Žádný řidič asi nechce záměrně ničit své auto, řada lidí tak ale činí. Chybami, kterých je radno se vyvarovat.
Auto je spotřební zboží. Ať chceme nebo ne, auto je vyráběno s určitou životností, která oproti tomu, jak byl automobil chápán dřív, klesá. Zájmem automobilek není to, aby nám auto vydrželo dvacet let. Přesto ale můžeme vhodným přístupem, chováním a adekvátní jízdou dobrý technický stav vozu prodlužovat. Existují vyloženě chyby, kterými životnost auta zkracujeme a těch je dobré se vyvarovat. Které to jsou?
Nekvalitní palivo
Benzín a nafta jsou teď extrémně drahé a čerpat u pump s nejnižší cenou je lákavé. Nemusí se to ale vyplatit. Jak s ohledem na chemickou kvalitu paliva, tak na riziko různých příměsí a nečistot. Nezanedbatelným rizikem je tankování benzínu se špatným oktanovým číslem. Pokud je doporučen do vašeho auta benzín s minimem 98 oktanů a vy budete tankovat 95 oktanový benzín, sice krátkodobě ušetříte, ale můžete zásadním způsobem poškodit motor.
Razantní brzdění
Zašlápnout brzdový pedál do podlahy je vhodné při nouzovém brzdění v nějaké krizové situaci, ne v rámci obvyklé jízdy. Potřeba zastavovat z dynamického tempa tzv. na metru je chybné, receptem na dlouhověkost brzdové soustavy je plynulost. Optimální pro zastavení auta je pomalu dojíždět, jemně stlačit brzdový pedál a měkce zastavit. Tím se sníží riziko nadměrného opotřebení brzdových destiček.
Nedostatečná čistota
Heslo, že čistota je půl zdraví, platí nejenom pro lidi, ale i v přeneseném smyslu pro auta. Pokud myjete auto jednou za čtvrt roku, při odhlédnutí od estetického dojmu a vůz pokrytý prachem a špínou, ho také ničíte. Jakákoli nečistota může poškozovat lak, velice agresivní je pak ptačí trus. Ten, pokud neodstraníte v řádech dnů od poskvrnění, může trvale naleptat lak karoserie. V zimě je zase auto poškozováno odspodu solí. Po zimě je potřeba vždy umýt komplet, i s podvozkem. Ochranou na zimu pak může být navoskování podvozku, které ochrání auto minimálně na dva roky. S nedostatkem čistoty v kabině pak dochází díky prachu k odírání čalounění a přístrojové desky, leštěný plast a displeje jsou zase citlivé na mastnotu a pot.
Mytí v automatické myčce
Udržovat čistotu není jednoduché. Pokud si v jednu chvíli řekneme, že špína může poškozovat lak karoserie, pak se může jevit jako protimluv výhrada proti mytí v myčce. Důležité je slovo „automatické.“ Kartáče totiž poškozují lak, na některých odstínech už po několika mytí zůstávají škrábance. Na ty když pak usedne prach, špína, trus či bahno se sněhem, mohou být zárodkem ohnisek koroze. Ideální pak je ruční mytí. Pozor ale i zde na správný postup. Houba, kterou nejprve umyjete karoserii bez oplachu, a nasbíráte do ní prach, může fungovat jako nechtěný smirkový papír.
Spojka
Tady chybuje většina řidičů. Je sporné, zda vadí či nevadí, stojíte-li na spojce například na semaforech, tam nedochází k opotřebení spojky jako takový spíše jen periferií, lanek a pružin. Problémem je, když řidiči tzv. přispojkovávají, například tím, že nejezdí do zatáčky se zařazenou rychlostí, pouze na plyn, ale používají v průjezdu mírně sešlápnutou spojku. Anebo ji sešlapávají před zatáčkou při rychlé jízdě, když váhají, zda budou brzdit či řadit. Velké opotřebení hrozí při rozjezdech, typicky do kopce, kdy řidič akceleruje a pouští pomalu pedál spojky, s následným přidíráním.
Systém Stop/start
Od chvíle, co se rozšířil do aut, je jablkem sváru. Automobilky říkají, že šetří palivo i životní ovzduší. Kritici naopak kontrují názorem, že úspora paliva je minimální, zato hrozí vyšší opotřebení motoru a autobaterie. Rozdíl ve spotřebě paliva při jízdě se Stop/start systémem a bez vnímáme jako zanedbatelný. I přes veškeré ochranné prvky, které motor má, neakceptujeme to, že se zahřátý motor díky systému vypíná. A znovu zapíná. A tak pořád dokola. Za nás je lepší Stop/start systém trvale vypnout.
Nesprávné řazení rychlostních stupňů
Snaha zařadit správnou rychlost je jedna věc, ale hrubost a agresivita ohrožující převodovku je věc druhá. Vždy je dobré řadit svižně, ne bezhlavě rychle, a plynule. S odpovídajícími otáčkami. Při řazení zpátečky, a následně jedničky, typicky při couvání či parkování, je třeba počkat na úplné zastavení auta a řadit vždy, když vůz zcela stojí.
Jízda s (polo)prázdnou nádrží
Řešili jsme to nedávno v jiném článku na téma tankování za pár stovek, tak zde jen pro úplnost seznamu zásadních chyb. Jezdit dlouhodobě s nízkou hladinou paliva v nádrži je rizikové. Máme zde riziko koncentrace nečistot. A také pravděpodobnost kondenzace vody a ředění paliva.
Nízký, nebo vysoký tlak v pneumatikách
Podhuštěné pneumatiky, anebo pláště nahuštěné tak, že jsou bez nadsázky tvrdé jako beton? Ani jedno není dobře. S podhuštěnými pneumatikami ničíte jen samotné gumy a ne auto. Jedete s vyšší spotřebou a s horšími jízdními vlastnostmi, auto tzv. plave. Vysoký tlak je také špatně, dochází k vyboulení běhounu, snížení třecích ploch, ke zvýšení lability vozu a opět k poškození pneumatik. Přefukování gum je dobré, jen pokud chcete driftovat.