Některé věci bychom měli v našich autech dělat zcela automaticky. Patří mezi ně i podřazení. Tedy zařazení nižšího rychlostního stupně ve chvíli, kdy se chystáme předjíždět. Důvod není jenom ten, o kterém všichni vědí. Je tu ještě důvod druhý, který může mít pozitivní dopad na motor a také na jeho životnost.
Přispění k bezpečnosti
Tím, že si před předjížděním podřadíme, je akt, díky kterému výrazně přispějeme k bezpečnosti provozu. Podřazením se auto dostane do vyšších otáček a to vede i ke zvýšení jeho výkonu. Tedy k rychlejší akceleraci, kterou při manévru potřebujeme. Díky tomu ho můžeme dokončit o něco dříve, a tak se nemusíme obávat ohrožení ani omezení ostatních vozidel. Kdo si nepodřadí, ten může mít při předjíždění problém, který často znamená i kolizi, která může mít fatální následky. Toto by při svém manévru neměl riskovat vůbec nikdo.
Podřazení má vliv i na motor
Pokud bychom si před předjetím nepodřadili, nechali rychlostní stupeň, který máme a místo toho jenom sešlápli plyn až na podlahu, může to přinášet problémy. Nejenom ty, že se auto nerozjede tak pružně, jak očekáváme. Může tu být problém také s celkovou ztrátou energie a tím, že se bude po delší čas vytvářet hodně tepla, které povede k celkovému výraznému zahřívání celého motoru. A to mu rozhodně nijak neprospívá a může způsobovat jeho rychlejší opotřebení.
Potom je tu ještě riziko číslo dvě, které se týká hlavně přeplňovaných motorů. Může dojít k tomu, že ve válci dojde k předčasnému vznícení směsi uvnitř válců. To může vést jak k poškození svíček, tak samozřejmě i k problémům s písty. A jelikož přeplňované motory v současné době na trhu jasně dominují, je celkem jasné, jak jim absence nepodřazování může výrazným způsobem uškodit. I toto je dobré mít při jízdě na paměti. Když jsou totiž otáčky motoru vyšší, tak riziko předčasného vznícení může klesat.
Foto: Pixabay.com