Dostat se do dálniční zácpy není, zejména před víkendem nebo v době prázdnin a dovolených opravdu nic složitého. Přitom existuje systém, jak se komplikacím vyhnout.
Dnes tu máme pomůcku pro všechny, kdo tu a tam cestují po Německu a všímají si oranžových šipek ve tvaru „rakve“, které bývají k vidění kolem německých dálnic a sjezdů z nich. Stejně jako informační cedule se speciálním číslováním, usnadňujících objíždění dálnic/silnic a značených jako “U XX“. V rychlosti a ve stresu na dálnici většinou nemáme šanci se jimi blíže zabývat, pojďme se na ně tedy podívat nyní, dokud ještě není sezóna „německých ucpaných dálnic“.
Zažít „Stau“ v pátek odpoledne u Mnichova nechce nikdo
Kdo jste se totiž někdy v pátek odpoledne ocitli na A9 / A93 kolem Mnichova, nebo na A3 kolem Frankfurtu, potvrdíte mi, že je to vcelku očistec. Hodiny a hodiny pomalého posouvání se směrem k cíli dovedou každého dokonale otrávit, pokud je k tomu ještě parné léto a vy sedíte v autě bez klimatizace, je to opravdu zážitek, který cíleně vyhledávat nebudete. Ale i s klimatizací, plnou nádrží a dostatkem jídla a pití to není nic, co kohokoli potěší. Po hodině už se na sedačce vrtíte, po další hodině pak už nevíte, co všechno byste ještě na Internetu přečetli.
Ostatně stačí se v takových chvílích podívat kolem sebe, člověk místy zazří opravdu bizarnosti, jež jsou lidé schopni v nedobrovolném „autovězení“ vykonávat. Líčení všemi barvami a ve všech zrcátkách, co jich jenom v autě je, považuji ještě za estetickou výhru. Němci jsou na svoji dálniční síť patřičně hrdí, a mají také na co, nicméně byla evidentně projektována na zcela jiné počty aut, než jaké po ní jezdí dnes. Ekonomický úspěch Německa (v podstatě celé Evropy) má i svoji stinné stránky. A toto je jedna z nich.
Systém objížděk sestavený s německou precizností
Proto vznikl systém objížděk a „únikových cest“ z dálnic. Oranžová šipka (německy „Umlenkungspfeil“) tak označuje alternativní trasu na méně frekventované silnici nebo dálnici, která vám umožní dosáhnout jedné z dalších mimoúrovňových křižovatek a poté pokračovat po stejné dálnici. Aby řidiči neměli pochybnosti o tom, kam se dostanou, mohou být pod oranžovou šipkou dodatkové tabulky s názvem města. Konec objížďky je označen šikmo zkříženou oranžovou šipkou.
Na německých dálnicích jsou také k vidění modré tabulky s písmenem U (ze slova „Umleitung“) a číslem (např. U21). Těmito doporučeními a směrováním je dobré řídit se i v případě, že víte o obtížích, vyskytujících se před vámi. Jejich uspořádání vás ve finále jednak provede objížďkou, jednak zajistí, že se na dálnici vrátíte na vzdálenějším místě. Což je v drtivé většině přesně to, co chceme. Jak šipky, tak tabulky s „U“ a číslem se pochopitelně dají kombinovat s navigací ve vašem voze.
Pro zájemce o detailní info o systému objízdných tras z německých dálnic přikládáme informační video, těm z vás, co nevládnou německým jazykem doporučujeme zapnout titulky s překladem do češtiny při přehrávání. Video jsme viděli celé a je opravdu výtečně zpracované, kamerou „POV“, tedy přímo z pohledu řidiče, řešícího zácpu na dálnici. Držíme palce, ať neprůjezdných dálnic zažijete a následných objížděk potřebujete co nejméně!