Používání režimu označeného písmenem M umí autu udělit vyšší dynamiku. A se správným řidičem také snížit spotřebu.
Automatická převodovka je stále víc a víc oblíbená u řidičů napříč všemi kategoriemi. Komfort, který systém nabízí, je nedocenitelný. Řidič posune volič jízdních režimů do polohy D, šlápne na pedál a jede. Nic neřeší, o správné řazení rychlostních stupňů se stará automatika. Vzhledem k přímo řazenému mechanismu má ale automat jeden nedostatek, neumožňuje řidiči, aby v určitých chvílích sám řadil. Toto tvrzení je pravdivé jen z části, respektive jen u některých aut.
Automat je pohodlný, ale nadšenci preferují manuál
Většina modelů vybavených automatickou převodkou má také režim označený písmenem M. Co to znamená a jak používat tento režim? U mnoha vozů s automatem lze volič převodovky přepnout do polohy M. Systematicky vylepšované automaty jsou stále lepší a lepší ve výběru rychlostních stupňů. Jsou však situace, ve kterých se nejlepších výsledků dosáhne, když řidič vezme věci do svých rukou a rychlostní stupně volí sám. Například při jízdě s naloženým autem do kopce, sjíždění kopce nebo přípravě na efektivní předjížděcí manévr, při podřazování.
Ovladače automatické převodovky tedy lze přepnout do režimu manuální volby převodového stupně po přesunutí voliče do polohy popsané písmenem M (od slova Manual). To platí i pro automatizované manuální převodovky nebo plynule měnitelné převodovky s funkcí simulace převodových poměrů. V režimu M má řidič plnou kontrolu nad volbou rychlostních stupňů – pohybem řadicí páky vpřed a vzad nebo stisknutím pádel za volantem může řadit nižší nebo vyšší rychlostní stupně. U některých aut písmeno M není, jen se páka voliče vyhne do strany ke znakům – a +. Je to snadné.
Režim M je také vhodné volit při práci se spotřebou
Elektronika hlídá, aby nenastala nebezpečná situace – při příliš nízkých otáčkách automaticky podřadí, nedovolí příliš brzké manuální podřazení a u mnoha modelů po vytočení motoru na omezovač přepne na vyšší rychlostní stupeň. Opět existují výjimky, zejména u ryze sportovních aut. Chce-li řidič vypnout režim manuálního řazení, jednoduše přesune řadicí páku z polohy M do polohy D. U ovládání pádly lze deaktivovat manuální režim zatáhnutím za obě pádla současně.
Za připomenutí také stojí, že u mnoha modelů lze manuální režim aktivovat bez přesunutí páky do polohy M. Stačí stisknout řadicí páku za volantem, aby převodovka podřadila nebo přeřadila nahoru, pokud je to v dané situaci možné. Po určité době, nepoužívá-li řidič systém a již neřadí ručně, se převodovka sama vrátí do automatického režimu. Druhým aspektem používání manuálního režimu je práce se spotřebou. Automatika obvykle nepředvídá, nepracuje s profilem cesty tak, jak to umí řidič. Pokud tedy motorista řadí manuálně, ulevuje motoru, nebo se naopak včas před kopcem rozjíždí, může aktivně pracovat na snížení spotřeby paliva.