Kopřivnická automobilka Tatra představila své plány do budoucna. Svým zákazníkům dala jasně najevo, že ji nemůže ohrozit ani omezení spalovacích motorů.
Automobilka Tatra sídlí v Kopřivnici. Již od roku 1897 se stará o výrobu automobilů a je tak třetí nejstarší automobilkou na světě. Produkuje vozidla pro armádu, lesní průmysl, stavebnictví, těžařství, záchranné složky a další. Její stroje zkrátka naleznou využití téměř v každém průmyslu. Díky tomu je dnes známá po celém světě.
Široké uplatnění v mnoha odvětvích
Jak už bylo zmíněno, automobilka Tatra vyrábí nákladní vozidla pro širokou škálu odvětví. Největším odběratelem Kopřivnické automobilky je Armáda České republiky. Přibližně polovina vozidel putuje právě vojákům, a to především díky několika základním schopnostem vozidel. Nejdůležitější jsou velmi odolné a přizpůsobivé podvozky v kombinaci s dobrým výkonem a rozložením hmotnosti. Díky tomu může armáda využívat stroje i ve velmi těžkých podmínkách, se kterými si hravě poradí.
Velké množství konfigurací
Společnost Tatra spolupracuje s armádou již více než 80 let a bere ji jako hlavního zákazníka. Proto vyvíjí konstrukce svých vozidel tak, aby plnily nejen současné, ale i budoucí standardy vojenské techniky. Při výběru vozidel je Tatra velmi přizpůsobivá. Dovoluje svým zákazníkům, aby si sami zvolili konfiguraci vozu tak, jak jim bude vyhovovat. K dispozici je pohon 4×4, 6×6, 8×8, 10×10 a dokonce i 12×12. Podvozky mají velmi vysokou nosnost, takže jsou vhodné i pro transport větších nákladů.
Tatry se dají přepravovat v letadle
Při armádním určení myslela Kopřivnická Tatra i na transport samotných vozidel. Rozměry jsou proto takové, aby se Tatry daly přepravit v letounu C-130 Hercules. Kromě armády využívá Kopřivnické stroje také veřejnost, zemědělské a přepravní firmy a v neposlední řadě také hasičské záchranné složky. Dalo by se tedy říct, že Tatra najde využití téměř všude, kam ji pošlete.
V nabídce je několik spalovacích motorů
Kopřivnická společnost nabízí ve svých nákladních vozidlech několik motorizací. Na výběr je z několika vlastních spalovacích motorů, ale také agregátů od jiných výrobců, jako například Paccar, Cummins nebo Renault. Pohonné jednotky splňují emisní normy Euro 2 až Euro 6 a jejich vývoj nadále nekončí, právě naopak. Na nedávné prezentaci firmy uvedli zástupci Kopřivnické Tatry, že se chystají vyvinout nové motorizace. Jednat by se mělo o vlastní vzduchem chlazený motor, který bude splňovat nařízení Evropské unie a emisní normu Euro 7.
Nová varianta elektrického pohonu
Co se týče plánů do budoucna, prezentovala Tatra také návrh na elektrifikaci spojenou s vodíkovým pohonem. Nebude se tak jednat o klasické elektromotory spolu s těžkými a rozměrnými bateriemi. Při provozu v těžkém terénu by totiž velmi rychle nastal problém s dobíjením a navíc by se zvýšila hmotnost vozidel. Existuje tak určitá šance, že se u nových typů budou vyskytovat právě vodíkové palivové články, které budou dodávat energii elektromotoru. Projekt by se měl začat v Kopřivnici realizovat už v roce 2022.
Technologie vodíkových palivových článků je v dnešní době velmi složitá a drahá. Výrobci však doufají, že se postupem času začne více využívat a tím klesne i jeho cena. Velkou výhodou proti dieselovým motorům, které se nyní využívají, je v produkci výfukových plynů. Spalováním nafty totiž vznikají velké a škodlivé emise, naproti tomu při vodíkovém pohonu jde z výfuku pouze destilovaná voda, která není žádnou velkou zátěží pro životní prostředí. Tato technologie by měla v budoucnu nalézt využití také u vlaků a lodí.
Celý plán však potřebuje ještě zdokonalit. Stroje se totiž pohybují v extrémních podmínkách, kde na ně čeká prach, vysoké zatížení a vibrace. To všechno je třeba ještě pořádně dořešit, aby byly náklaďáky od Tatry spolehlivé za všech okolností. Důležité je připravit vodíkový pohon také na starty za nízkých teplot, se kterými se mohou stroje běžně setkávat.
Koncept bateriového elektromobilu
Pokud by se Tatra vydala směrem k bateriovým elektromobilům, jednalo by se pouze o částečný pohon. Kromě elektromobilu by byl vůz vybaven také spalovacím motorem, který by se staral pouze o nabíjení baterií pro elektropohon. Akumulátory by tak následně mohly mít menší rozměry i hmotnost, což by bylo velkým přínosem. Kopřivnická společnost už jeden podobný testovací vůz vyrobila a předala hasičům na vyzkoušení. Nyní se tak ukáže, do jaké míry lze tuto technologii opravdu využít.
Hybridní pohon
Armáda si sama navrhla speciální pohon některých vozidel. Chtěla by mít totiž ve své výbavě také automobil, který by alespoň na chvíli dokázal jezdit bez tepelné stopy a zvuku z výfuku. To by přispělo k utajení a schopnosti maskování vozidel. Možným řešením se tak ukázala technologie hybridu, která by využívala startér-generátor. Ten by získal své místo mezi běžným spalovacím motorem a převodovkou.
Pomocí řídící jednotky a energetického úložiště by pak bylo možné do určité míry jezdit čistě bez spalovacího motoru, tedy bez hluku a tepelné stopy. Vývojáři předpokládají, že by se takto dalo ujet 15 až 20 kilometrů, což by pro začátek mohlo stačit. Tatra těmito opatřeními celému světu jasně ukázala, že je připravena jít s dobou a nějaké omezení spalovacích motorů ji nemůže ohrozit.
Jaký máte názor na využití alternativních pohonů u nákladních automobilů Tatra?