Auta stojí peníze a žerou peníze, tak to zkrátka je. Na druhou stranu, pokud se nechcete spoléhat na hromadnou dopravu, vozidlo se hodí a se stále častějším osekáváním spojů začíná být v některých místech zkrátka nutností. Je samozřejmě důležité si uvědomit, že koupí auta investice zdaleka nekončí a v případě škopku za 30 tisíc bude potřeba utratit ještě zhruba třetinu za různé drobné opravy, výměny kapalin, brzd, rozvodů atd. Následující tipy rozhodně neberte nějak vážně, ani se nerozčilujte, že tam nějaká auta chybí. Obecně je lepší v případě omezeného rozpočtu hledat zachovalý kus, nejlépe, pokud se ho zbavuje někdo z rodiny nebo váš známý, a na značku zas tolik nehledět.
Renault Clio
Francouzská auta s kosočtvercem na čumáku sklízejí všeobecný posměch a často jsou terčem (mnohdy oprávněných) poznámek odkazujících na jejich spolehlivost. Nicméně od druhé generace jsou zachovalá Clia poměrně slušná auta a s benzínovou motorizací 1,4 nebo 1,2 by nemusela být zas tolik poruchová. Přesto volte raději kusy se okny na švihadla, které vypadají alespoň trochu udržovaně. Naftovým motorizacím se vyhněte obloukem.
Škoda Fabia I
Český rodinný hatchback, který díky své bytelnosti zbavil na západě Škodovku role klauna v motoristických vtipech. Najdete ji v mnoha motorizacích, z nichž největší parádu udělá 1,4 MPI nebo, při troše štěstí naftový 1,9 SDI – motor bez turba a DPF, který nabízí na tak malé auto slušný výkon, spotřebu i spolehlivost. Výhodou mladoboleslavské masovky je bezpochyby dostupnost náhradních dílů i servisů. V případě laciného kusu totiž téměř určitě budou potřeba.
Honda Jazz
Japonská nákupní taštička má sice kufr, do kterého dáte maximálně kabelku a svetřík. Na druhou stranu, interiér kabiny je velkorysý spolehlivost Hond je takřka pověstná. Bohužel, stavem silnic trpí u toho nejmenšího exempláře z Minata snad všechny komponenty podvozku. Kratší životnost mívá i spojka a větší známky opotřebení bývají znát i na převodovce. Motory 1.2 i 1.4 jsou bezproblémové a úsporné. Jedinou vadou na kráse je dostupnost a cena náhradních dílů. Na vrakovištích toho navíc moc nepořídíte, protože Jazzů je u nás pomálu.
VW Polo
Kdysi sen všech zájemců o malý vůz, dnes velmi dostupné přibližovadlo. Do 30 tisícovek seženete třetí generaci po faceliftu. Čeká vás spartánský interiér a poměrně chudá základní výbava. Na druhou stranu, sedačky jsou i ve svém letitém pojetí poměrně pohodlné a dobře se udržují. Zvolíte-li benzínovou motorizaci (nafťáků stejně moc není), můžete se těšit na slušnou spolehlivost a velkou dostupnost náhradních dílů. Při troše štěstí narazíte na jedna-šestku s 16 ventily, která dokáže s malým vozítkem slušně zacvičit. Poohlédnout se můžete i po bratranci Pola, Seatu Ibiza, které stojí na úplně stejném podvozku. Španělská kvalita zpracování je ale trochu nižší.
Audi A4/80
Vyplatí se investovat do nějakého zapomenutého staršího auta? Museli byste mít velké štěstí, ale není to nemožné. Příkladem může být třeba Audi 80 nebo jeho pokračování, A4. Připravte se ale na velké výdaje, vydatnou spotřebu a spoustu nečekaných potíží. Na druhou stranu, když se vám povede dát svůj vrak do pořádku, budete potřebovat už jen měnit spotřební díly. Německá auta z 90. let se vyznačovala slušnou technickou pokročilostí a stále ještě nešlo o spotřební zboží s životností 6 a méně let.