Jeden z největších gigantů ve výrobě pneumatik přichází se zcela revolučním řešením, které možná změní dosavadní styl používání pneumatik. A omezí nutnost neustálého přezouvání.
Jestli je něco na automobilu v podstatě již desítky let v zásadě neměnné, jsou to právě pneumatiky. Samozřejmě, vyvíjí se nové směsi, nové vzorky, nové konstrukce a třeba moderní zimní pneumatiky z posledních několika málo let se s těmi před 20–30 lety nedají srovnat, pořád ale vypadají na první pohled stejně. A zcela stejně se musí „potupně“ měnit a přezouvat, když dojde k nějakému problému. Vypadá to ale, že jedna z gumárenských revolucí je na obzoru. Pojďme se na ni podívat společně.
Německý gigant nezažívá aktuálně zrovna lehké časy
Koncern Continental, jakkoli momentálně (podobně jako drtivá většina německých automobilových výrobců a dodavatelů automobilkám) nezažívá zrovna lehké časy, totiž přichází s inovacemi a technologiemi, které odstraní jeden zásadní, bezpečnostní problém. A sice že u mnoha vozidel se o případných problémech s pneumatikou dozvíte až tehdy, když dojde k zásadní změně v jízdních vlastnostech. A tedy i bezpečnosti. To však může být často již pozdě.
Technologie Conti Sense jako systém „včasné výstrahy“
ContiSense nepřetržitě monitoruje hloubku dezénu a teplotu pneumatiky pomocí senzorů na bázi pryže. Technologie přímo detekuje možné proražení profilu a řidič je okamžitě informován – výrazně rychleji než u dříve používaných systémů. Navíc je možné informace poslat i do smartphonu, a vy tak během několika sekund víte o sebemenším problému, který by se na pneumatikách vašeho vozu mohl vyskytnout.
Systém ContiSense zahrnuje tyto technologie:
- Koncept pro senzory integrované na povrchu pneumatiky nebo struktuře pneumatiky.
- Použití elektricky vodivé pryže ke snímání a přenosu signálů.
- Automatické snímání stavu pneumatik a vozovky.
- Přenos signálu z pneumatiky na vozidlo prostřednictvím eTIS – systému TPMS fixovaného v pneumatikách.
- Rádiový přenos možný přes RF nebo Bluetooth.
Conti Adapt pro flexibilní změny podle povětrnostní situace
ContiAdapt je novou technologii, která dokáže změnit kontaktní plochu pneumatiky pomocí integrovaných mikrokompresorů. S šířkově nastavitelným ráfkem lze nastavit čtyři různé kombinace pro jízdu na mokrém, nerovném, kluzkém a normálním povrchu. Ideální přilnavost na kluzkém povrchu lze dosáhnout pomocí zvětšené kontaktní plochy s nízkým tlakem v pneumatikách. Jinými slovy, je možno plynule přizpůsobit plochu pneumatiky tomu, v jakém stavu je aktuálně vozovka, po které jedete.
Continental ve finále spojil obě technologie v koncepční pneumatiku, která se vždy přizpůsobí příslušným podmínkám vozovky a zajistí tak potřebnou adhezi a udržení „ve stopě“.
Systém tak může upravit velikost kontaktní plochy, která je za různých podmínek vozovky rozhodujícím faktorem pro bezpečnost i pohodlí. Čtyři různé kombinace umožňují dokonalé přizpůsobení mokrým, nerovným, kluzkým a běžným podmínkám. Například menší kontaktní plocha v kombinaci s vysokým tlakem v pneumatikách zajišťuje nízký valivý odpor a energeticky úspornou jízdu na hladkých a suchých vozovkách. Naproti tomu kombinace větší kontaktní plochy s nižším tlakem v pneumatikách poskytuje ideální přilnavost na kluzké vozovce.
Možnost úpravy i pro jízdu ve sněhu nebo na náledí
Systém také umožňuje nastavit velmi nízký tlak v pneumatikách pod 1 bar, aby pomohl vozidlu vyjet z parkovacího místa, například v hlubokém sněhu, nebo přejet nebezpečný úsek náledí. Což by nakonec mohlo fungovat i lépe a s méně kompromisy, než fungují dnešní celoroční pneumatiky. A také omezit nutnost neustálého přezouvání. Teorie a výstupy od výrobce jsou zatím více než slibné, uvidíme, jak si bude systém od Continentalu počínat v případném praktickém nasazení. A budeme vás informovat.