Policie ČR nakoupí SUV za půl miliardy a vyřadí Škody Octavie. Na tyto nové vozy si dejte rychle pozor

Vyměnit fungující Octavie za nová SUV ve sportovním provedení nevypadá jako racionální volba ani v dobách hojnosti. V době úspor jde ale spíše o volbu výrazně neekonomickou.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Mít policii s nejlepší možnou výbavou/výstrojí/výzbrojí a jezdící v moderních, respekt budících vozidlech by mělo být samozřejmostí každého jen trochu chytře uvažujícího a fungujícího státu. Nic tak nevzbudí posměšné úšklebky jako muži zákona s horší výstrojí a výzbrojí, než mají jejich „protihráči“ na druhé straně zákona, případně i běžní občané. Policista si těžko vydobyde respekt, pokud bude ve staré, otrhané uniformě a bude jezdit v podřadných a levných vozidlech. Opravdu? Pojďme se na to podívat společně.

Důstojná vozidla jsou pro policejní sbor nutností

Nemusíte být zrovna fanouškové filmu pro pamětníky ani vám na zdi nemusí viset podobizna Dubčeka z roku 1968, abyste věděli, že výše popsané „ideální řešení“ policejní výstroje, výzbroje a vozidel nebylo v tomto státě vždy samozřejmostí. Škody 120 v bílo-žlutém designu, ideálně LADA 1200, když už byla Volha, tak to něco znamenalo. Často třeba nepříjemnosti s StB. Dokážu to pochopit, jiná nabídka tady zkrátka nebyla a to, aby Veřejná bezpečnost jezdila v Golfech nebo Mercedesech, by soudruzi asi opravdu neskousli.

iZdroj fotografie: RomanM82 / Creative Commons / CC-BY-SA

Čas trhnul oponou, po Favoritech přišly oblíbené Felicie a Fabie, poté první Octavie. S mnohými z našich čtenářů se na minimálně kontroverzním pohledu na osobu ministra vnitra Ivana Langera zřejmě shodneme, pravdou ale je, že to bylo právě za jeho fungování na ministerstvu, kdy Policie ČR dostala první větší várku tehdejší druhé generace Octavie. A poprvé také „šikmopruhý“ polep, možná nepokrytě inspirovaný kupříkladu policejními vozy z Velké Británie. Ale není to nakonec jedno?

Nečekaný vklad tak trochu kontroverzního ministra vnitra

Policejní služba je tam stejná jako tady. Ivan Langer tehdy (s jeho typickým přeháněním pro média – zkrátka politik) halasně prohlašoval, že česká policie bude mít konečně důstojná vozidla atd. Ať už byl Ivan Langer jakýkoli politik, v tomto měl v zásadě pravdu. Po „nemastných neslaných“ zelených pruzích na bílém podkladu (na Slovensku je mají mimochodem dodnes a opravdu to nevypadá zrovna „in“) přišly důstojné vozy ve stříbrné metalíze, s reflexními polepy a adekvátními motorizacemi (nejčastěji benzínový dvoulitr).

iZdroj fotografie: Policie ČR

Jinými slovy: přišla auta, která budila respekt svým vzezřením a nebylo pochybnosti o tom, že podobně kvalitní (v mezích možností) výstroj i výzbroj budou mít muži a ženy na jejich palubách. A to je možná nečekaně mnoho a nakonec netušený bonus celé té grafické konverze a přechodu na stříbrnou barvu. A ještě jedno poselství tam tehdy bylo: policie už nikdy nebude mít menší auta, než jsou Octavie. Míněno „méně důstojné“, protože v policejních barvách jezdí nejedno Yeti nebo Hyundai iX35. Viz naše titulní fotografie.

Octavia III je zcela dostačující policejní vozidlo. Nebo ne?

Octavia je pak coby policejní vůz, zejména v provedení kombi, více než vhodným dopravním prostředkem. Byť nijak extra prostorným, přesto dvěma příslušníkům v zásadě vyhovujícím. Na zadních místech (často provedených v „kůži“, přesněji tedy v levné kožence) pak cestují stejně jenom polapení desperáti. A pro ně tak může být trocha toho nepohodlí, daného nijak dlouhým rozvorem, zkrátka jen předtuchou dalších nepříjemností. Všechno ostatní je ale na Octavii vyhovující a dostačující.

Policejní závody na semaforech: Dvě posádky PČR si to rozdaly v Praze pod Národním muzeem

S vybavením předním rámem pro tzv. pit manévr je pak Octavia i schopná zastavit ty z řidičů, pro něž červený terčík a další zvukové a světelné signály nejsou dostačující. Aktuálně jsou Octavie u sboru ve své třetí generaci, a to jak před faceliftem, tak i ve verzi s oddělenými předními světly. Přesto by mělo dojít k jejich výměně za „sesterský“ Kodiaq. Nic proti Kodiaqu, je to povedené SUV, nicméně přinese PČR opravdu tolik nového a cenného, aby stál za výměnu Octavií?

Kodiaq RS jako nová součást flotily. Opravdu policie potřebuje „ereso“?

Jak totiž uvedl web organizace Kverulant, zabývající se mj. dohledem nad státními zakázkami, Ministerstvo vnitra objednalo 289 nových Kodiaqů RS včetně zmíněného rámu pro zastavení pomocí tzv. pit manévru. Zakázka je v hodnotě 453 milionů korun a byla údajně nastavena tak, aby ji splnila právě jen Škoda s modelem Kodiaq RS. Opět: nic proti Kodiaqu. Opravdu ale musí mít policejní sbor sportovní verzi tohoto SUV, s velkými koly (a tedy drahými pneumatikami) a spotřebou, která se od Octavie bude určitě lišit?

Proč je policejní Ferrari 458 blbost roku: Mimo bourání do svodidel a spotřeby 20 l/100 km spolkne miliony Kč

A možná ne úplně zanedbatelně. Celkové náklady na provoz budou rozhodně větší, vyšší hmotnost se podepíše na výdrži brzd a podvozkových komponentů celkově. Není to v situaci, kdy státní kasa zoufale potřebuje spíše příjmy než výdaje, tak trochu marnivost? Nestačily by Octavie z roku 2019/2020, které mají tato SUV nahrazovat? A nebudou policisté v tak trochu „pouťovém“ Kodiaqu RS vypadat malinko nedůstojně? Dejte nám vědět svůj názor do diskuse pod článkem, děkujeme!

Myslíte, že Policie ČR opravdu potřebuje Kodiaqy RS?

Zdroj: Kverulant
Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články