Doplňková výbava automobilu vyžaduje překvapivě mnoho energie. Vyrábí ji alternátor, který dodává elektřinu a nabíjí baterii. Čím více elektřiny musí dodávat, tím více se otáčí a tím více musí motor běžet, aby poháněl generátor, což nevyhnutelně vede k vyšší spotřebě paliva a lehčím peněženkám.
Německý automobilový klub ADAC vypočítal náklady pomocí vzorce, ve kterém výkon 100 wattů znamená další spotřebu 0,1 litru paliva na 100 kilometrů.
Je hezké, když má auto vyhřívaná zpětná zrcátka, přední okno nebo dokonce i volant. Pokud však například kromě zmíněných spotřebičů má auto také nezávislé topení, pak se na 500 wattů elektřiny „vyskočí“ docela rychle.
Například při cestě z Prahy do Brna a zpět tak pouze zapnutá vyhřívaná sedadla zatíží peněženku majitele nejméně o 80 korun.
Odborníci doporučují, aby byla extra výbava spuštěna pouze v případě, že je to skutečně nutné, a nezapomeňte ji vypínat, jakmile dokončí svůj úkol.
Pokud vypnete vyhřívané zadní okno, jakmile se je opět průhledné, nebo pokud nebudete mít vyhřívaná sedadla zapnutá po celou cestu, ušetříte palivo, a tím pádem peníze.
Na druhé straně byste v žádném případě neměli šetřit elektřinu u funkcí vozu, které přímo ovlivňují bezpečnost na cestě, jako jsou třeba světla – zejména v zimním období, rádio, které vám pomůže získat informace o stavu vozovky, nebo ventilátoru, který zabraňuje mlžení oken.
Zdroj spotřeby | Výkon ve wattech | Spotřeba benzínu na 100 km (litry) |
vyhřívané čelní sklo | 800 | 0,81 |
Nezávislé topení | Až 200 | Až 2 |
Topný ventilátor v kabině ve střední poloze | 170 | 0,17 |
Potkávací světla | 125 | 0,125 |
Zadní mlhové světlomety | 35 | 0,035 |
Přední mlhové světlomety | 110 | 0,11 |
Vyhřívání sedadel | 100 | 0,1 |
Vyhřívaný volant | 50 | 0,05 |
Vyhřívaná zpětná zrcátka | 40 | 0,04 |
Rádio | 20 | 0,02 |
Navigace | 10 | 0,01 |