Poslední VW Passat se spalovacím motorem přijde na trh v roce 2023. Co nás čeká na rozloučenou s jednou slavnou érou? Určitě jedno překvapení.
Naši přátelé Němci mají několik stálic ve svých pozdně germánských, kapitalistických životech. Jednou z nich je například každoročně se konající Oktoberfest v Mnichově. Který vloni paradoxně nebyl, covidu neporučíte. Další jistotou je každodenní čerstvé vydání Frankfurter Algemeine Zeitung, nebo stále stejná kvalita originálních párků v kantýně VW závodů. A podobnou jistotou, zejména pro střední třídu, je Nový Passat. Záměrně píšu Nový s velkým „N“, neb VW svoje vozy přesně takto s oblibou uvádí na trh.
Passat znamenal jistotu. Nejen pro Němce
Jestli si tedy německá pracující střední třída (a nejen ta) na něco zvykla, jsou to stále nové a nové generace Passatu. VW se s ním ostatně velmi přesně „trefil“ do segmentu střední třídy, kterou svým způsobem vytvořil a donutil konkurenci, aby se mu přizpůsobila. A jestli můžeme nazvat nižší střední třídu „třídou Golf“, můžeme střední třídu nazvat „třídou Passat“. Ford Mondeo, Opel Vectra, Renault Laguna, Mazda 6, BMW řady 3 nebo Mercedes Třídy C – pro všechny byl dříve či později etalonem v testech právě Passat.
A už od dob řady B3/B4 vždy přicházely na trh dvě karosářské verze – sedan a kombi. Ta první spíše reprezentativní, schopná s dobrou výbavou konkurovat Audi A4/A6, ta druhá pak i navýsost praktická, s více než dostatečným zavazadlovým prostorem. Pokud jej tedy nepoměřujete s naším Superbem. Který dokázal Passat minimálně v tomto rozměru překonat, i když jen o 10 litrů (660l vs. 650l) Ostatně speciálně o kombi B3/B4 se v Německu dodnes traduje, že svou praktičností „vybudovaly“ nejednu firmu v porevolučních 90. letech.
Nová generace jen v jedné verzi karoserie
Kdo však Passaty oceňoval jako důstojné, nenápadné, avšak velmi kvalitně postavené sedany, musí nyní zamáčknout slzu. První rozdíl je tady. Nová generace Passatu totiž přijíždí již jen jako kombi. Když se nad tím na první pohled nelogickým krokem zamyslíte, dává nakonec smysl. Pokud trváte na klasické karoserii, a snesete liftback (a tedy výklopné páté dveře), máme tu pro vás Superb. Pokud trváte na sedanu, vítejte u Audi A6. Že je „krapet“ dražší? Je, ale zkrátka si zvykněte. Víte, co nás stál ten zpropadený Dieselgate?
Passat od teď zkrátka již jen jako kombi. Z prvního videa už jen minimálně maskovaného auta najíždějícího kilometry na okruhu jsou patrné zejména svislé žaluzie v přední části vozu, byť se maskování snaží tvrdit opak. Stejně tak je patrný poměrně dlouhý zadní převis, slibující objemný zavazadlový prostor. Že by byl Superb překonán? S ohledem na plány VW s elektrifikací je však tento Passat zřejmě opravdu poslední toho jména, do kterého budeme něco tankovat. I kdyby to měl být hybrid PHEV. Všechny další Passaty už budeme pouze dobíjet. Není to škoda?