Že jsou elektromobily úspornější než jejich protějšky se spalovacím motorem, bývá oblíbenou mantrou všech „elektroprodejců“. V reálném provozu to ale zdaleka není tak jednoznačné.
Nekonečné debaty o tom, jestli je v roce 2025 výhodnější zůstat stále u spalovacího motoru, nebo „neodolat pokušení“ a pustit se na (dosud ne zcela probádané a především do detailu dotažené) vody elektromobility. A s ohledem na nemalou krizi, kterou autoprůmysl – a speciálně jeho elektromobilní část – prochází v tomto roce, se dá dnes přijít k opravdu zajímavým nabídkám na výhodný pronájem či razantní slevu elektromobilu. Otázka je ale jasná: vyplatí se to vůbec? Pojďme se na to podívat společně.
Elektromobily dokáží opravdu ušetřit – s jednou podmínkou
Nemálo řidičů elektromobilů si je pořídilo s tím, že mají kde parkovat a kde dobíjet. Což, jak se ukazuje od samého počátku a jak se ukazuje dodnes, je klíčovým předpokladem k tomu, aby se elektromobil opravdu vyplácel. Ti, co jsou více méně nezávislí na veřejné dobíjecí síti, jsou zkrátka schopni dostát původnímu záměru elektromobilů, jímž je kromě (jakkoli v Čechách s jejich elektrickým mixem s fosilními palivy minimálně sporné) ekologie i úspora provozních nákladů.
V ostatních případech se totiž výhoda elektromobilu, zejména v porovnání s úspornými diesely, velmi ztrácí. Kupříkladu podle propočtů portálu pro srovnání cen Verifox budou mít řidiči elektromobilů v roce 2025 průměrné náklady na jízdu 7,13 eura na 100 km (zhruba 178 korun), neboli 856 eur (zhruba 21 400 korun) ročně při nájezdu 12 000 km. To vychází z průměrné ceny elektřiny pro domácnosti ve výši 35,66 centů (zhruba 9 korun) za kilowatthodinu (kWh). Řidiči elektromobilů by to však platili pouze v případě, že by nabíjeli pouze doma.
Kdo se však spoléhá na veřejná nabíjecí místa, musí za elektřinu svého vozu zaplatit mnohem více. Podle Verivox byla průměrná cena za pomalé AC nabíjení v roce 2024 54,25 centů za kWh (zhruba 12 korun, což mj. koresponduje s nabídkou PRE). DC rychlé nabíjení stálo výrazně více na 64,44 centů. To je 10,85 eur (260 korun) (AC) nebo 12,89 eur (300 korun) (DC) na 100 km. To znamená, že řidiči elektromobilů bez vlastního nabíjecího zařízení budou muset zaplatit 1 302 eur ročně (32 250 korun), nebo dokonce 1 547 eur (38 865 korun), pokud tankují pouze u rychlonabíječky.
Podle srovnání Verivox budou mít vozy se zážehovým motorem v roce 2025 průměrné náklady na palivo 13,39 eur (zhruba 335 korun) na 100 km nebo 1 607 eur ročně (zhruba 40 000 korun) při průměrné spotřebě 7,7 l na 100 km a ročním nájezdu 12 000 km ročně. Pro srovnání, řidiči elektromobilů, kteří nabíjejí pouze doma, těží z atraktivní cenové výhody ve výši 47 procent. Kdo si doma nabije auto elektřinou, zaplatí téměř o polovinu méně než řidič benzínového auta.
Pokud dobíjíte doma, úspora se dostaví. Jinak vyhraje diesel
Jenže. To platí pouze tehdy, pokud opravdu dobíjíte doma. Jakmile začnete pravidelně a stále dobíjet na rychlodobíječce, celá cenová výhoda elektromobilu se záhy rozplyne. Elektromobily jsou pak jen o 4 procenta levnější než auta se zážehovými motory. A dokonce dražší než diesely: 11,54 eur (zhruba 288 korun) na 100 km nebo 1 385 eur (34 625 korun) za rok znamená, že navzdory vysokým cenám nafty budou řidiči dieselových motorů mít o 12 procent levnější provoz než elektromobily, které dobíjí pouze pomocí rychlonabíječky.
Jinými slovy: srovnání ukazuje, že elektromobily nemohou vždy obhájit svou nákladovou výhodu v každodenním životě – alespoň zatím. Rostoucí cena CO2 a s tím spojené daně sice už na přelomu roku způsobily zdražení fosilních paliv, nicméně se zvýšily i ceny elektřiny pro elektromobily. A jen budoucnost ukáže, kam se nakonec celý vývoj překlopí. Ostatně, jak to vidíte vy? Napište mi svůj názor do diskuse, děkuji moc!
