Pokud pátráte po Dieselu, tyhle nesmrtelné vozy stojí za pozornost. Pořizovací ceny jsou více než lákavé

Najezdíte ročně více než 30 000 km a nevadí vám klapot naftového motoru? Máme pro vás pár tipů na dieselové motory, které jsou známé svou výdrží.

i Zdroj fotografie: Toyota
                   

Chystáte se na nákup dobrého ojetého dieselu a nevíte si příliš rady? Pak pro vás máme několik tipů, jak se vyhnout klasickým pastem a za dobré peníze najít spolehlivé a funkční auto v takovém provedení, jaké chcete. Existuje mnoho typických vozidel, která se liší především tvarem a barvou. Pokud hledáte něco, co vám v budoucnu ušetří peníze i starosti, stojí za to věnovat pozornost následujícím konkrétním modelům.

Diesel, který je cenově dostupný a přitom spolehlivý

Řeč je o starších modelech, které často nemají ani turbodmychadlo. Jejich výhodou je, že je možné na ně stále narazit na trhu ojetin. Obecně pokud chcete naftové auto, je lepší volbou jít po co nejjednodušší technice, která nehrozí vysokými cenami oprav v budoucnu. Jedná se například o naftová auta, která ještě nemusela mít filtr pevných částic.

Pokud však hledáte novější ojetinu, od roku 2010, kdy vstoupila v platnost norma Euro 5, musí mít všechny naftové vozy filtr pevných částic. Ten odstraňuje z výfukových plynů velmi jemné prachové částice, které jsou zpravidla karcinogenní.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud se díváte po autě starším, tedy vyrobeném před rokem 2010, můžete nalézt vozy, které v určitých verzích filtr pevných částic měly i ne. Co se samotného filtru týče, je schopen regenerace. Případně je možné jej v odborném servise vymontovat a nechat vyčistit. Cena za čištění se pohybuje okolo 4 000 Kč a výše, plus práce mechanika. To stejné se týká i vstřikovačů.

Škoda Fabia 1,9 SDI 1999–2007

Fabii není potřeba představovat. Měla dobré jízdní vlastnosti a bezpečnost, konzervativní tvary a celkově slušné zpracování. Pro toho, kdo chce ušetřit, je tohle auto ideální volbou. S motorem SDi s výkonem 47 kW sice nikoho neohromíte, o to méně pak zvukem nastartovaného „traktoru“. Vůz však jede mezi 4,5–6,6 l na 100 km, což je pro peněženku zajisté dobrá zpráva. Motor byl vybaven rotačním čerpadlem a neměl turbo.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Škoda Felicia 1,9 D 1994–2001

Škoda je v naší kotlině značně oblíbená. Tomu odpovídá i servisní zázemí a nabídka na trhu ojetin. Felicia je první Škodovkou, která byla vybavená naftovým motorem. Nebyl nijak výkonný, nabízel 64 PS, ale pokud jste se snažili, dokázal i ve městě jezdit do 5 litrů nafty na 100 km.

Sice se auto třepalo, vibrovalo, mělo nepříliš přesnou manuální pětistupňovou převodovku, ale jelo za málo. Nevýhodou z dnešního pohledu je fakt, že pro dnešní denní použití je značně zastaralá a pomalá. Nemluvě o faktu bezpečnosti, která v dnešní době určitě není dostačující.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Toyota Land Crusiser LC 100 1993–2002

Velký Land Cruiser je na našich silnicích k vidění značně málo. Jeho cena, ačkoliv je 20 let starý, zpravidla neklesá pod 300 000 Kč. Rovněž má většinou najeto okolo 300 000 km. To je pro řadu zájemců poměrně odrazující. Nicméně právě tato Toyota patří k těm nejspolehlivějším. Má velice bytelný podvozek, dostatek místa v interiéru, tažné zařízení s maximální zátěží 3,5t nákladu a klimatizaci. Pro dobrodruhy nabízí i řadu možností úprav pro jízdu mimo zpevněné cesty.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Land Cruiser poháněl naftový řadový šestiválec 4,2 l s výkonem 150 kW (204 PS). Měl redukční převodovku, uzávěrku mezinápravového a zadního diferenciálu, regulaci výšky podvozku, automatickou klimatizaci, kožené potahy, atd. Řazení probíhalo pomocí automatické nebo manuální převodovky. Toyota spotřebovala kolem 14–17 litrů/100 km v závislosti na tom, co jste po ní zrovna požadovali. Výhodou je vysoká spolehlivost, možnost dodatečně si vozidlo upravit a pocit bezpečí, který jen tak něco nepřekoná.

Co trh ještě nabízí?

Na trhu ojetin naleznete ještě řadu dalších povedených dieselových aut. Mezi povedené jednotky patří určitě i pětiválec 2,4 JTD v Alfě Romeo. I přes její hospodskou pověst tento motor jednoznačně při výběru stojí za zvážení. Mezi další povedené motory pak patří, dnes již téměř legendární, 1,9 TDI s výkonem 66 kW, tedy 90 PS od Volkswagenu. Co vy, čtenáři? Máte nějaký tip na dobrý dieselový motor, který jsme v našem přehledu nezmínili? Podělte se v diskuzi.

Zdroj: MotorTrend, Škoda, CarMotors

Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články