Některé vozy dokázali jejich majitelé tak dobře uchránit provozu a působení času, že i po desítkách let vypadají jako nové. A tento má navíc ten nejlepší motor.
Že se vozy naší domácí automobilky postupně přesunuly z pomyslné kolonky „dostupná lidová vozidla“ do druhé pomyslné kolonky „relativně stále dostupná vozidla, servis standardní“, aby nakonec (posledních několik let) skončily v kolonce „některé modely s vyššími cenami a nedostupné“, je známý fakt. Nechceme však lamentovat nad cenami Octavie IV, máme pro vás spíš jeden zajímavý tip. Speciálně pro ty, kteří hledají opravdu levný servis. Pojďme se na to podívat společně.
Poslední Škoda s levným servisem?
Poslední levnou Škodovkou s ještě levnějším servisem, kde spousta věcí je otázkou několika stokorun, byly legendární porevoluční Felicie. Auto, které pomohlo rozběhnout nepočítaně českých firem včetně těch, které by dnes do svého vozového parku už Škodu nezařadily ani omylem. Felicia zkrátka znamenala revoluci a byla základním stavebním kamenem pro budoucí rozvoj Škody pod hlavičkou VW. Jinými slovy nebýt Felicie, bude to mít Fabia i Octavia nepochybně složitější.
Dnes už je však drtivá většina Felicií dávno na vrakovištích, či se jako balík z lisu vrátily „zpět do oběhu“. Možná to je škoda, protože tak praktické, a přitom na servis neuvěřitelně nenáročné auto aby jeden pohledal. Speciálně dnes. Nám se však podařilo najít výjimku z výše potvrzeného, tak trochu svatý grál všech Felicií, navíc v neskutečně zachovalém stavu. Na tachometru jí svítí 13 571 kilometrů a zvenku i zevnitř je jako nová. Když se na ni podíváte do naší galerie, nebudete věřit, že to je vůbec v roce 2023 ještě možné.
Unikátně zachovalý kus má ten nejlepší motor
A teď přijde to nejlepší: tato konkrétní Felicie má motor VW 1,6 MPI o výkonu 55 kW / 75 koní. Kdo jste s ním ve Felicii někdy jel, potvrdíte mi, že celé auto to posune o pět levelů výš než s nejběžnějším motorem 1,3 od Škody. Dynamika, kultivovanost provozu (5x uložený klikový hřídel, na rozdíl od 3x uložení u Škody), celkové chování vozu. Tenhle motor měla mít Felicia odjakživa. Další zajímavostí je to, že se jedná o akční model Blue Sky, u nás vůbec nenabízený.
A jen letmý pohled pod kapotu odhalí například masivní rozpěrnou tyč omezující kroucení karoserie. U Felicie nadmíru praktická věc. Dále máte na palubě posilovač řízení, stejně jako čelní a boční airbagy. Jinými slovy, s touto Felicií by šlo bez problémů fungovat i dnes, pokud se tedy dokážete obejít bez klimatizace. Je k mání v nedalekém Polsku, v přepočtu za 98 tisíc Kč. Ano, je to o něco víc než 20 tisíc za vrak u sousedů vedle – ale tahle má potenciál vám bez problémů 10 let sloužit, a navíc „za hubičku“. Co říkáte, nestála by za úvahu?