Jedna z nejvýraznějších postav celého japonského automobilového průmyslu skonala před několika dny, o vánočních svátcích. A ztráta je to zřejmě opravdu zásadní.
Jakkoli bychom někdy byli rádi, kdyby nám „nynější věk“ vydržel co možná nejdéle (osobně bych to bral všemi dvaceti), ideálně až do smrti, zákony času a přírody jsou zkrátka neúprosné. Stárneme a lidé kolem nás stárnou také. A pokud mezi námi a „těmi druhými“ byl celkem velký věkový odstup, jednoho dne zkrátka ráno otevřeme denní tisk a zjistíme, že ten někdo je již na onom světě. A jakkoli nechci být depresivní a patetický, tato ztráta opravdu mrzí. Pojďme se na to podívat společně.
Odchod japonské legendy, co uměla stylově i přijít
Úvodem se osobně přiznám, že nedávné odchody v hudební sféře, speciálně tedy té slovenské, se mnou zacloumaly poměrně hodně. Nejdřív „Meky“ Žbirka, pak Vašo Patejdl. Dva „kluci“, jejichž hudbu jsem v různých obdobích mého života poměrně hodně poslouchal (a poslechnu si ji rád pochopitelně i dnes) a u nichž jsem zcela a vůbec nepředpokládal, že by něco podobného mělo v nejbližších dvaceti letech přijít. Přišlo mi, že jsou stále ve formě, plni elánu (u Vaša i „ELÁNu“) a plánů do budoucna. A náhle nic.
S podobným pocitem jsem pak zaregistroval tiskovou zprávu o tom, že 25. prosince zemřel ve věku 94 let Osamu Suzuki, který byl pro mě ztělesněním této značky celých posledních padesát let. Jinými slovy, tohle jméno jsem znal už jako malý kluk. Věděl jsem, že je to „ten pan hlavní od Suzuki“ a spolu s Hondou jsem je vnímal jako dvě japonské firmy, které úspěšně zvládly jak motocykly, tak automobily. Přitom začátky Osamy Suzukiho ve firmě byly opravdu „stylové“: Osama se totiž do rodiny přiženil, vzal si za ženu Shoko Suzuki, vnučku zakladatele celé Suzuki Motor Corporation Michio Suzukiho.
A podle japonského zvyku, pokud rodina nemá mužského dědice, přebírá jméno na svatbě právě manžel. Tak se začal psát příběh Osamy Suzukiho. Tím by celý příběh v podstatě mohl skončit. Tak jako ve stovkách a tisících jiných případů, kdy se někdo „výhodně“ přižení do firmy. A pak tam na teplém, jistém místečku vydrží, s více či méně úspěšnou kariérou, až do smrti. Jenže tady se stalo něco úplně jiného. Osama byl vzděláním ekonom, původní profesí potom bankéř. A především to byl vynikající diplomat.
Osama Suzuki byl excelentním „obchodním diplomatem“
A přesně pochopil, kde leží výhoda v produkci malých aut, která k Suzuki neodmyslitelně patřila odjakživa. A započal „spanilou“ jízdu po světě, na jejímž konci byly závody v Thajsku (1967), Indonésii (1974), Filipínách, Pákistánu, Austrálii a dalších zemích. Především ale již před desítkami let pochopil, že jedním z hlavních světových hráčů bude jednou Indie. V roce 1982 tak Suzuki uzavřela partnerství s indickou vládou, aby spustila společnost Maruti Udyog Limited a transformovala trh, kterému do té doby dominovaly prehistorické, primitivní vozy s notně zastaralou technikou.
V příštím desetiletí se továrna proměnila v hlavní „mimojaponský“ závod Suzuki. Mimochodem s produkcí pro indický subkontinent a trhy východní Evropy a s výrobou kolem 200 000 kusů ročně. V roce 1993 tak Suzuki prodávala 3 ze 4 v Indii a Pákistánu a prodávala v Indii více vozů než kterýkoli jiný japonský výrobce. A byl to mimo jiné stejný Osama Suzuki, který prosadil expanzi do tehdy čerstvě postsocialistického Maďarska, jako první z japonských automobilek. Výsledek? V roce 2003 Suzuki zaznamenala roční růst o 33,7 procenta s obratem 16,8157 miliardy dolarů (zhruba 340 miliard korun).
Zásadní obrat a cesta k úspěchu pod Osamovým vedením
Rok na to se Suzuki stává největším výrobcem malých automobilů v Japonsku, dosáhla rekordního zisku 107,5 miliardy jenů a její akcie vzrostly o 13 procent oproti 3,5procentnímu poklesu, který zaznamenala v roce 2002. Jinými slovy, pokud je úspěch Suzuki spjat úzce s nějakým jménem, pak je to právě s Osamou Suzukim. A jeho motocykly a automobily jsou mimořádně oblíbené i v Česku, ať již šlo kdysi o SX4 (dnes S-Cross), o malého Jimnyho a Swift, nebo o Grand Vitaru.
Myslím, že tato ztráta bude opravdu veliká, osobnosti typu Osamy Suzukiho se nahrazují obtížně. Jakkoli od roku 2021 už byl na penzi a působil jen jako poradce. Můžeme tedy jen doufat, že oblíbená značka nás bude i nadále zásobovat povedenými modely automobilů a motocyklů. Ostatně, jaký vztah máte ke značce Suzuki právě vy?