Na vlastní oči: Policejní hlídka udělala přesně to, za co pokutuje „běžné řidiče“. Co to bylo a kde je spravedlnost?

Jak se mají řidiči chovat správně, když vidí policii, která porušuje pravidla? Policajtům ale de facto nic nehrozí, jsou nepostižitelní.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Kamila H.
                   

Takzvaná záchranářská ulička je nástroj, díky kterému by měli řidiči umožňovat v tvořících se zácpách a kolonách průjezd vozům policie, hasičů, záchranky. Ulička by se měla tvořit, už když řidiči dojíždějí do kolony. Nejpozději při dobrzďování. Ne když v koloně stojí, protože to už je pozdě. Pak už je manévrování auty mnohem obtížnější. Jak uličku vytvořit? Je to jednoduché, stačí pravidlo pravé ruky. Palec znázorňuje jeden pruh.

Jednoduché pravidlo, palec a ostatní prsty. Kdo to nechápe?

Mezera mezi palcem a ukazováčkem záchranářskou uličku. Ukazováček a další prsty další jednotlivé jízdní pruhy, pokud na komunikaci jsou. Řidiči, kteří toto pravidlo znají, v zásadě nemohu udělat chybu. Ví, jak se mají řadit. Povinnost vytvářet takzvanou záchranářskou uličku platí pro každého, výjimku tvoří právě automobily, pro které je ulička určená. To dává logiku. Musí se do záchranářské kuličky řadit i auta policie, pokud neblikají?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ano, samozřejmě. To, že je auto polepené barevnými pruhy, z něj ještě automaticky nedělá vozidlo, které by nemělo dodržovat předpisy. Logika je jasná, je třeba vytvořit uličku a musí ji tvořit všechna auta. Stačí jedno jediné a systém je nabouraný, nefunguje, ulička není průjezdná. Do redakce se nám ozval pan Kamil a my jsme se po přečtení jeho e-mailu rozhodli zveřejnit jej v plném rozsahu, včetně fotografií.

„Znovu pácháte dopravní přestupek? Posíláme vás na 20 hodin skupinové terapie.“ Policie našla bič na české řidiče

Jel jsem v Praze po Jižní spojce a dojel jsem do kolony,“ říká čtenář. To samo o sobě není nějak výjimečné. Naopak, od té doby, co je v opravě Barrandovský most, je to v zásadě standardem. „Dvě zajímavosti, obě se týkají policie,“ píše dál pan Kamil. „Policie chytala v pruhu vyhrazeném pro IZS,“ vypráví pan Kamil. „Na konci Jižní spojky se snažila zastavit auta, která tento pruh využila neoprávněně.“ V tomto pruhu se prý řítila modrá škoda Octavia.

Policie se snaží zastavit policii? Paradox neoznačených aut

„Hlídkující policista se neohroženě vrhl před její kola a snažil se ji zastavit.“ To řidič Octavie neměl v úmyslu udělat, během okamžiku se prý ukázalo proč. „V interiéru kabiny se rozblikala modrá světla,“ směje se jistě pan Kamil při vzpomínce. Šlo o policejní auto v civilním provedení. Hlídkující policista prý jen tak tak stačil uskočit. Nicméně zpátky k tomu, co pan Kamil popisoval jako myšlenku tohoto článku. 

„Jak jsem stál asi 20 minut v koloně, o kousek dál jelo policejní auto,“ vysvětluje Kamil. „Policisté absolutně ignorovali to, že by měli tvořit záchranářskou uličku,“ stěžuje si dále čtenář. „Je pravdou, že ji kolem dokola netvořil nikdo,“ říká čtenář, „ale říkal jsem si, že by aspoň policie mohla jít příkladem.“ Nešla. Hrozí policii za toto nějaká pokuta? Popravdě ne. To by musel někdo celou věc zaznamenat, postoupit GIBSu.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Tedy orgánu, který je jakousi policií na policii. A je pravděpodobné, že by to stejně bylo zameteno pod stůl nebo by se to vyřešilo nějakou domluvou. Smutné to ale každopádně je. V tak ucpaném místě, jako je Jižní spojka, ale i kdekoli jinde prostě je třeba uličku tvořit a to platí pro každého. Jde o vteřiny a je absolutně zbytečné, aby auta s majáky čekala, než se řidiči s mobily v ruce proberou a uráčí se udělat místo.

Zachovala se podle vás policie správně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články