Parkovat přes dvě místa je hulvátské, argument, že je auto moc široké, není na místě. Jsou parkoviště, kde za to dávají pokuty.
Je to k vzteku. Člověk přijede na parkoviště v obchodním centru, nikde není volné místo. A to poslední, na které narazí, je malé. Protože hulvát vedle zaparkovat tak, že jeho auto přesahuje čáru, která parkovací místa odděluje. Dá se tohle ale vůbec nějak řešit? Může to někdo pokutovat? Ano, jak ukázalo Obchodní centrum Witawa v Gdyni. Poláci přišli s neobvyklým a kontroverzním způsobem, jak bojovat proti řidičům, kteří na parkovišti zaberou více místa, než je určeno pro jedno auto. Zavedli pokutu za parkování na čárách a zahrnuli ji do předpisů.
Pokuta za parkování od obchodního centra? Ano, jde to
Za tento přestupek může řidič obdržet pokutu v přepočtu až 2 250 Kč. Pokud ji zaplatí do týdne, částka se sníží na 875 Kč. Jaký na to mám já názor? Nutno říct, že že pokuty jsou pro mne extrémním řešením. Tady je ale důvod k jejich zavedení zřejmý. Řidiči často nedbají na ostatní a parkují tak, že místo jednoho zaberou dvě parkovací místa, v extrémních případech dokonce tři. A přinutit je ke slušnému chování asi nejde.
Jak se říká, „bav se s hlupákem bez hole“. Vzhledem k tomu, že je podle dostupných informací parkoviště obchodního centra Witawa je poměrně úzké, situace se díky neukázněným řidičům výrazně komplikuje. Když podle polských zdrojů lidi poprvé slyšeli o plánu vedení obchodního centra Witawa, radostně tleskali. Veřejnost má už dost řidičů, kteří se na parkovištích chovají, jako by byli jedinými účastníky silničního provozu. V rozhovoru pro místní web zástupci obchodního centra uvedli, že k tomuto řešení je donutili sami řidiči.
Konrad Węglewski z agentury zastupující Shopping Center Witawa uvedl: „Praktiky řidičů, kteří u nás parkují a vyhýbají se předpisům, nás donutily takové ustanovení do předpisů zavést. Každý případ porušení tohoto bodu budeme analyzovat s fotografickou dokumentací události. Upozorňuji, že v přechodném období jsme na tuto skutečnost upozorňovali naše zákazníky a umístili jsme také viditelné informační tabule.“
Co dělat, když jsou auta větší a větší a parkovací místa nestačí?
Každá mince má ale dvě strany. Navzdory tomu, že mnoho lidí na sociálních sítích rozhodnutí obchodního centra Witawa v Gdyni podporuje, existují i hlasy, které upozorňují na kontroverzní aspekty. Kritici argumentují, že parkovací místa na parkovišti jsou velmi úzká, pouhé dva metry široká. Po správném zaparkování zbývá velmi málo místa na vystoupení z auta. Navíc podle mnoha pravidelných uživatelů není parkoviště téměř nikdy plné, takže řidiči, kteří zaberou dvě parkovací místa, nemusí nutně brát místo někomu jinému. Tak kde je pravda?
Jak už to bývá, asi někde uprostřed. Navzdory těmto pochybnostem ale většina lidí na sociálních sítích rozhodnutí obchodního centra Witawa v Gdyni spíše kvituje. Pozitivní reakce veřejností nejsou překvapivé, nikdo nemá rád parkovací návyky řidičů, kteří ignorují ohleduplnost vůči ostatním. Bude zajímavé sledovat, jak se tento nový systém osvědčí v praxi a zda se celkově zlepší situace na parkovišti. Teď nutně musí přijít otázka, jak je to u nás. Samozřejmě problém se týká nejenom polských, ale i českých parkovišť.
Legislativa, která by řešilo přímo to, že řidič parkuje „přes čáru“, u nás neexistuje. Je také rozdíl, jestli jde o veřejné parkovišti a soukromé. Na soukromém policie nic řešit v tomto ohledu nemůže. A jakkoli by si soukromý provozovatel dal do podmínek, že je parkování přes dvě místa sankcionováno pokutou, nejsem si jistý jakoukoli reálnou vymahatelností. Na veřejných místech teoreticky něco řešit lze.
Pokuty za parkování v obchodním centru, ano nebo ne?
Budou pokuty u obchodů zavedeny u nás?
Nemyslím si, legislativa v tomto ohledu podle mého názoru nenabízí defacto žádné reálné možnosti, jak toho dosáhnout. Policie na soukromých pozemcích nebude zasahovat, soukromník nemůže jen tak zadržovat něčí majetek, bránit v odjezdu a nutit někoho zaplatit. Teoreticky myslím lze dát do podmínek parkoviště souhlas s tím, že porušení parkování se trestá pokutou. Reálně ale nevěřím, že by šlo pokutu z kohokoli nějak dostat.
Pokud by špatně parkující řidič bránil povozu, ohrožoval ostatní a podobně, policie by měla něco dělat. V ostatních případech se lze dovolávat maximálně na Zákon o provozu na pozemních komunikacích, ČÁST PRVNÍ, HLAVU II, Díl 1, § 4, Povinnosti účastníka provozu na pozemních komunikacích. Tam se píše, že „při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen a) chovat se ohleduplně a ukázněně.“
Člověk s hulvátem parkujícím přes dvě místa nepohne
Ovšem má to dovětek, a to „aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní.“ Dále „aby nepoškozoval životní prostředí ani neohrožoval život zvířat, své chování je povinen přizpůsobit zejména stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, povětrnostním podmínkám, situaci v provozu na pozemních komunikacích, svým schopnostem a svému zdravotnímu stavu.“
Formulace „chovat se ohleduplně a ukázněně“ dává jakýsi prostor pro policii něco řešit, ale zákon se primárně týká života, zdraví a majetku a aplikovat ho na parkování, těžko říct. Pokud by se rozhodl policista v této rovině něco řešit, hrozila by řidiči pokuta 2 000 Kč. V reálu se ale s tím, že by takové opatření začalo platit i u nás, počítat nedá.