Tučnou pokutu obdrží během 14 dnů mnoho řidičů, vyjde na 2 000 Kč. Je nezbytné zkontrolovat jeden důležitý bod auta

Pokuta je vysoká a důvod je zbytečný, na tohle řidiči velmi často nemyslí nebo zapomínají. Přitom pár korun ušetří tisíce.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz
                   

Existuje jedna povinnost, která se periodicky opakuje a kterou řidiči vnímají. Je to povinnost mít na autě zimní pneumatiky. Ale co mimo přelom podzimu a zimy? I tady platí povinnosti, které je třeba dodržovat. Vím, pro někoho to může být nesmysl, malichernost, banalita. Kapalina do ostřikovačů? „Co na tom, když není doplněna, je mi to jedno?“ Toto uvažování se může někomu slušně prodražit. Nejde o kapalinu jako takovou, ale o důsledek.

Stojí to pár korun, existují i tipy, jak ušetřit. Tak doplňujte!

I když není kapalina do ostřikovačů předepsána jako povinná výbava vozidla, může její absence vést k problémům, které mohou skončit vysokou pokutou. Pokud řidič nemá dostatečně čisté čelní sklo, a má tedy omezený výhled, riskuje postih. Nezáleží na tom, zda se jedná o letní nebo zimní období, nečistoty na čelním skle jsou celoročním problémem, který může být pokutován.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Podle zahraničních médií se dokonce objevily návrhy, aby řidiči byli povinni mít u sebe zásobu kapaliny do ostřikovačů. To u nás nehrozí, tohle si vymysleli Poláci. Pokud by došlo k zavedení nařízení, mohlo by to mít pro tamní řidiče vážné následky, včetně vysokých pokut, nebo dokonce soudního řízení. Ano, co já vím, tak jsou polské zákony týkající se opatrnosti řidičů nejasné. Ovšem obsahují ustanovení, které požaduje zvýšenou opatrnost.

Hoďte tabletu do myčky do nádržky kapaliny ostřikovačů. Po zapnutí stěračů si poděkujete, okamžitý super výsledek

To zahrnuje povinnost řidiče vyvarovat se jednání, které by mohlo ohrozit bezpečnost nebo pořádek na silnicích, a takové jednání může zahrnovat i špinavé čelní sklo, jež omezuje výhled. I když nikdo nemůže od řidičů požadovat, aby měli v autě vždy zásobu kapaliny do ostřikovačů, čistota čelního skla je stále považována za základní požadavek. Toto berte spíš jako zajímavost, to s tou uvažovanou povinností zásoby kapaliny. Jak je to ale u nás?

Mít čisté čelní sklo je povinnost. Bez výhledu to prostě nejde

V České republice platí podobné předpisy. Zákon o provozu na pozemních komunikacích vyžaduje, aby řidič měl čisté sklo bez nečistot, námrazy nebo sněhu, které by mohly omezit jeho výhled. Tento problém se může zdát nejaktuálnější během zimy, kdy jsou vozidla často pokryta sněhem nebo ledem. Ale není tomu tak, pozor na to, týká se to celého roku. Například pokud řidič projede kolem stavby v deštivém počasí, jeho sklo se znečistí.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Pak může být zastaven a pokutován. Letní déšť přinese nečistoty, listí a podobně? Stejný problém. Pokuta za špinavé čelní sklo může dosáhnout až 2 000 Kč. Pak je tu další hledisko, pojištění. Pokud by došlo k dopravní nehodě kvůli omezenému výhledu způsobenému nečistotami na skle, pak by mohl řidič čelit tomu, že by pojišťovna odmítla hradit pojistku. Poškozenému by vyplatila a pak žádala po pachateli náhradu škody z jeho kapsy.

Pravidla platí stejně v létě i v zimě. Pozor na to dolévání

V kontextu nějaké tragické nehody by pak mohl motorista stanout dokonce před soudem. Ono se to skutečně může zdát malicherné, ale není. V zimě je to asi více zjevné. Narážím na auta zasypaná sněhem, kde si řidiči udělají jen průzory a jen tak tak vidí kousek před sebe. Ale i v létě platí stejná pravidla. A i v létě, respektive po celý rok, může dojít k omezení výhledu. A když se stane nějaká nehoda, je pozdě bycha honit. Trocha kapaliny v ostřikovači navíc se tak určitě vyplatí.

Máte dost kapaliny v ostřikovači?

Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články