Desetitisícům vozů Opel (a dalším) hrozí vážné poškození motoru: Majitelé musí jednat. Našel jsem levný kontrolní přípravek

Nejen mnoha vozům Opel, osazeným motory 1,2, hrozí vážné problémy vzhledem ke konstrukční chybě v rozvodech. Situaci lze zkontrolovat jednoduchým přípravkem.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Stellantis
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
Další 0 fotografie
                   

Čas od času se stane, že i přes nejlepší snahu a kvalitní práci konstruktérů se až časem ukáže, že pohonná jednotka (nebo jiný komponent vozidla) zkrátka nevydrží tvrdé podmínky reálného provozu a začne se, lidově řečeno, „sypat“. Své by o tom mohl vyprávět i koncern Volkswagen s motory TSI a jejich rozvodovými řemeny a velmi podobná situace se nyní stala i konkurenčnímu Opelu. A opět jde o poměrně vážnou závadu. Pojďme se na další kolabující rozvody podívat společně.

Jednou z nejdůležitějších součástí motoru jsou rozvody

Čím dál složitější konstrukce motorů spolu s čím dál větším tlakem na snižování nákladů při jejich konstrukci a výrobě totiž nevyhnutelně vedou k tomu, že často některá ze součástek zkrátka vypoví poslušnost. A protože speciálně rozvody jsou jednou z nejdůležitějších částí motoru a na jejich bezvadném chodu je celý motor „životně“ závislý, jde o vážný problém, pokud se toto selhání stane právě v celé konstrukční skupině rozvodového řemene (řetězu) a navazujících kol a soukolí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kdy opravdu měnit rozvody? Mechanik bez servítek určil, kdy je ten správný čas. Až 78 % řidičů má mylné představy

Protože pokud na sebe píst s ventily „dosáhnou“ a dojde k jejich „potkání“, bývá to často to poslední, co daný motor za jeho životní pouť potkalo. Oprava bývá náročná a drahá, v mnoha případech se vůbec nevyplatí. Své o tom ví již mnohý výrobce. Naposledy podobný problém postihl Opel, který od roku 2017 používá ve svých modelech benzinové motory PureTech od skupiny PSA (nyní Stellantis). Které se jako nové nechovaly nijak špatně, nicméně časem se projevil jeden zásadní problém.

Motor od PSA pod kapotami Opelu – a problémy s ním spojené

Benzinový tříválec se u Opelu nazývá 1.2 Direct Injection Turbo a najdeme ho v modelech Grandland, Crossland, Combo, Corsa, Mokka a Astra. A oním problémem je v tomto případě pohon rozvodovým řemenem v olejové lázni. To, co se prezentovalo jako technicky chytré řešení u nových vozů, se ukazuje jako slabé místo u ojetin. Přitom myšlenka rozvodového řemene v olejové lázni zní teoreticky dobře: motorový olej má snížit tření řemenového pohonu a výrazně prodloužit životnost rozvodového řemene.

iZdroj fotografie: RL GNZLZ / Creative Commons / CC-BY-SA

Jenže. Jak se ukazuje, praxe je žel jiná. Zákazníci Opelu hlásí vytahané nebo prasklé rozvodové řemeny u všech modelů – a to dokonce i u vozidel starých jen pár let. K výměně materiálu dochází tak výrazně dřív než před koncem servisního intervalu (po 100 000 kilometrech nebo šesti letech). Podobné problémy má Ford, jehož benzinové Ecoboost motory mají také rozvodový řemen v olejové lázni. V případě poškození rozvodového řemene hrozí celkem velké problémy: buď se ucpe olejové síto v důsledku uvolněných částic rozvodového řemene, nebo se rozvodový řemen roztrhne a zcela rozpadne.

Opel chybu uznává, kontrolu lze snadno provést i v domácích podmínkách

Jak pro německý Bild uvedl mluvčí Opelu, výrobce o problému ví a od roku 2022 se v sériové výrobě používá zesílený rozvodový řemen. Nicméně majitelé dotčených modelů a majitelé ojetých vozů, jichž se problém týká, by měli určitě zkontrolovat rozvodový řemen pomocí malého speciálního nástroje, jakým je například měřicí vidlice od KS Tools (v naší galerii, číslo položky 400.2118), nebo si jej nechat zkontrolovat v servisu. Postup je poměrně jednoduchý:

iZdroj fotografie: Stellantis

Kontrola rozvodového řemene pomocí přípravku

Vložte nástroj do nalévacího hrdla oleje, abyste získali přístup k rozvodovému řemenu, nasaďte konec vidlice nářadí na rozvodový řemen. Ten by měl být pouze tak široký, aby se vešel mezi dva hroty testovací vidlice. Pokud je širší a do vidličky se již nevejde, znamená to jeho poškození. V tom případě neodkládejte výměnu rozvodového řemene, stejně jako vyčistěte olejové sítko v olejové vaně a podtlakové čerpadlo posilovače brzd od případných částic rozvodového řemene.

Který olej je tedy nakonec ten pravý?

Velmi záleží i na typu motorového oleje. V tomto případě totiž opravdu není prostor na experimenty a levné nákupy v supermarketu. Olej musí přesně odpovídat normě výrobce, aby byla zajištěna chemická kompatibilita rozvodového řemene. Nesprávná aditiva, nevhodná viskozita nebo nadměrné intervaly výměny oleje mohou zásadně ovlivnit hmotu řemene. Časté krátké jízdy také zhoršují kvalitu oleje kvůli přidanému palivu, které se neodpařuje. Výsledek je pokaždé stejný: poškození řemene a následné problémy.

Což je ale u ojetin problém: pokud není vedena perfektní servisní dokumentace včetně doložitelného typu oleje, dostává se kupující taktového vozu na poměrně tenký led. A aby to nebylo tak jednoduché: Opel sám změnil v polovině roku 2021 olejovou normu pro motory. Dovedu pochopit, že tohle může být rébus i pro znalce, natož pro někoho, pro koho je auto „pouhé“ spotřební zboží.

Opel na postižené vozy uděluje částečnou kulanci

Opel na problémy s rozvodovým řemenem reaguje prodlouženou zárukou. Za určitých podmínek, jakými jsou například striktně dodržované intervaly údržby, může být poškození rozvodového řemene u 1.2 Direct Injection Turbo pokryto až do ujetí 175 000 kilometrů nebo deseti let. Což je v zásadě vstřícné gesto, na druhou stranu očekávatelné: ty problémy jsou opravdu konstrukčního rázu.

K přechodu na rozvodový řetěz došlo v roce 2023

U třetí generace zážehového motoru 1,2 turbo nahradil od roku 2023 citlivý rozvodový řemen v olejové lázni odolný rozvodový řetěz. Modely jako nová Mokka s výkonem 136 k nebo vozidla s 48voltovou hybridní technologií jsou vždy vybavena tímto robustnějším a výrazně méně „zranitelným“ řešením. Kovový řetěz si totiž v olejové náplni bude vždy „lebedit“, na rozdíl od plastového řemene. Zájemcům o koupi ojetého Opelu (i jiných vozů koncernu Stellantis s tímto motorem) tedy nezbývá než doporučit:

Rady při nákupu vozu s motorem 1,2 Pure Tech

  • Důkladně kontrolujte servisní historii, speciálně výměny olejů a použitý druh oleje.
  • Nechte zkontrolovat rozvodový řemen, ať už s uvedeným přípravkem, nebo v servisu.
  • Pokud můžete, volte raději verzi s odolným řetězem.

Galerie

Další 0 fotografie

Měli jste někdy podobné problémy s motorem? U jaké značky?

Zdroj: Opel
Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články