně neměly ani Vectry 4×4, 2000 a Turbo), alébrž má poměrně sofistikovanou zadní nápravu s polovlečenými rameny s mini blokovými pružinami, stabilizátorem a teleskopickými tlumiči. A na svoji dobu velmi progresivní, pouhých 7 centimetrů vysoké přední elipsoidní světlomety, které zásadní měrou pomohly k finálnímu designu.
Rozměry Opelu Calibra
- Délka: 4 492 mm
- Šířka: 1 688 mm
- Výška: 1 320 mm
- Rozvor: 2 600 mm
- Rozchod v/h: 1 426/1 446 mm
- Pneumatiky: 175/70 R14 nebo 195/60 R15 a 195/60 R14 85V, 205/55 R15 až 205/50 R16 87W
- Průměr otáčení: 11,44 m
Ten je oproti notně usedlejší Vectře až nečekaně rozmáchlý a velkolepý, s rekordním Cx 0,26, což byla na tu dobu nebývale nízká hodnota. A i dodnes oku lahodícími proporcemi, které vás přimějí se za zachovalým kouskem otočit. Jakkoli se to opravdu neděje často. Žel v interiéru bylo poznat, že na větší investice do „sportovního looku“ Opelu nezbyly peníze, neb je s nepatrnými rozdíly převzatý kompletně z Vectry. To samo o sobě není špatně, jen je zkrátka poznat, že obě auta mají zcela odlišné zaměření.
Vrcholná 4×4 Turbo by dokázala nadchnout i dnes
Pod kapotou pak Calibra opět v zásadě kopírovala nabídku Vectry, nicméně již zmíněné top modely, speciálně pak přeplňovaný dvoulitr o výkonu 150 kW a točivém momentu 280 Nm, posouval Calibru do sféry opravdu sportovních modelů. A to i co se jízdního projevu týče (0–100 km/h za 6,6 s a max. 245 km/h). Navíc vrcholná motorizace byla spojena s pohonem čtyř kol, není tedy divu, že byla i zcela na vrcholu nabídky. Základní Calibra 2.0 i stála v listopadu 1994 40 835 německých marek (zhruba 820 000 korun v tehdejším kursu), zatímco Calibra 4×4 Turbo nemalých 54 345 marek.
A tedy o více než třetinu více. Atraktivita vozu však zaujala nejen běžné zákazníky, ale i tunery. Calibra se tak zanedlouho stala jedním z nejvíce upravovaných aut, což se žel odrazilo i v jejích poměrně nevelkých počtech v sériovém stavu, které lze dodnes najít. Při hledání na německých serverech jsem však natrefil na jednu, mající najeto pouhých 86 000 kilometrů. A podle stavu interiéru bych tomu bez zaváhání uvěřil. Majitel za ni chce sice nemalých 10 000 euro, čili zhruba 250 000 korun, ale za tyto peníze máte šanci se přenést v čase.
Jde však pochopitelně o základní dvoulitr, kdyby v takovémto stavu byla i Turbo 4×4, jsme na zcela jiné částce. I tak ale nevím, jestli je tato částka za extrémně zachovalý Opel „z devadesátek“ moc, nebo málo. Co myslíte?