Scotty Kilmer je pojem. Někdo s tak výrazným projevem před kamerou a současně 55letou praxí v oboru se jen tak nevidí. A má přesně zjištěno, kde vás mechanici „berou na hůl“. Tady je 5 hlavních podvodů pohromadě.
Nevím, jak vy, ale já kdykoli vidím Scottyho Kilmera ve videu, mám hned lepší náladu. A to ani ne tak proto, že se zase dozvím, jaká Toyota je nejlepší nákup století a jakých 5 značek si nemáte nikdy, ale opravdu nikdy v životě kupovat (ohledně Toyoty dávám Scottymu nicméně v mnohém za pravdu, vidím to podobně), ale proto, jak se mu podařilo dokonale udělat z nevýhody přednost. A zřejmě jej ta nevýhoda i velice solidně živí. Pojďme na Scottyho společně.
Lidé, co si jdou za svým a prosadí si svou
Mně totiž fascinují lidé, kteří jdou zcela proti proudu a podaří se jim nakonec fenomenálně uspět, jakkoli jim při jejich začátcích všichni ti chytří „rádci“ říkali, jak do měsíce zkrachují a jak to vůbec nikdo nebude kupovat a další a podobné „motivační řeči“. Aby na konci příběhu (a Scotty rozhodně nekončí) byli rádci kdesi v suterénu a naši hrdinové se po zbytek života hřáli na výsluní. Příklady? Z rukávu jich vysypu minimálně pět, i když mě vzbudíte ve dvě ráno.
Ten nejzajímavější je možná současně nejúspěšnější. Víte, že zakladateli RedBullu, panu Mateschitzovi, v počátcích celého příběhu všichni marketéři radili, ať toho nechá, že na takové pití se nedá udělat reklama a že ho nikdo nezná, nechce a nebude kupovat? Finále známe. Druhý případ je Rowan Atkinson neboli Mr. Bean. Udělat opravdu kolosální úspěch na téměř výhradně se pitvořící postavě a její lehké mentální retardaci je také obdivuhodné, jakkoli Atkinson není zdaleka jen herec komediálních roli.
Mr. Bean má se Scottym cosi společného
A navíc je mimochodem skvělý řidič, znalec aut a jejich sběratel. Co si to navíc opravdu může dovolit, Mr. Bean je velmi ziskové podnikání. A ten třetí? Tím je právě Scotty Kilmer. Se svým vzhledem, typickými tmavými brýlemi, chaotickým projevem a vůbec celou vizualitou „naruby“ se vysmál všem dobře vypadajícím chlapcům, co se snaží vypadat lépe než celá sestava TopGearu. Scotty na všechno programově kašle, a podívejte se, kolik má odběratelů a zhlédnutí jednotlivých videí. Evidentně našel svůj styl.
Podložený 55 lety zkušenosti v servisu aut. To už něco znamená. Pokud vám tenhle typek chce prozradit 5 hlavních podvodů všech automechaniků světa, věřte, že to bude zajímavé. A s největší pravděpodobností i pravdivé. A že by se v nich pravděpodobně našel i váš mechanik. Nebo alespoň v některých. Nenechte se tedy prosit, Scottyho pět hlavních faulů, s nimiž hrají pánové v dílnách nejen slovní fotbal, je tady.
Podvod č. 1: Falešné výměny olejů
První místo má zcela zaslouženě jeden z nejrozšířenějších a majiteli vozů nejvíc nenáviděných podvodů. Pokud na vlastní oči neuvidíte, že před vámi mechanik otevřel zapečetěnou láhev s olejem dané specifikace a její obsah nevylil do motoru, nemůžete věřit nikomu a ničemu. Zaměnit levný sudový olej za drahou variantu je nesmírně snadné. A velmi ziskové. A velmi frekventované. Někdy je zřejmě těžké odolat.
Podvod č. 2: Naúčtují vám práci za rozebrání, které by ale stejně museli udělat
Druhý podvod vyžaduje trochu logického přemýšlení, neb mechanici jsou v jeho obhajování často velmi přesvědčiví, a pokud navíc nemáte opravdu solidní technické základy, abyste to dokázali vyargumentovat ve svůj prospěch, čeká vás nelehký souboj. S nejistým výsledkem. Příklad, který uvádí Scotty, je však mimořádně přesný: výměna rozvodového řemene. Mechaniků, co si naúčtují práci, již stejně musí provést, aby ten řemen vůbec vyměnili, bude nemálo. De facto si totiž tu práci naúčtují dvakrát.
Podvod č. 3: Naúčtují vám díly, které ve vašem autě nikdy nebyly, nejsou a nebudou
Třetí „faulík“ souvisí s druhým. Neboli naúčtujeme vám věci, jichž si možná nevšimnete, které vypadají na faktuře velmi pěkně a které (a to především) stojí peníze. Vaše peníze. Ale které především v tom autě vůbec nejsou. Co by tam také mezi námi někdy dělaly. Scotty uvádí na první pohled velmi vtipný případ osmi svíček u osmiválcového motoru. Dieselu. Vsadím svoje boty, že ne úplně každému dojde, že tam ty svíčky v motoru (ne žhavící, pochopitelně) jaksi nemají co dělat. A že tak mohou svítit na cestu, ale tím to končí.
Podvod č. 4: Zneužívání servisních intervalů
Čtvrtým, neméně vzácným jevem bývají „pružné“ servisní intervaly a s nimi související „nutné výměny“. Bývá to specialitou dražších modelů a solventních majitelů, kteří poslechnou servis a nechají vyměnit, co jim řeknou, „pro jistotu a protože se stejně blíží interval“. Nemusím dodávat, jak se na tomto dá vydělat. Minimálně třikrát: jednou zkasírujete výměnu dílu a práci, podruhé máte solidní marži na novém, instalovaném dílu a v neposlední řadě ten zcela bezproblémový, vymontovaný a funkční můžete prodat „pod rukou“. Zájemce se vždy najde. Nice job? Rozhodně.
Podvod č. 5: Provádění zcela nepotřebných úkonů
A konečně tu máme předstírané opravy. Tedy něco, co vám do očí zalžou, že je potřeba opravit. A přitom to vůbec není pravda. Scotty uvádí ve svém videu příklad s čištěním vstřikovací soustavy u přímovstřikových motorů. Ano, to zní rozhodně moc pěkně a leckdo by servisu ještě poděkoval. S jedním detailem: tohle má smysl u nafty, benzín je totiž sám o sobě velmi slušný čistič. S výjimkou některých verzi GDI motorů nemá čištění vstřikovací soustavy u benzínu smysl. Jenže: kolik majitelů tohle napadne.
Suma sumárum: opravy aut dokáží generovat velmi solidní „boční příjmy“, kdy mechanici zneužívají závislost majitelů na svém vozidle v kombinaci s obecně mizivým povědomím o tom, co vaše auto doopravdy potřebuje. Důsledky jsou zřejmé: platíme nemalé částky a platíme je zcela zbytečně. Tak na to myslete, až zase budete zírat v úžasu na fakturu s položkami, o nichž nemáte tušení, co znamenají. Tedy krom toho, že stojí hodně peněz. Držíme vám palce!