Změna bodového systém a nová pravidla pro mladé řidiče by měly zajistit o něco vyšší bezpečnost na silnicích. Stále to však nestačí, ministerstvo proto chystá další kroky.
Třetina roku 2024 je již za námi, nový bodový systém se již pomalu zaběhnul, stejně jako třeba řidičské průkazy „na zkoušku”. A povinnost mentora pro nové, začínající řidiče. Nastala také doba na vyhodnocení prvních statistik, které právě o začínajících řidičích pravda nereferují příliš pochvalně. Na druhou stranu se kupodivu příliš nezměnila motivace řidičů, jimž za mnohí přestupky hrozí nově citelně zpřísněné postihy. Pojďme se na to nyní podívat společně.
Řidičák na zkoušku funguje, motivace se nezměnila
Jak uvedl ministr dopravy Martin Kupka, „statistiky ukazují začínající řidiče jako nejvíce rizikové. Řidičák na zkoušku přináší nové nástroje pro jejich nápravu”. A Češi s tímto nástrojem podle druhého ročníku průzkumu „Vnímání dopravní bezpečnosti” ze strany České asociace pojišťoven souhlasí. Bodový systém, resp. hrozba naplnění bodového konta a pozastavení či ztráta řidičského oprávnění, přitom v roce 2023 k dodržování silničních pravidel motivoval 83 % všech řidičů.
Což je ovšem téměř stejně jako v roce 2022 (tehdy byla motivace 84 %). „U bodového systému došlo k jeho zjednodušení, ale současně také zpřísnění. A to zejména u vědomého porušování předpisů. A i tato změna je podle Čechů krok správným směrem,“ upřesnil ministr Kupka. Podle průzkumu řidiči některá pravidla skutečně vědomě porušují, především ta týkající se rychlosti. Hlavním důvodem je spěch. Jsou tedy Češi opravdu mistři v překračování povolené rychlosti?
Češi velmi rádi překračují povolenou rychlost
Ano, jezdíme rychle. Dokonce velmi rychle. A je to jeden z našich nejčastějších prohřešků vůči zákonu. Bereme to, že na rychlou jízdu (pokud ji máme „pod kontrolou”, což si ale myslíme, že máme vždy) zkrátka existuje cosi jako přirozený nárok. „V roce 2023 bylo dopravní policií zjištěno 508 995 přestupků, z toho 168 145 se týkalo překročení povolené rychlosti. Tedy jedné z oblastí, kde došlo ke zpřísnění jak bodových sankcí, tak navýšení limitů pokut,“ doplnil plk. Mgr. Michal Hodboď z Ředitelství služby dopravní policie.
Situace se ale na českých silnicích podle analýzy České asociace pojišťoven zlepšuje – dlouhodobě s ohledem na zvyšující se provoz klesají následky nehodovosti jak na zdraví, tak na majetku. „Za posledních 20 let klesl počet škod na počet aut na polovinu. Fatální následky nehod se snížily dokonce o 80 %. To jsou čísla, která dokládají jasný trend zvyšování bezpečnosti na silnicích,“ uvedl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Polovina řidičů se na českých silnicích necítí bezpečně
Přesto se i v roce 2023 se polovina českých řidičů necítila na silnicích bezpečně a za vinu to i tentokrát podle průzkumu Vnímání dopravní bezpečnosti dávali ostatním motoristům. Ti stále jezdí bezohledně a agresivně. „Máme velké rezervy ve výchově nových řidičů a je potřeba změnit způsob výuky v autoškolách, aby pomáhal ukotvovat hodnotový systém. Není to jen o tom naučit se dovednosti a předpisy, ale být tolerantním, odpovědným a slušným řidičem,“ uzavírá Jan Matoušek.
O průzkumu: Průzkum České asociace pojišťoven Vnímání dopravní bezpečnosti realizuje nezávislá výzkumná agentura Ipsos. V roce 2022 proběhl sběr dat v září, a to jako on-line dotazníkové šetření na 1000 respondentech (z toho 790 řidičích) ve věku 18–79 let v kvótním výběru podle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště a skupinové diskuse. Druhá vlna průzkumu proběhla v listopadu 2023 a účastnilo se ho 1023 respondentů (z toho 819).