Mimořádná změna: Povinná výbava auta se rozšíří a zdraží, od 1. července zaplatíme 11 250 Kč navíc. Poděkujme EU

Evropská unie a její orgány mají jednu zajímavou vlastnost: cokoli si vezmou „do parády“, to většinou nabyde na složitosti a téměř vždy i na ceně. Povinná výbava žel dopadla stejně.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Začněme trochu zeširoka. Možná bychom mohli vytvořit jakési univerzálně platné pravidlo zhruba v tomto znění: „Pokud chceš, aby se něco opravdu zbyrokratizovalo, rozrostlo a ve finále zdražilo, pošli to na schválení do Bruselu.“ Jak prosté, že? Tipuji, že nejen naši restauratéři by mohli vyprávět, jak vypadá boj s evropským „šimlem“. A když si šiml vezme do parády povinnou výbavu automobilů, věc začne dostávat opravdu „grády“. Pojďme se na ty kluky bruselský (a jejich předpisy) podívat společně.

Nová povinná výbava automobilů ve prospěch bezpečnosti

Poté, co věc prošla schvalovacím řízením v Bruselu, je otázka nasnadě: čím vším bude muset za rok disponovat automobil v EU? Bezpečnost na prvním místě, pochopitelně. Proti tomu není co namítat. I když nás to opět bude něco stát. Nová opatření jsou totiž zaváděna s cílem zvýšit naši bezpečnost a snížit počet dopravních nehod a úmrtí na silnicích. Alespoň tak to tvrdí Evropská unie. A dodává, že neustále usiluje o to, aby do roku 2030 nedocházelo k žádným úmrtím v důsledku dopravních nehod.

Nové vozy zdražují. Může za to výbava, hybridy a elektromobily

Ačkoli to může znít jako krásná utopie, ve skutečnosti to bude mít vliv především na naše finanční prostředky. V roce 2019 Evropská unie schválila návrh Evropské rady pro bezpečnost dopravy, který přináší novou povinnou výbavu našich automobilů. Ta se tak stane povinnou součástí automobilů na území celého kontinentu. Momentálně se nacházíme v tzv. přechodném roce, kdy se automobily postupně přizpůsobují novým pravidlům. V červenci 2022 se nová výbava, zvaná Intelligent Speed Assist (ISA), stala povinnou pro nové modely a typy vozidel uváděné na trh.

Nová povinná výbava: Zbytečnost od EU bude mít v autě každý, i když nebude chtít a bez výjimek ji zaplatí

ISA: zaklínadlo pro silnice bez nehod

Od 1. července 2024 se bude tato povinná výbava týkat všech nových vozů uváděných na trh. Bez tohoto systému auta jednoduše nedostanou schválení pro prodej. Co se týče ISA, jedná se o inteligentního rychlostního asistenta, který je navržen tak, aby pomáhal řidičům dodržovat povolenou rychlost na silnicích a přispíval k bezpečnější jízdě. Nová povinná výbava byla koncipována tak, aby spolupracovala s řidičem a neomezovala jeho schopnost řídit vozidlo.

Chtěli zastavit sportovní auto: Řidič ale šlápl na plyn a zmizel dřív, než policisté řekli švec. Zůstal jim jen záznam z kamery

iZdroj fotografie: iStock

Nařízení stanoví čtyři možnosti systémů zpětné vazby pro řidiče, z nichž si výrobci budou moci svobodně vybrat. O co tedy půjde? V případě, že jedeme na daném úseku silnice příliš rychle, naše vozidlo bude vydávat akustická nebo vibrační varování. Bude také možné získat hmatovou zpětnou vazbu prostřednictvím vibrace plynového pedálu. Tyto první dvě možnosti reakce nezasahují do ovládání vozu přímo, ale pouze poskytují varování.

Volitelné způsoby upozornění řidiče

A to ve formě vizuálního, zvukového nebo vibračního signálu, který musí být co nejkratší, aby nedocházelo k „potenciálnímu obtěžování řidiče“. Další možností zpětné vazby je odpor plynového pedálu, který by jemně tlačil nohu řidiče dozadu, což ho upozorní na rychlost a přiměje zpomalit. Tuto zpětnou vazbu může řidič ignorovat a systém lze obejít tím, že sešlápne plynový pedál trochu silněji. Poslední možností omezování rychlosti je automatické zpomalování vozu při aktivním tempomatu.

I tam však lze omezení jednoduše obejít sešlápnutím plynového pedálu. Tato opatření snažící se regulovat nebezpečnou rychlost na evropských silnicích tak sice nebudou řidiče nijak omezovat, avšak jejich implementace do vozidel může nepříjemně ovlivnit cenu vozidel. Očekává se, že tato výbava bude zvyšovat cenu v průměru o 11 250 Kč. Tolik ze zprávy Evropské komise. Jak to vidíte vy, bude to mít smysl? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Přijde vám takovéto řešení smysluplné?

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články