Konečně: Pomalá jízda je oficiálně zakázaná zákonem. Loudaví řidiči jen rozčilují ostatní, policie je bude pokutovat

Pomalá jízda omezující plynulost dopravy může být ve výsledku stejně nebezpečná jako jízda rychlá. A policie na to pamatuje při udělování pokut.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Všichni jsme si v podstatě zvykli a bereme to za hotovou věc, že rychlá jízda, respektive jízda rychlejší, než povolují předpisy, je klasifikována jako dopravní přestupek. U nás, v Čechách. A ve většině jiných zemí. Nicméně i leckde u našich sousedů v Evropě vám za rychlou jízdu bez problémů zabaví auto. A v USA si můžete jít také „sednout do chládku”. Zlaté Čechy, co říkáte? Nicméně jak je to s pomalou jízdou? Tedy abnormálně pomalou, kterou blokujete ostatní? To je docela zajímavé, popravdě řečeno. Pojďme se na to podívat společně.

Někdy je 30 hodně, někdy je 60 málo

Přičemž ne, opravdu nemám na mysli tu demonstrativně pomalou „třicítku“, kterou používají francouzští zemědělci, když zase dostanou nápad jít stávkovat / demonstrovat za vyšší dotace / demonstrovat za snížení ceny nafty (nehodící se škrtněte) a jedou se svými traktory a kombajny ve dvojstupu centry měst. S kombajnem i v jednostupu. Ne, mám na mysli klidně dvojnásobnou rychlost – tedy „šedesátku“. Že to není „pomalá rychlost“? V obci rozhodně nikoli. Tam je to dokonce „přes limit“.

Nová neoznačená policejní auta brázdí Českem a měří rychlost: Jsou prakticky neviditelná, ale my poradíme, jak je poznat

Ale jinde? Třeba na rovném, přehledném úseku, kde je povoleno 100 km/h? A co třeba v kombinaci s tím, že dotyčný jede šedesátkou téměř u středové čáry, neb se úzkostlivě bojí krajnice – co kdyby se propadla. A ať už vědomě, nebo nevědomě za sebou vytvoří „vláček“ nervózních řidičů, co jej chtějí předjet. Jenže nemohou. A budou stále více a více nervózní. Co v takovém případě? Je taková pomalá jízda porušením zákona, nebo není?

Řidič nesmí bránit plynulosti provozu

Podle zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, platí, že „řidič nesmí řídit motorové vozidlo tak, aby ohrožoval bezpečnost nebo plynulost silničního provozu.“ Povšimněte si prosím dvou slůvek: „plynulost“ a „nesmí“. Jeden nemusí mít diplom z etymologie, aby věděl, že to neznačí nic jiného, než že naopak MUSÍ jet tak, aby umožnil ostatním plynulou jízdu. Třeba ve Velké Británii vás tato situace může vyjít až na 5 000 liber (tedy asi 150 tisíc korun) a přinést devět trestných bodů. To už je schopná motivace šlápnout na plyn.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Bezdůvodně pomalá jízda totiž není jen otravná, je i nebezpečná. Jakmile se někde za loudalem začne tvořit kolona, leckdo znervózní. A my nechceme nervózní řidiče. Čím delší zástup aut, tím větší pravděpodobnost, že to někdo „riskne“ a vjede do protisměru, i když tam nemá co dělat. Policie se navíc zaměřuje více na ty, co rychlost překračují, než na ty, kteří na silnicích dělají zácpy. Nicméně frustrace z pomalé jízdy může být stejně nebezpečná jako rychlostní rekordy.

„Řidiči za pomalým autem jsou frustrovaní, a to vede k nebezpečným manévrům. Přitom stačí jediné – jet přiměřeně.“ Roman Budský, Platforma VIZE 0

Dokud se nezačne plynulost jízdy vyučovat, bude veškerá snaha marná

Možná je čas, aby se na tento problém zaměřila nejen policie, ale i autoškoly. Aby začaly učit řidiče, že plynulost provozu je stejně důležitá jako bezpečnost. Mohlo by to být prvním krokem k tomu, aby silnice byly méně stresující. A my ostatní? Nám nezbývá než trénovat trpělivost. Nenechat se vystresovat a „vytočit“ (jakkoli je to někdy těžké, chápu). Nepouštět se do nebezpečných situací a bezhlavého předjíždění – těch pár minut na to, než objevíme bezpečné místo, za to opravdu nestojí. Držím vám palce!

Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články