Máte na autě tyto zimní pneumatiky? Litujeme, ale cesta na nákup se vám pěkně prodraží. Máslo pak nebude stát 50 Kč, ale 350 Kč

Než se pustíte do vánočních nákupů, je dobré se podívat na to, na jakých gumách vyjedete. Aby se nakonec z výhodného nákupu nestalo nejdražší máslo v historii.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

S nadcházející zimní sezónou je tu (krom případného nákupu zimních pomůcek, nemrznoucí směsi do ostřikovače a případné kontroly a doplnění nemrznoucí směsi v chladiči) i jedna z hlavních povinností pro řidiče: výměna letních pneumatik za zimní, případně celoroční. Že oboje musí být v patřičné kvalitě a s dostatečným vzorkem (u zimních pneumatik je minimální hloubka dezénu 4 mm pro vozy do 3 500kg, u těžších vozů je to 6 mm), je obecně známo. Co ale zdaleka nevědí všichni, je povinné označení, které vám může cestu dosti prodražit. Pojďme se na to drahé máslo podívat společně.

Adventní trhy jako jedny z nekrásnějších míst v Německu

Předvánoční cesty mnoha z nás totiž vedou na adventní trhy v okolních zemích, přičemž jedny z těch nejoblíbenějších (pokud ne nejoblíbenější vůbec) jsou ty v Německu. Němci jsou zkrátka v adventní výzdobě a vůbec vytvoření celé té atmosféry těžko k překonání, a kdo někdy navštívil předvánoční Drážďany, Norimberk nebo třeba jen malý Bayeruth kousek za hranicemi, ví dobře, o čem mluvím. Desítky a stovky malých domečků na náměstí, fantastická výzdoba, vůně a nabídka těch nejlepších dobrot.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Z mých (většinou dobře informovaných) německých zdrojů mám však aktuální informace o tom, že německá policie se právě na adventní trzích chystá kontrolovat zimní pneumatiky. Speciálně pak u návštěvníků z ciziny. S velmi jednoduchým cílem: Od 1. října 2024 platí dle jednotné EU legislativy, že všechny zimní pneumatiky musí mít označení 3PMSF znázorňující sněhovou vločku na pozadí horského štítu (Three-Peak Mountain Snowflake).

Přechodné období skončilo k 1. říjnu 2024. Teď už budeme jenom „kasírovat“

Resp. toto nařízení vstoupilo v platnost již od roku 2019, do letošního října však trvalo tzv. přechodné období, kdy bylo tolerováno i jen označení M+S. Tato zima je tedy první, kdy policie může bez pardonu pokutovat ty, jejichž pneumatiky budou označeny „postaru“. Že toho míní také bezezbytku využít, je více než jasné. Málokdy máte šanci pokutovat za něco tak na první pohled viditelného a jednoduše doložitelného. Fotografie na parkovišti? Žádný problém. Pokuta až do Čech? Opět, s tím Němci nemají problém.

iZdroj fotografie: Polizei.de

Pokud máte namířeno do Německa, hlídejte si rychlost. Policie připravila skryté nástrahy na řidiče a pokuty ve výši desítek tisíc Kč

A pokuty nejsou zrovna zanedbatelné. Opět, moje německé zdroje mi potvrdily, že každému, kdo od října v zimních podmínkách použije nevhodnou pneumatiku, resp. tu s označením „M+S“ (bez horského štítu a tří vloček, tzv. 3PMSF) hrozí stejně jako u letních pneumatik pokuta 60 eur. S někdy absurdní německou snahou o preciznost zdroje dodávají, že pokud je řidičem takového vozu zdravotně postižený, bude muset zaplatit dokonce 80 eur.

Máslo za 50 korun by vás mohlo přijít poněkud draho

A 80 euro nejsou ani na německé poměry zanedbatelné peníze, nakonec ani těch 60. Mnozí z nás navíc návštěvu adventních trhů spojí s nákupem v některém ze supermarketů. Kde (aktuálně k 1. listopadu 2024) stojí 250g kostka másla zhruba 2,60 eura. Ve finále, při rozpočítání pokuty 60 euro na váš nákup, by se vám ale mohlo celkem snadno stát, že ono „výhodné máslo za 50“ už nebude tak výhodné. Protože bude stát nikoli 50, ale třeba 350 korun. To vám pak na tom chlebu zhořkne zcela samo, ani nemusí být prošlé.

Tak na to dávejte pozor a před cestou do Německa se opravdu podívejte, co máte na autě obutého. Může se to jedině vyplatit.

Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články