Provoz auta stojí stále více, a to zejména v posledních letech, kdy neustále stoupají ceny pohonných hmot. Není proto divu, že se každý uvědomělý řidič snaží všemožně palivo šetřit. Někdo při jízdě hojně využívá neutrál, jiní nepřekračují určité otáčky motoru …málokdo už ale vnímá, jak moc ovlivňují spotřebu správně zvolené a udržované pneumatiky. Právě ty jsou v přímém kontaktu s vozovkou, a čím lepší zvolíte, tím méně síly budou od motoru vyžadovat.
Valivý odpor aneb Vztah mezi spotřebou a pneumatikou
Pro lepší pochopení si vysvětlíme pojem „valivý odpor“, který představuje vztah mezi spotřebou paliva a pneumatikami.
Valivý odpor je síla, která působí na kruhové těleso (pneumatiku) během jeho pohybu po podložce (vozovce) …v našem případě je to tedy vozovka působící na pneumatiku. Je-li valivý odpor vysoký, je potřeba vynaložit větší sílu (zvýšit výkon motoru) k jeho překonání a uvedení vozidla do pohybu. Takže v momentě, kdy jedeme do kopce nebo po nerovné silnici, dochází ke zvyšování valivého odporu, a motor tím pádem potřebuje více paliva.
V momentě, kdy jedeme z kopce nebo po rovině a silnice je krásně rovná (v České republice se s tím bohužel moc často nesetkáme), dochází ke snížení valivého odporu, a motoru tak stačí k rozpohybování kol minimum paliva. Mimo vozovku existuje i celá řada dalších faktorů, které mohou valivý odpor ovlivňovat. Patří mezi ně správný tlak v pneumatikách, typ, velikost nebo opotřebení pneumatik.
Do jaké míry ovlivňuje vozovka spotřebu paliva
Podle studie Ministerstva Dopravy v Minnesotě má asfalt až o 24% větší valivý odpor pneumatik než beton. To znamená, že na betonovém povrchu bude zapotřebí nižšího výkonu motoru než při jízdě na asfaltu. A jak už jsme zmínili výše: Nekvalitní cesta znamená větší odpor, a tím i větší spotřebu. Obojí ale stoupá i v případě, kdy je na silnici písek nebo štěrk. Valivý odpor je tu mnohem větší, což nám dobře ukazuje, proč je tak těžké vyjet s autem z písku.
Pokud je vozovka mokrá, dochází k výraznému snížení valivého odporu. To sice o trochu srazí spotřebu paliva, ale na druhou stranu je auto hůře ovladatelné a hrozí aquaplaning. Na povrchu silnice se mísí olej a prach s vodou, čímž může být ztrojnásobena brzdná dráha! Proto je nutné, aby byla pneumatika zkonstruováno jak pro jízdu na suchu, tak na mokru, a zajistila dostatečnou ovladatelnost auta za jakékoliv situace.
Tlak v pneumatikách, hlavně pozor na podhuštění
Tlak vzduchu v pneumatikách může aktuálně záviset na více faktorech jako je nadmořská výška, počasí nebo zatížení vozidla, v nejhorším případě defekt. V případě, že je tlak v pneumatikách nedostatečný, vzniká tzv. podhuštění a vyšší valivý odpor. Boční stěny pneumatik jsou pružnější, čímž dochází k horšímu přenosu energie z motoru na vozovku.
Auto tak při změně směru lehce “plave”, dochází k prodloužení brzdné dráhy až o 4 metry, a je-li v pneumatikách tlak o 1 nižší, než by být měl, dojde k navýšení spotřeby až o 6%. Přehuštěné pneumatiky mají naopak sníženou styčnou plochu s vozovkou, takže hůře pohlcují nárazy a hrozí mj. riziko defektu. Ideální je tedy mít vždy pneumatiky nahuštěny na předepsaný tlak, jak je uvedeno na štítku od výrobce. Spotřeba i jízdní vlastnosti potom budou v ideálním stavu.
Vyberte správný typ pneumatiky a sledujte opotřebení
Říká se, že kola dělají auto …ale opravdu jsou velká kola pro běžného řidiče důležitá? Čím větší a širší pneumatiku zvolíte, tím větší valivý odpor bude vznikat. Menší a užší pneumatiky mají naopak odpor menší, což šetří i spotřebu paliva. Při výběru záleží na typu, tvaru i celkových rozměrech pneu, a rozhodně se nevyplatí kupovat nejlevnější pneu. Raději si připlaťte za „economy provedení“, které dokáže znatelně šetřit spotřebu paliva. Důležitá je tak míra opotřebení, kdy se sjetým vzorkem spotřeba stoupá, a zároveň klesá ovladatelnost vozu.
Názornou ukázkou byl test magazínu Car and Driver, kdy Volkswagen Golf postupně obouvali do různých pneumatik a sledovali rozdíly v jeho jízdních vlastnostech a spotřebě. Výsledek? Po přezutí z užších a menších pneumatik (195/65 R15) na podstatně větší (235/35 R19) vzrostla spotřeba paliva o 1 litr na 100 km, a jízdní vlastnosti se celkově zhoršili. To udělá během roku rozdíl cca 4 000Kč za ujetých 37 500km – v případě, že používáte auto častěji, můžete kvůli špatným pneumatikám přeplácet mnohem více.s
Pokud nejste se spotřebou ani jízdními vlastnostmi svého auta spokojeni, zkontrolujte stav pneumatik a zvažte, jestli není vhodné změnit jejich typ, případně i velikost. To se týká zejména ojetých aut, pro něž bazary často použijí pneumatiky z několika sad s různou mírou opotřebení.
Na trhu najdete pneumatiky speciálně určené pro úsporu paliva (např. Bridgestone Ecopia EP150, a celou sadu koupíte za 5 tisíc), přičemž ovladatelnost i komfort během jízdy zůstanou zachovány. Výběrem správných pneumatik a jejich pravidelnou údržbou ušetříte v průměru 10 000Kč ročně při průměrném užívání vozu (50 tisíc najetých km za rok).