Stát ponechal v platnosti klasickou papírovou dálniční známku. Povinná však bude nejen pro seniory

Zejména s ohledem na seniory zůstala v platnosti klasická nalepovací dálniční známka. Povinná však bude i pro nemalou část ostatních řidičů.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo dopravy Švýcarska
                   

Nebudu myslím daleko od pravdy, když napíšu, že na lepší se zvyká poměrně snadno. A rychle. Doba, kdy jste v České republice (pokud jste tedy chtěli využívat dálniční síť a jezdit po dálnicích) museli rok co rok lepit dálniční známku na čelní sklo, je již nějaký ten rok za námi. A nikomu se po tom tuším nestýská, otravné škrábání staré známky a „trefování“ nové do plus minus rovné polohy asi nebavilo nikoho. Přesto se tuto zimu mnozí k tomuto zvyku vrátí. Jak? Celkem jednoduše. Pojďme se na to podívat společně.

Na hory do Špindlu? To raději do Rakouska, Itálie nebo Švýcarska

Zjistil jsem to totiž mimoděk při rozhovoru s mým kamarádem, takto vášnivým lyžařem. Osobně mi lyže ani snowboard nic neříkají, jsem typický „nezimní“ sportovec a už se to asi nezmění. Dokážu ale bez problémů pochopit ty, pro které jsou upravené sjezdovky vrcholem roku, na nějž se těší už od července. Stejně jako dokážu pochopit ty, kdož do lyžařského vybavení investují pětimístnou sumu, resp. nemají problém oněch pět číslic zaměnit eventuálně za šest.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Žádné škrábání autoskel: Smíchejte domácí rozmrazovač za 1,70 Kč, funguje 100krát lépe než kupovaný. Suroviny máte v kuchyni

Přesně stejně to má můj kamarád cyklista Dan, s kterým sice přes léto jezdíme a blbneme v kopcích kolem Varů, nicméně s příchodem plískanic a prvního sněhu já pomalu rozběhávám domácího „zimáka“ – trenažér, zatímco Dan vytahuje lyže. A chápu i jeho slova, že „opravdu nepojedu do Špindlu, kde se budu mačkat hlava na hlavě za ceny, za které mám ve Švýcarsku prvotřídní luxus“. Ano, to už jsem slyšel několikrát, jakkoli to nedovedu posoudit. Ve Špindlu jsem nikdy nebyl.

Ceny podobné, délka a kvalita sjezdovek (a úroveň služeb) diametrálně odlišné

Zato ve Švýcarsku několikrát. A pravdou asi zůstává, že pokud se to cenově dá srovnat, jel bych raději také do Sv. Mořice, do Zermattu nebo do Davosu než poslouchat pražské drby ve Špindlu a za večeři dát stejné peníze. A za nocleh také. V tom jsem zcela za jedno se všemi, co místo Krkonoš a tak trochu uměle vybudovaného snobského zimního centra dají přednost desítkám kilometrů na sjezdovkách na ledovci. Nicméně, pokud se vypraví do Švýcarska, vrátí se tak trochu do minulosti.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Brňák přišel na způsob, jak využívat dálnice zdarma bez placení dálničních známek. Otestovali jsme ho, funguje

Neb Švýcarsko, jakkoli jde nepochybně o technologicky vyspělou zemi, má stále krom elektronických známek ještě ony nalepovací, papírové. Tak trošku mi to připomíná snahu o uzákonění práva na platbu v hotovosti, stejně jako uzákonění toho, že člověk nemusí být (například pracovně) stále online. Nicméně ono to má ještě jeden aspekt. Kdo jste někdy pobýval nějakou chvíli třeba v Německu, Rakousku nebo Švýcarsku, dáte mi zapravdu v jedné věci.

Garance snadného pořízení i pro ty, kdož nejsou online

A sice, že na tamních silnicích se ve výrazně větší míře než u nás pohybují senioři v opravdu pokročilém věku. Často v malých, obyčejných autech, ale oni tohle zrovna příliš neřeší. Pro ně je auto vyjádřením svobody a možnost dostat se často z celkem odlehlých míst v horách na nákup, za lékařem nebo jen za rodinou. Zkrátka vyjádření osobní mobility, nikoli společenského statusu. Ten si ve Švýcarsku opravdu autem nevyrobíte.

V důchodu zpět do autoškoly: Přísná unijní reforma řidičských průkazů pro seniory, zdravotní prohlídka už nestačí

A dokážu pochopit, že speciálně pro tuto kategorii řidiček a řidičů, kteří se opravdu ve stahování aplikací do smartphonu nebo obecně v online světě příliš neorientují, stát nadále ponechá klasickou formu dálničních známek v podobě samolepek. Koupíte na benzince, propiskou vypíšete číslo auta, nalepíte na čelní sklo. A hotovo. Ostatně, můj kamarád Dan to nedělá jinak. Na některé z posledních benzinek ještě na německé straně koupí známku, nalepí a má na rok klid.

Švýcarskou dálniční známku lze totiž zakoupit pouze s platností 1 rok (ta aktuální platí od 1. 12. 2024 do 31. 1. 2026) za cenu 40 švýcarských franků (zhruba 1 000 korun). A musí tak učinit všichni řidiči vozidel o hmotnosti do 3,5 tun včetně motocyklů. A pozor – svou vlastní dálniční známku musí mít i přívěsy, návěsy či obytné přívěsy! Dálniční známka je, podobně jako v Čechách, nepřenosná a nelze ji tedy využít pro žádné jiné vozidlo.

Neměla se ponechat v platnosti i klasická dálniční známka?

Diskuze Vstoupit do diskuze
92 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články