Provoz na LPG přináší nemalé úspory, současně má ale větší nároky na mazání s ohledem na odlišnosti spalování. Popisujeme, co je třeba udělat, aby váš motor zůstal v kondici.
Nejen vysoké ceny pohonných hmot přiměly za poslední měsíce mnoho motoristů, aby se zamyslely nad provozem svého vozu a LPG. Případně, pokud uvažují o koupi nového, zkusili dát šanci přímo tovární úpravě. Nedávno jsme ostatně psali o vhodnosti a problémech spojených s provozem na plyn u přímovstřikových motorů (kterých je dnes většina). Dnes se podíváme na případnou nutnost změny olejového režimu, pokud váš motor používá jako palivo právě LPG.
Plyn ovlivňuje parametry spalování
Mezi spalováním plynu a spalováním benzínu existuje několik rozdílů. Plyn ze své podstaty potřebuje ke svému provozu více vzduchu (uvádí se zhruba 15,7 kg vzduchu na litr LPG oproti 14,9 kg na litr benzínu), navíc plyn hoří pomaleji (a při vyšší teplotě). Kombinace těchto faktorů vede k většímu zahřívání spalovacího prostoru, než je tomu u provozu čistě na benzín. A tedy i k většímu namáhání oleje, který je v motoru použit. Vyšší teploty u oleje způsobují jeho zrychlenou oxidaci, která olej zahušťuje a zvyšuje jeho kyselost.
Stejně tak dochází ke zvýšené tzv. nitraci, tedy nežádoucí obohacení oleje sloučeninami dusíku. Tyto sloučeniny následně reagují s uhlovodíky v oleji a vedou k degradaci jeho vlastností (mimo jiné postupnému vylučování aditiv). V neposlední řadě pak provoz na plyn způsobuje přenos kyselých sloučenin do klikové skříně. A tedy i do oleje. Ten se takto opět okyseluje a přestává plnit funkci „strážce“ komponentů proti korozi, např. pouzder z neželezných kovů.
Termíny výměn jsou zásadním parametrem
Pokud uvažujete o provozu na LPG „od nuly“, tedy zakoupením nového vozidla, stačí důsledně dodržovat předepsané parametry oleje a termíny výměny, předepsané výrobcem. Češi obecně rádi výměny „přetahují“, speciálně u LPG bychom to ale opravdu nedoporučovali. Vliv plynu na stav vnitřku motoru je s ohledem na vyšší teploty spalování větší, než čistě u benzínu a kvalitní (včas měněný olej) tomu může zabránit.
Pokud na LPG přecházíte na vašem vozidle, dosud provozovaném na benzín (a užíváte doporučený, kvalitní olej dle specifikace výrobce), není nutné volit vyšší (a dražší) specifikaci oleje. Protože i kvalitní olej však provozem na LPG dříve degraduje, doporučují odborníci zkrátit výměnu o 30%, tedy např. z typických 15 000 km na 10 000 km. Tak se plně zachovají mazací i ochranné funkce olejové náplně a váš motor bude ve stejné kondici, jako když jezdil původně na benzín.