Snižování emisí CO2 a výroba kyslíku jen tím, že řidič jede autem? Geniální nápad, který ale nikdo ani po letech neuskutečnil.
Existují novinky, modernizace a vynálezy, které překvapí tím, jak moc jsou inovativní. Nepatří mezi ně například elektromobil, ten je tady od přelomu 19. a 20. století. Trvalo mu více než století, než se začal rozšiřovat na trhu, a to navíc jen a pouze z důvodu, že je uměle a násilně protežován. Ze zcela jiného ranku jsou pneumatiky, které umí vyrábět kyslík. Odborná veřejnost a nadšenci automobilismu či příznivci inovací si možná pamatují.
Kyslík jen z běžné jízdy autem? Geniální, ale zapomenuté
Tento vynález byl v roce 2018 představen na autosalonu v Ženevě. Věc byla tehdy prezentována jako vizionářské řešení pro čistší, pohodlnější, bezpečnější a trvale udržitelnější dopravu ve městech. Součástí unikátní struktury konceptu pneumatik s označením Oxygene (Kyslík) byl totiž živý mech, který volně rostl mezi jejich bočnicemi. Princip je relativně jednoduchý, respektive pochopitelný.
Otevřená struktura pneumatik a běhoun s inteligentním dezénem pohlcují a dále odvádějí vlhkost a vodu z povrchu vozovky a vytvářejí tak podmínky pro vznik fotosyntézy s následným uvolňováním kyslíku zpět do ovzduší. Jak Goodyear na tuto ideu přišel? Inspiroval se zásadami cirkulární ekonomiky s důrazem na snižování odpadu, emisí a energetických ztrát. Koncept Oxygene je navržen tak, aby jej bylo možné bezproblémově integrovat do budoucího městského prostředí díky několika novým řešením.
Oxid uhličitý se zpracovává, produkován je kyslík. Výborně!
V tom prvním jde o čištění vzduchu, který dýcháme. Oxygene pohlcuje prostřednictvím unikátního běhounu vlhkost z vozovky a vstřebává CO2 z ovzduší. Ten je využíván mechem rostoucím v bočnicích, v němž se fotosyntézou přeměňuje na kyslík, jenž se pak uvolňuje do ovzduší. Ve městě velikosti Paříže s přibližně 2,5 miliony vozidel by to mohlo ročně znamenat uvolnění zhruba 3 000 tun kyslíku a pohlcení více než 4 000 tun oxidu uhličitého.
Druhým řešením je recyklování ojetých pneumatik. Konstrukce Oxygene se obejde bez stlačeného vzduchu. Vyrábí se v 3D tiskárně z prášku z recyklovaných použitých pneumatik. Je tudíž ekologicky méně náročná než klasická pneumatika. Lehká, nárazy pohlcující struktura poskytuje odolné řešení bez hrozby defektů s cílem prodloužit životnost pneumatik, minimalizovat problémy s jejich údržbou a omezit tak problémy spojené s dopravou.
Letos je to pět let, co byl koncept unikátní pneumatiky představen, a otázka, co se s ním děje dál, má smutnou odpověď. Nic. Možná kdesi v tajnosti laboratoří Goodyearu na projektu někdo pracuje, ale jinak se o fenomenálním nápadu nemluví. Škoda, protože projekt, který by „zadarmo“ zaručil výrobu čistého kyslíku a spotřebovávání CO2, by jistě zasloužil větší pozornost. Třeba si za dalších pět let někdo vzpomene. Nicméně jedno je jisté, vzhledem k tomu, jak se EU staví k ekologii, budeme jednou tyto pneumatiky muset všichni povinně používat, zejména my v České republice.