Nové policejní čtyřkolky jsou tady: Zrychlení z 0 na 100 km/h rychlostí blesku. Jen blázen by je na silnici (ne)přehlédl

Policie si po všech těch hubených letech s „dvojkovými“ Octaviemi dovolí dopřát také něco lepšího. Což je jasný vzkaz všem zločincům: ani nám nezkoušejte ujet, nemáte šanci.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Co má podle vás společného policie v mnoha zemích Evropy? Možná to mnohé překvapí, ale když napíšu, že nedostatek peněz, nebudu zas tak daleko od pravdy. Zvláštní, že? Jeden by myslel, jak zrovna u policie musí být všechno dokonale zajištěné a zafinancované tak, aby nemohlo dojít k problémům. Stačí se ale podívat k nám, můžeme sloužit za ukázkový příklad toho, jak se dá policie podfinancovat. Polsko, Maďarsko? Přes kopírák. Ale víte co? Pojďme se na jednu celkem zásadní věc podívat společně.

Nová neoznačená policejní auta brázdí Českem a měří rychlost: Jsou prakticky neviditelná, ale my poradíme, jak je poznat

Česká i maďarská policie se shodnou v této značce

Ale třeba bohaté Německo? Policie řeší naprosto to stejné. Má ale výhodu v jedné věci. Německá policie si vždy uměla zařídit (alespoň trochu schopná) auta. Ještě aby ne, jako automobilová velmoc. Sice kdysi nebyl problém potkat policii v trojkovém Golfu, ale aspoň tam měli silnější 1,8/66 kW, případně dvoulitr/85 kW. Dnes? Passat je minimum, poslední modely VW Transporterů jako pojízdné pracovny, velmi často pak lze natrefit i na trochu prestižnější Mercedesy Třídy C nebo BMW řady 3 nebo 5.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

A právě o „trojku“ BMW, a hned v jedné z nejlepších motorizací 330 iX (s pohonem všech kol) a v provedení sedan i kombi, navíc vybavenou M-Paketem, nyní „zbohatla“ maďarská policie v Debrecínu. Pod kapotou najdete dvoulitrový čtyřválec s turbem, který nabízí 245 koní a točivý moment 400 Nm. Z nuly na stovku? Za pouhých 5,9 sekundy. Maďarští strážníci tak mají teď možná lepší sprint než leckterý „závodník“ na místní dálnici. Což je mimochodem celkem podobná volba jako u nás, jen česká policie dostala kombi 540 iX, tedy ještě o třídu výše.

Dar přímo od automobilky BMW policii v Debrecíně

Za tento policejní „upgrade“ vděčí město Debrecín přímo automobilce BMW, která na začátku roku 2024 nabídla městu čtyři vozy jako podporu místní policie. Auta budou nasazena jak pro dopravní, tak pro pořádkové účely. Jak řekl tamní brigádní generál József Gyurosovics, zcela jistě se budou hodit, protože podobná auta maďarská policie neměla už dlouhá léta –⁠ naposledy snad modely E36, což už je tedy opravdu dávná (pre-)historie. A jen to dokládá, že i Maďaři léta jezdili s „obyčejnými“ Octaviemi, případně kompaktními Hyundai.

Proč je policejní Ferrari 458 blbost roku: Mimo bourání do svodidel a spotřeby 20 l/100 km spolkne miliony Kč

iZdroj fotografie: Policie Debrecen

Nová hlídková BMW jsou na první pohled téměř k nerozeznání od těch běžně prodávaných. Přesto ale kromě nezbytného světelného můstku, vysílačky a dalších technických prvků jde o standardní modely, které byste mohli klidně zaparkovat před domem. S patřičně saturovaným účtem, pochopitelně. Základní model BMW 330i se prodává za 20,5 milionu forintů (u nás je ceníková cena 1 431 000 korun). Speciální policejní úpravy ale zvedají cenu o další tři miliony forintů, a to bez obtisků a světelného můstku. Bezpečnost zkrátka něco stojí.

Dar, nebo výměnný obchod za odebrání deseti elektromobilů?

Maďarská policie ovšem nekončí jen u spalovacích motorů. Už před pár týdny přidala do flotily deset BMW iX3, z nichž jedno také zamíří do Debrecínu. Nevím, jestli podpora BMW nebyla spíše obchodem „vezměte si, moc prosíme, 10 elektrických iX3 a my vám dáme jako bonus 4 ks 330 iX“, ale to už nechám na posouzení jiným.

iZdroj fotografie: Policie Debrecen

A u nás? PČR sice v drtivé většině užívá vozy značky Škoda, nicméně ani nová Octavia, ani Superb nebo Kodiaq nejsou vozy, za které by se policie musela stydět. A když bude nejhůř, pořád tu máme to jedno schované Ferrari 458i, nezapomeňte. Krásné svátky bez jakýchkoli policejních aut!

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články