Tento diesel je tajný tip. Je poslední svého druhu, Francouzům se něco výjimečně povedlo. Kupte ho, dokud nějaký je

Kombinace spolehlivosti, extrémní úspornosti provozu a zcela dostatečných výkonů vypadá jako recept na nesmrtelnost. Skvělý francouzský diesel k ní má našlápnuto velmi slibně.

i Zdroj fotografie: Mobile.de
i Zdroj fotografie: Mobile.de
i Zdroj fotografie: Mobile.de
i Zdroj fotografie: Mobile.de
i Zdroj fotografie: Mobile.de
i Zdroj fotografie: Mobile.de
i Zdroj fotografie: Mobile.de
i Zdroj fotografie: Mobile.de
i Zdroj fotografie: Mobile.de
i Zdroj fotografie: Mobile.de
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Malé auto s dieselovým motorem? Když s tímto požadavkem dnes přijdete do showroomu Škody, VW, Opelu nebo Peugeotu, budou na vás koukat jako na blázny. Nafta? Co to vůbec je? Zapřeli by přitom i nos mezi vašima očima. Vždyť ještě nedávno bylo něco takového samozřejmého, Fabii jste mohli koupit s motorem 1,4 TDI (a dokonce 1,9 TDI/74 kW u první generace), Polo s podobnou motorizací a Corsa byla k mání s „fiaťáckou” 1,3 CDTI. A Peugeot? Ten kdysi král dieselů? Dnes ani omylem. A přece se „poslední mohykán“ najít dá. Pojďme se na něj podívat společně.

Francouzi diesely vždy uměli. V minulém čase

Vrátím se ale ještě na okamžik k Peugeotu. Není to tak dávno, co vám v zásadě každý mechanik potvrdil, že „Peugeot diesely umí”. A nejen Peugeot, ale i jeho dvojče z koncernu PSA (dnes součást koncernu Stellantis) Citroen. Úspěšnou dieselovou ságu započaly již před desítkami let oblíbené motory 1,8 a pak 1,9 TD, které v těch lepších verzích uměly to, co pak dokázal až VW s TDI nebo Fiat s JTD. Stačilo se o ně trochu starat a najezdili jste statisíce kilometrů se spotřebou, která by byla skvělá i dnes.

Citroen Saxo s 1,5 D uměl jezdit se spotřebou mezi 3 a 4 litry na 100 km

Legendární Citroen Saxo byl pak dlouho s 1,5 D motorem nejúspornějším evropským vozem – uměl totiž reálně jezdit mezi 3 a 4 litry na sto. Přitom to bylo zcela obyčejné, malé francouzské auto, postavené s ohledem na cenu a náklady. Jeho dvojče Peugeot 205 mohlo mít dokonce i přeplňovanou verzi. O dnes již kultovních 306 HDi s dvoulitrem 66/80 kW ani nemluvě. Ta auta nabízela, alespoň po této stránce, vždy o kus více, než měla konkurence. Kde je ale dieselové době u Peugeotu dnes konec?

iZdroj fotografie: Citroen

Kdybych chtěl být (jen trochu) jízlivý, tak bych na otázku „Kde?” odpověděl: V Bruselu. Pochopitelně. Konec malých dieselů souvisí velmi se stále se zpřísňujícími se normami úředníků Evropské unie, které postavily výrobce v zásadě před hotovou věc: buďto zavedete extra drahé technologie a podvolíte se našim požadavkům, nebo to raději nevyrábějte vůbec. Když se rozhlédneme kolem, jak nabídka prořídla, nemusím zdůrazňovat, jakou možnost si nakonec většina z nich vybrala.

Nejen diesely, ale i malé vozy mizí z trhu

A netýká se to jenom dieselů. Malá auta jsou obecně na ústupu, nahrazována někde malými crossovery, někdy končící bez náhrady. Ostatně jeden z nejkřiklavějších případů máme přímo u nás doma: Fabia Combi byla extrémně povedené auto, co do kombinace vnějších/vnitřních rozměrů, prostornosti, nabízených pohonných jednotek a jízdních vlastností. Když ale ani tak finančně silná společnost, jakou Škoda Auto bezpochyby je, finančně „neutáhne” výrobu jednoho malého kombi, je něco špatně.

Je konec, Škoda v listopadu vyrobí definitivně poslední auto. Soudruzi zařízli pýchu Česka

Ale zpět k dieselům: Když tedy už ani Peugeot nenabídne, kdo zbývá? Paradoxně další Francouz: Renault. Malé Clio ve čtvrté i páté generaci mohlo mít extra povedený čtyřválec 1,5 DCi typového označení K9K, v několika výkonových variantách: u čtvrté generace Clia je to nejčastěji verze o výkonu 55 kW a 66 kW. Existuje ale i verze o výkonu 81 kW (ročníky 2017/2018), která vyniká už velmi schopnou dynamikou. Letmý pohled na německé servery: Clio Intense, 2017, 81 kW, 88 tisíc km najeto, interiér polokůže, zhruba 220 tisíc korun.

Pátá generace Clia a osmá generace motoru K9K

Pátá generace Clia však přinesla zřejmě nejrozsáhlejší změny a vylepšení motoru K9K. Je u něj zcela nová hlava, má kompletně kryté vstřikovače včetně common rail rampy, což je znát na celkové kultivovanosti. Nová je regulace turbodmychadla prostřednictvím elektrického aktuátoru, výrazně se zlepšila i úspornost, ačkoli již minulé verze dokázaly být přeborníky ve spotřebě. Není problém jezdit stabilně mezi 4,5–5 litry na 100 km. Dodává se ve výkonových verzích 75, 95 a 115 koní, s točivými momenty 200, 240 a 260 Nm.

Ze starého nový: Renault začal repasovat 30 let staré vozy do nového stavu, majitelé jsou nadšeni

Jinými slovy: malé Clio s tímto motorem je tajný tip na skvělou ojetinu, ať již v čtvrté (od 2013), nebo páté (od 2019) generaci. Motor se z počátečních porodních bolestí dokázal ukázkově dostat a dnes jde o jednu z nejspolehlivějších jednotek konzumujících naftu. Používá jej ve svých vozech mimochodem i Mercedes-Benz. Dbejte na doložený servis, pravidelné výměny oleje a nemělo by vás potkat nic zásadně špatného. A Clio jako takové má navíc skvělou protikorozní ochranu. Jinými slovy: kupte jej, dokud nějaké jsou. Bude vám dělat radost a denně šetřit vaše peníze.

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií

Nezláká vás „poslední mohykán” v naftě?

Zdroj: Mobile
Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články