Peugeot 406: Když po neúspěchu vystoupá na vrchol jako vítěz

                   

V roce 1995 byl spatřil světlo světa Peugeot 406, pravděpodobně jeden z nejlepších vozů této francouzské automobilky. Jeho uvedením na trh se automobilka pokusila konkurovat tehdy velmi populárním limuzínám střední třídy od německých a italských výrobců. To jí ovšem nevyšlo dle představ, a tak si automobil vydobil postavení po prvotní slávě ve filmu TAXI od režiséra Lucase Bessona, než jako vítěz autotestů. Přesto se dočkal Peugeot 406 slávy alespoň jako velmi spolehlivé auto.

Peugeot 406 se neztratil, ale osud mu nepřál

Co nelze 406 upřít je výrazná změna designu oproti jeho předchůdci. Bezesporu se jedná o model, který posunul hranice své třídy o několik stupínků výše. Později vyráběné Coupé se dokonce dočkalo tvarů od uznávaného studia Pininfarina a výkonného sportovního motoru, čímž vznikl sporťák kombinující výkon, francouzský šarm s italskou elegencí se smyslem pro čisté linie.

Vůz proslul kormě elegance také pohodlím, které cestujícím poskytoval, na zadní sedadlo se dokonce vejdou pohodlně i tři osoby (což je mimo jiné dáno poměrně širokým rozvorem 2700 mm). Měkké sedačky s dostatečně dlouhými podsedáky nabízely pohodlí jako domácí pohovka, takže byly skvělé na krátké jízdy. Za stejnou vlastnost byl ale vůz zároveň kritizován. Zejména sedadla pro řidiče a spolujezdce sklidila výtku, že neposkytují dostatečné boční vedení těla a na delší jízdy jsou tak nepohodlná. Většina zákazníků dávala a dává přednost tvrdším a více podélně tvarovaným sedákům neměcké provenience, což se Peugeotu nevyplatilo.

Ani nadčasové prvky nevynesly Peugeot 406 na vrchol

Vozidlo bylo osazeno velmi elegantní přístrojovou deskou, která sklízela obdiv za svou nadčasovost ještě mnoho let po uvedení vozu na trh. Opět však nesla důvod ke kritice novinářů i zákazníků. Tou byl originálně řešený imobilizér, jenž před nastartováním vyžadoval vyťukání čtyřmístného pinu. Myšlenka v zásadě dobrá, nicméně to většinu lidí prostě otravovalo. Věřím, že na základě dnešních zkušeností s piny u mobilních telefonů by to dnes Peugeot ani nezkoušel. V době uvedení na trh, se ale jednalo o vpravdě revoluční řešení zabezpečení automobilu; škoda, že ho moc zákazníků neocenilo.

Už z popisu je patrné, že se vůz řadil mezi špičku střední třídy. Kromě velkorysých rozměrů ho tam řadilo také technické vybavení a jízdní vlastnosti. Dosud u Peugoeotů obvyklou zadní nápravu s vlečnými rameny nahradili konstruktéři víceprvkovou nápravou, čímž vylepšili nejen jízdní vlastnosti, ale zároveň zvýšili spolehlivost automobilu. První ze zmíněných totiž vykazovala po několika letech používání značnou poruchovost.

Problémů bylo více, ale přesto uspěl

Problémem stále zůstávaly brzdy s průměrnou účinností a nedostatečnou výdrží. Ty zadní navíc bývají spolu s výfukovým systémem poměrně brzy napadány korozí, což vyžaduje buď servis nebo důkladnou prevenci. Koroze byla pro Peugeot 406 větším nepřítelem, než je u ostatních značek obvyklé. Je to škoda, protože celkově si 406ka vysloužila pověst málo poruchového vozu s vysokým umístěním v nezávislých statistikách poruchovosti.

Peugeot 406 byl představen v mnoha motorizacích

Za éru výroby byl Peugeot představen s několika různými motory: V roce 1995 byl nabízen ve verzi sedan, s benzínovými motory 1.8 16V (81 kW) a 2.0 (97 kW). Krátce na to, počátkem r.1996, byla přidána ke stávajícícm agregátům i další zážehová varianta, osmiventilový  1,6 (65 kW) a dva oblíbené turbodiesely 1,9 TD a 2,1 TD. Motor 1,9 TD s nízkotlakým přeplňováním a s výkonem 55 kW neposkytuje vozidlu o váze téměř 1,4t dostatek výkonu, a je tak lepší se mu při koupi vyhnout.

Druhá ze zmíněných variant, 2,1 TD, je už pro takto robusní vozidlo dostačující, avšak starších verzí tohoto motoru jsou problémem časté úniky oleje. Nepříliš častá je u nás potom varianta s dvoulitrovým přeplňovaným motorem se 108 kW (147k) dodávaná od poloviny roku 1996.

V druhé polovině roku 1996 začala výroba vrcholného modelu řady 406 osazená šestiválcovým motorem V6 3.0 (140 kW); spolu s ním se v nabídce objevila také automatická převodovka. Tento motor se od r.2000 vyráběl dokonce o výkonu 152kW, který posunul 406 z kategorie solidních limuzín mezi skutečná sportovní auta, a to se vším všudy, tedy i se značně vysokými náklady na provoz i údržbu.

Na jaře 1997 přišel na trh model 406 Break – kombi verze 406.Ve stejném roce se také začal vyrábět pro vybrané trhy model s možností pohonu jak na benzín tak i na LPG. Důležitá výměna dieselových motorů přišla na podzim roku 1998, kdy byly motory starší konstrukce nahrazeny moderními agregáty HDI se systémem vstřikování common-rail. Nejdříve to byl motor 2.0 HDi (80 kW), později v roce 1999 i varianta 2.0 HDi (66 kW).

V roce 2000 přišly nové motory řady EW, mezi ně patří 1,8i 16V (85 kW), 2,0i 16V (98 kW) a 2,2i 16V (116 kW). Ty jsou především ekologičtější než jejich předchůdci, ale vyznačují se nekultivovaným chodem ve volnoběžných otáčkách. S motory 98 kW a 116 kW jezdí 406 naprosto suverénně, a není třeba se jich nijak obávat. Zkušenosti ukazují, že u motorů HDI docela často praskají hadice k turbodmychadlům či se opotřebovávají tlumiče torzních kmitů na řemenici pohonu pomocných agregátů, čehož je důsledkem protivný kovový zvuk.

Facelift nepřinesl velkou slávu

V květnu 1999 prošel Peugeot 406 faceliftem. Jeho přepracovaném vzhledu dominovala zejména nová výrazná příď doplněná o světlomety s čirou optikou. Součástí omlazení vozu byla i multiplexní elektrická síť, která mohla být ze začátku zdrojem různých problémů s elektrickou výbavou vozu. V období mezi lety 2000-2002 potom přibily – vedle jiných menších změn – motorové varianty: zážehové 2.2 (116 kW), 3.0 V6 (152 kW) a vznětové 2.0 HDI FAP (80 kW), resp. 2.2 HDI FAP (98 kW) s filtrem pevných částic.

Jak můžeme vidět, Peugeot 406 má svoje slabiny, ale i přesto se jedná z hlediska spolehlivosti a kvality o jeden z nejlepších bazarových Peugeotů, který lze sehnat. Problémem však stále zůstávají nedostatečně dimenzované brzdy, slabší účinnost světlometů, hlučnost převodovky a nepraktický systém zabezpečení. Na rozdíl od jiných modelů této značky nabízí 406ka dostatečně tuhou, pozinkovanou karoserii, která dobře odolává korozi, interiérové plasty jsou kvalitnější a lépe usazené, takže ani po letech nerachotí a nevrzají, odstraněna byla také poruchovost zadní nápravy.

I přes nějaké nedokonalosti byl Peugeot 406 velmi žádaný vůz, který dobře poslouží i dnes, ačkoliv ho na českých silnicích vídáme čím dál méně.

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články