Pět dostupných hot-hatch do 100 000 Kč: Skvělá zábava za volantem s rozumným rozpočtem i spotřebou

Že jsou hot-hatch, neboli „splašené hatchbacky“ generátorem úsměvu a zábavy při cestě za nákupy stejně jako na prázdné okresce netřeba zdůrazňovat. A ty dobré nemusí být ani drahé.

i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Suzuki
i Zdroj fotografie: Ford
i Zdroj fotografie: Ford
i Zdroj fotografie: Ford
i Zdroj fotografie: Ford
i Zdroj fotografie: Honda
i Zdroj fotografie: Honda
i Zdroj fotografie: Honda
i Zdroj fotografie: Peugeot
i Zdroj fotografie: Peugeot
i Zdroj fotografie: Peugeot
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
Dalších 19 fotografií
Dalších 19 fotografií
                   

Že užívání si jízdy nemusí být nutně spojené s velkými výkony nebo rychlostmi je obecně známý fakt. Naopak, na zakroucené okresce vám stovky koní (a často s nimi spojené stovky kilogramů) budou spíše na obtíž, než na cokoli jiného. Všichni ti majitelé Golfů GTI, Opelů Corsa GSI nebo Focusů RS ví moc dobře, jak to vypadá, když bez problémů zmizí někomu s dvakrát dražším a dvakrát silnějším autem. „Miláčku, není to jenom o velikosti“. Samozřejmě, že ne. Tuhle jízdu ocení i vaše přítelkyně nebo manželka.

Jak obhájit hot hatch před drahou polovičkou

Z jednoduchého důvodu, který naše drahé polovičky na nás motoristech tak oceňují: když si vybereme něco, co nestojí (v očích ženy) absurdní a nesmyslnou částku. My sice rozumíme tomu, že zástupkyně něžnější poloviny světa nemá v podstatě šanci pochopit, co je na tom sportovním podvozku (novém volantu/chiptuningu/zadním křídle) tak nehorázně drahé a proč to zrovna teď „nezbytně“ potřebujeme, ale jsme na druhou stranu rádi, když se můžeme podobným diskusím vyhnout. Kdo by nebyl.

iZdroj fotografie: Ford

A pokud jde o další auto do rodiny, které je vesměs zbytné (v očích ženy je malé Clio Sport opravdu jen na nákup, v porovnání třeba s VW Sharan) to pak oceníme už úplně. Na druhou stranu, mistři vyjednávání dokáží svoje drahé polovičky přesvědčit o tom, že i to Clio bude pro ně vhodné. I pro trojčlennou rodinu bude vhodné. Jako jediné auto, ekonomické (na pořízení, o spotřebě taktně pomlčíme), dostupné, zábavné v jednom. Ideál pro omezený rozpočet? Vypadá to tak. Tady je pětice našich favoritů.

Renault Clio Sport

iZdroj fotografie: Renault

A nemůžeme než začít zmíněným zástupcem francouzské „sportovní vlny“. S uvedeným rozpočtem bez problémů najdeme několik kousků první generace se 124kW točivým motorem, který svých 200Nm odevzdá sice až poměrně vysoko (5400 ot/min), většinu však vám dá k dispozici již od volnoběhu, navíc naprosto lineárně, „atmosfericky“. Téměř sériový interiér doplňují nezaměnitelná sedadla se skvělým bočním vedením a vyšitým nápisem „Renault Sport“ na opěradlech, podobně sériově se Clio Sport první generace tváří i zvenčí. To však může být výhoda, jako sleepers car vás pobaví o to víc. Speciálně když víte, že vaše auto vzniklo v legendárním závodě Alpine v Dieppe. A vy jej máte za zlomek původní ceny.

Honda Civic Sport Ep2

iZdroj fotografie: Honda

Ne, kurs koruny se přes noc nezměnil a ani ČNB neohlásila přetavení českého zlatého pokladu do našich inflací zasažených bankovek, čili na Type R s tímto rozpočtem nedosáhneme. Pokud tedy nezvolíme tu z inzerátu, kde fotka zezadu vypadá naprosto skvěle, zepředu ale ten předek poněkud absentuje. Takovou Hondu nechcete. Můžete ale mít bez problému sportovní verzi Ep2, ideálně od roku 2002 nahoru. Točivý VTEC motor, s nímž ráno v neděli „líznete“ sedmitisícovou hranici na otáčkoměru 5x do minuty vám bude největší odměnou. „Jezza“ Clarkson z Top Gearu měl pravdu – Honda se kupuje kvůli motoru. Sportovní Honda pak dvakrát tolik.

Ford Focus

iZdroj fotografie: Ford

Na druhou generaci Focusu ST (a tedy onu kultovní „oranžádu“ s pětiválcem 2,5T) s naším rozpočtem nedosáhneme, ale k mání je pořád první generace se 127 kW motorem a adekvátně naladěným podvozkem. Svého času to byl druhý nejvýkonnější Focus (po ultimátní RS verzi) a na jeho projevu je to poměrně vidět. Pokud se vám podaří najít zachovalý, nezničený kus s citlivými (nebo ideálně žádnými) úpravami, budete při každé jízdě jako v Jiříkově vidění. Taková auta se dnes už nestaví. A už nikdy nebudou. V Německu je navíc aktuálně k mání jeden kus z druhé generace, v modré barvě a podle popisu mu nic nechybí. Naopak přebývá – 166kW. Sice rozpočet zvednete o 25 000 korun, ale pro někoho může být vidina „turbo kladiva“ neodolatelná. První, nebo druhá generace? Je to na vás.

Peugeot 206 GTI

iZdroj fotografie: Peugeot

Ne, není to překlep. Opravdu tam je šestka. Pochopitelně, na kultovní 205 GTI se dívá se značným respektem, ale to i cenově, „dvěstěpětka“ GTI je cenově zcela někde jinde, než kam sahá náš rozpočet. Máme pro vás ale jeden tip, který by mohl být řešením. Peugeot si byl „znevážení“ GTI jména vědom, a v roce 2003 nechal (částečně i na počest úspěchů ve WRC) vyrobit sérii 206 GTI se 130kW motorem, vyladěným podvozkem a interiérem vyšperkovaným mj. opravdu sportovními sedačkami, jakoby převzatými z rallye speciálu. A dopsal „RC“ k názvu modelu. Jak prosté. V Německu jsou aktuálně tři k mání s rozpočtem opět o 25 000 korun vyšším, ale prostor k jednání o ceně je u všech.

Suzuki Swift Sport

iZdroj fotografie: Suzuki

Suzuki šel na věc vždy poněkud jinak. Malá auta, malé motory, málo místa – ale moře zábavy. Kdo hledáte opravdu kapesní hot hatch, jenž vám vyloudí úsměv na tváři kdykoli a kdekoli, jste u Swiftu na správné adrese. Navíc si tady musíte vše odpracovat, o to cennější ale bude výsledek. Do našeho rozpočtu se bez problémů vejdou vozy od roku výroby roku 2007 s motorem 1,6 a výkonu 92kW, byť se místy nevyhnou dodatečným investicím. Bez tisícikoruny za 100 tisíc je momentálně k mání jeden (alespoň od pohledu) jako nový, dovezený z Německa. To by nemusel být špatný tip na dostupnou zábavu. Jen s tím místem pro kočárek a podobné věci bychom byli opatrní, Swift je opravdu kompaktní. Spíš superkompaktní.

Galerie

Dalších 19 fotografií
Dalších 19 fotografií

Máte tip na nějaký lepší hothatch?

Zdroj: CarWow
Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články