Poláci nechtějí zaspat a dohodli spolupráci s čínským gigantem. Výsledkem je SUV s výkonem Audi, vzhledem BMW, kvalitou Mercedesu a cenou Dacie. Kdy bude u nás?
Když napíšeme, že se to dalo čekat, bylo by to jen poloviční přiznání. Úplné přiznání by vypadalo tak, že je v podstatě s podivem, že to nenastalo například o rok dříve. Na druhou stranu, na českém přísloví „všeho do času“ něco je a v automotivu to platí pochopitelně stejně, jako kdekoli jinde. Krize, která oborem zmítá kromě všech výrobních a účetních ztrát otvírá i nové možnosti, které by jinak třeba nebyly natolik aktuální. A tohle je pravděpodobně jedna z nich. Pojďte s tedy námi na malou exkurzi do Polska.
Poláci jsou specialisté na potraviny – a na Fiaty
Polsko je v Evropě známé především jako potravinářská velmoc. Své výrobky tam nechávají vyrábět renomované značky, které doslova lpí na prvotřídní kvalitě – a nic jiného je v podstatě nezajímá. Za desítky let od revoluce se tak Polsku podařilo přesvědčit i největší hráče, a dnes hraje oprávněně „první ligu“. Ostatně aktuální „nájezdy“ Čechů žijících v příhraničí (a nejen tam) na levné, a přitom kvalitní polské potraviny hovoří za vše. Poláci zkrátka o svém postavení ve food byznysu moc dobře ví a dělají vše proto, aby si ho udrželi.
Ve výrobě automobilů je to trochu jiný příběh, spjatý těsně s italským Fiatem. Přes licenční Fiat 125 Polski a roztomilé „mikroauto“ 126 Maluch se z polského Fiatu stal regulérní výrobce části portfolia Fiatu, od Cinquecenta nebo Seicenta až po aktuální model 500. Nicméně, budoucnost zatím vypadá, že bude elektrická a do Evropy vstupují „čínští draci“, kteří hledají partnery pro výrobu na starém kontinentu. Nebo minimálně montáž. A jeden z největších, Geely (před pár dny jsme psali o jeho vstupu na náš trh) se s polskou automobilkou Izera domluvil na spolupráci.
Spolupráce výhodná pro všechny strany
Ta spočívá v dodání platformy a dalších potřebných „prefabrikátů“, jejich kompletace s díly vyrobenými v Polsku a finální montáž „Made in EU“. Čína se tak vyhne clům, Poláci se dostanou k jinak pro ně nedostupným technologiím, výsledkem je zcela soudobý produkt, vyráběný v Evropě a dostupný za ceny ne nepodobné těm čínským. VW a další automobilky, které si celým procesem prošly „od nuly“ (často za drakonické peníze) pravděpodobně skřípou zuby. Nicméně to je tak asi vše, co s tím mohou dělat.
Výsledkem spolupráce v tomto případě je designově naprosto bezchybně zvládnuté SUV. S dvěma kapacitami akumulátorů a podle toho kalkulovaného dojezdu dle WLTP (51 kWh/ 340 km a 61 kWh/450 km). Výhodou má být extra rychlá doba nabíjení, menší verze se z 10 na 80 procent dobije za 30 minut. Působivé. Využít půjde až 150 kW DC rychlonabíječky. Zadní kola pohání elektromotor o výkonu 200 kW, celá platforma SEA od Geely Holding však umožňuje škálovatelnost včetně připojení druhého motoru pro pohon přední kol.
Parametry slibné, kdy se spustí výroba?
Točivý moment 330Nm, dostupný „od nuly“ jako u každého elektromobilu zajistí spolu s uvedeným výkonem zrychlení na 100 km/ těsně nad 6 sekund. Maximální rychlost je pak omezena na 160 km/h. Že by inspirace Volvem a jeho limitem 180 km/h? Geely je totiž mimo jiné i vlastníkem osobní divize Volvo. Přes určité problémy s výstavbou závodu můžeme v roce 2024 čekat první zkušební sérii, v roce 2025 by se pak produkce měla rozběhnout naplno. Vypadá to jako pozdě, ale jak už jsme napsali v úvodu: všeho do času. Třeba se to v Polsku říká podobně.