Policie ČR musí při měření rychlosti dodržet tato pravidla. Řidiči, kteří je znají, nemusí pokutu přijmout a zaplatit

Překročení rychlosti je bez bodu při velmi drobném pochybení. Stačí přišlápnout plyn a je to za body a tisíce korun na pokutách.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Nebudu chodit kolem horké kaše, je to pár dnů, co mě policie změřila. Přišel jsem o body, a ještě jsem dostal jako „dárek“ nemalou pokutu. Moje chyba. Noční město, dlouhá ulice bez aut, neuvědomil jsem si, kolik jedu. V jeden okamžik jsem si řekl, že „zatraceně, jedu nějak moc rychle, mohli by mě změřit“, a vteřinu nato se za mnou rozblikala světla. Pak už to šlo ráz naráz. Dýchat do testeru, samozřejmě nula, docela dost nad padesátkou, ale ne zase tolik, abych přišel o řidičák. Moje chyba.

Přes 20 km/h ve městě a 2 500 Kč plus 4 body jsou tady

Policie a měření rychlosti je téma, které dokáže rozproudit krev nejednomu řidiči, mně teď určitě. Ale znovu, se vší pokorou, jel jsem rychle a nemůže za to nikdo jiný než já sám. Ale co kdybych vám řekl, že existují pravidla, která musí policie dodržovat, a pokud je znáte, můžete se pokutě vyhnout? Ano, slyšíte správně. Měl jsem si to uvědomit i já, dřív, ale opravdu to nebylo, že bych chtěl jet rychle, spíš jsem si to neuvědomil. Nicméně policie nemůže měřit rychlost jen tak, jak se jí zlíbí. Existují striktní pravidla, která musí dodržovat.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Pokud je znáte, máte v ruce relativně efektivní nástroj, jak se vyhnout pokutám. Zvládne to každý, není třeba právnické vzdělání nebo roky u policejního sboru. Každý to dá, všichni mají kapacitu, aby tato pravidla pochopili. Stačí trocha pozornosti a znalosti. Důležitým pravidlem je, že měření rychlosti musí být prováděno certifikovanými přístroji. To znamená, že tzv. radar, který policie používá, musí mít platný certifikát o kalibraci. A tady přichází na řadu vaše chvíle. Pokud dostanete pokutu za rychlost, máte právo požadovat důkaz o tom, že přístroj, jímž byla rychlost měřena, měl platný certifikát.

Až 2 500 Kč pokuta pro ty řidiče, kteří nemají tyto 2 povinné položky s sebou v autě. Policie o tom vůbec nediskutuje

Pokud policie tento důkaz nemá, máte šanci pokutu zpochybnit. Nemusíte být technický expert, abyste tohle zvládli. Stačí se zeptat a trvat na svých právech. A teď k samotnému měření. Policie musí dodržovat určité postupy, aby bylo měření platné. Například musí být zajištěno, že měření probíhá na přímém úseku silnice, kde je možné přesně určit rychlost vozidla. Pokud je měření prováděno v zatáčce nebo na nerovném povrchu, může být výsledek zkreslený. Pokud máte pocit, že měření nebylo provedeno správně, máte právo to zpochybnit.

Mlčet a souhlasit s pokutou je jedna věc, bránit se ale můžete

Můžete se bránit. Je rozdíl mezi měřením statickým, na okreskách a na dálnici. Statické měření je jasné, tzv. trojnožka nebo ruční pistole, policista se schovává za autem nebo za bukem. Když vás zastaví, je to pech, platí záležitosti s kalibrací. Když vás nezastaví, je to lepší. Asi vás nezměřili. A pokud ano, tak kdo říká, že jste auto řídili vy, že? Nicméně. Okresky jsou pro nás řidiče ošemetné. Na dálnici měří hlídky jen v jednom směru a vysvětlím proč, ale na klasických silnicích nižších tříd měří policie v obou směrech.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Využívá Dopplerova jevu, a pokud nevíte, co to je, zopakujte si fyziku. Nebo se podívejte na jeden z prvních dílů Teorie velkého třesku, kde má Sheldon pruhovaný kostým. Na dálnici pro měření rychlosti ve stejném směru platí zásadní fakt. Auto s radarem se musí dostat za měřené vozidlo a nějakou dobu za ním jet. Není jiná šance na změření. Jde o vteřiny, ale kdo se dívá, může takové auto odhalit. Uhnout do jiného pruhu, přibrzdit, to jsou efektivní nástroje, jak se vyhnout pokutě. Když budete mít za zadkem oranžově křiklavé Seat Leon nebo jedovatě zelené Audi RS3, není to police. Ovšem nenápadný sedan či kombi v tmavé barvě, to už je jiná.

Auto polepené barvami vás zřejmě nezměří, civilní vůz ano

BMW 5, Škoda Octavia, možná Kodiaq. Tam se vyplatí obezřetnost a ano, dá se podle techniky, která je vidět přes sklo, či posádky v uniformě odhalit policie. Policie musí dodržovat pravidla i při samotném zastavení vozidla. Pokud vás zastaví, musí vám sdělit důvod zastavení a poskytnout veškeré potřebné informace. Pokud máte pocit, že něco není v pořádku, máte právo požadovat vysvětlení. Ve výsledku pak můžete celou věc poslat do správního řízení a bránit se tam. Pokud ale bude vše v pořádku, i tak dostanete body a pokutu, která bude ale vyšší než na místě. Lepší je nenechat se změřit. Tedy jezdit podle předpisů a nepřekračovat maximální povolenou rychlost.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Kdy vás naposledy změřili?

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články