Klíčová změna: Povinná výbava aut byla před 31 dny rozšířena. Víte to? Z peněženek nám rozhodnutí EU vycucne 11 250 Kč

Evropská unie rozhodla, že budeme mít v autech povinně výbavu navíc. Automobilky samozřejmě poslechly a pěkně nám to naúčtovaly.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Evropská unie a její byrokraté mají zvláštní schopnost. Umí komplikovat a zdražovat téměř vše, čeho se dotknou. Být to v komiksu, je to jejich superschopnost a unijní úředníci jsou nadpřirození hrdinové. Je to horší než inflace. Tu ekonomové znají už staletí. Ale EU je tady jen pár dekád, a přesto dokáže z kapes občanů vytáhnout peníze rychleji než pouliční kapsář. Jakmile se nějaký návrh dostane v Bruselu na úřednický stůl, téměř vždy se stane komplikovanější a dražší. I kdyby mělo jít o párátko.

Evropská unie úředně a zvýšenými poplatky zatěžuje občany

Evropská unie se dlouhodobě zaměřuje na zvýšení bezpečnosti na silnicích. To je samozřejmě chvályhodný cíl. Ale jak se často stává, v případě EU de facto pokaždé, dobrý úmysl má pro spotřebitele nepříjemné vedlejší efekty. Znovu. Chápu, co bylo cílem a souhlasím s tím. Myslím, že jakákoli částka vynaložená na to, aby nezemřel byť jen jediný člověk, stojí za to. Jenže tohle je zase typicky unijní nafouknutá bublina. O čem mluvím?

iZdroj fotografie: Se souhlasem Tomáše L.

O zavedení nových povinností, které platí od 1. července 2024 pro všechny nové vozy uváděné na trh. Musím ale zmínit, co se dělo pár let nazpět. V roce 2019 Evropská unie přijala návrh Evropské rady pro bezpečnost dopravy na zavedení nové povinné výbavy. Od července 2022 se stala povinnou výbava zvaná Intelligent Speed Assist (ISA) pro nové modely a typy vozidel uváděné na trh. A od 1. července 2024 je rozšířena na všechny nové vozy, které budou uvedeny na trh v rámci Evropské unie.

Evropská unie rozhodla o vyřazení naftových a benzínových motorů. Už není cesty zpět

Což znamená, že od začátku prázdnin všechna nová auta bez tohoto systému nebudou vozidla schválena pro prodej. Jinak řečeno, systém ISA se stal neodmyslitelnou součástí každého nového vozu. Inteligentní rychlostní asistent je navržen tak, aby neomezoval schopnost řidiče ovládat auto. To znamená, že pokud se rozhodne člověk varování ignorovat, systém ho varuje, ale nezabrání mu v jízdě.

Systém bude na řidiče blikat, pískat, vrnět a pak zabrzdí auto

Nicméně jsou tady čtyři stupně toho, jak se auto směrem k řidiči projeví. Je na automobilkách, jak se k věci postaví. První možností je, že pokud auto překročí povolenou rychlost na daném úseku silnice, vydává akustické nebo vibrační varování. Systém tak nezasahuje přímo do řízení vozu, ale pouze upozorní řidiče, že jede příliš rychle. Další možností zpětné vazby je hmatová odezva prostřednictvím vibrace plynového pedálu.

Další varianta, kdy je řidič upozorněn na překročení rychlosti bez omezení v jízdě. Třetí možností je vizuální, zvukový nebo vibrační signál. A čtvrtou variantou je automatické zpomalování vozu při aktivním tempomatu. To je ale jeden výklad. Evropská rada bezpečnosti dopravy popisuje ISA jako „bezpečnostní technologii, která využívá videokameru pro rozpoznávání značek a databázi rychlostních limitů propojenou s GPS, aby pomohly řidičům dodržovat aktuální rychlostní limit.“

Jde jednoznačně o zásah do osobních svobod občana

Nejde ale jen o upozornění. Protože dále se na oficiálním webu ETSC píše, že „takový systém v případě potřeby omezí výkon motoru, aby pomohl zabránit řidiči překročit aktuální rychlostní limit.“ Nicméně mám otázku. Dá se systém nějak překonat? Podle některých zdrojů se dá vypnout. Ovšem po vypnutí motoru a nastartování se opět aktivuje. Co ale za jízdy? Jsou situace, kdy řidič potřebuje jet rychleji, než je povolená rychlost. Příklad?

iZdroj fotografie: uživatel Aktron / Creative commons / CC BY

Řidič se rozhodl pro předjížděcí manévr, ve stejnou dobu, kdy došlo ke snížení povolené rychlosti. V tomto případě by řidič mohl dočasně překročit rychlostní limit a dokončit manévr při vyšší rychlosti prudkým sešlápnutím plynového pedálu. Tím by signalizoval systému, že by měl být omezovač dočasně deaktivován. Pokud řidič pokračuje v jízdě nad rychlostním limitem po dobu několika sekund, systém by měl na několik sekund vydávat varovné signály a zobrazovat vizuální varování.

Rychle předjíždět ano, ale ani to se neobejde bez varování

Dokud se vozidlo opět nedostane na rychlostní limit nebo pod něj. Můj názor na věc? Popravdě, nemám a neřídím dlouhodobě nová auta se systémem ISA. Tedy dlouhodobě to nelze, připomínám, že věc platí od 1. července. Řeknu to jinak. Za poslední dva roky jsem si koupil několik „nových“ ojetých aut. Opravuji je a udržuji a mám plán mít je, dokud to jen půjde. Jde o auta s minimem bezpečnostních systémů a rozhodně bez ISA. Nechci, aby mne přes GPS kdokoli sledoval a nařizoval mi, jak mám jet rychle. A tím neříkám, že jezdím rychleji, než je povoleno.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Nicméně nezapomněl jsem na to, co jsem nakousnul v úvodu. Má úvaha je jednoduchá. Pokud je v autech nějaká další výbava, auto se tím prodraží. Je to logické a nemůže to být jinak. Co na tom, že se o to nikdo neprosil. Takže kolik korun navíc si v průměru připlatíme? Podle ETSC je ISA levná technologie, která zdraží auta v průměru každý jeden vyrobený vůz o cca 7 500 Kč. Zaplatí to kdo? Každý, kdo si koupí nové auto.

Nicméně nedávno připravoval kolega Michal Sztolár článek na podobné téma a podle zdrojů, které vysledoval, je průměrné zdražení na jedno auto 11 250 Kč. Kolik tedy je přesná částka? To se asi nikdy nezjistí. Ne dokud se neprodají tisíce aut za nové ceny. Zavedení systému ISA je součástí širšího balíčku opatření, která mají zvýšit bezpečnost na evropských silnicích.

Auta díky EU zdraží a zaplatíme to samozřejmě my, zákazníci

Další součástí této iniciativy je třeba zavedení povinného systému pro detekci únavy řidiče. Nová opatření se nesetkávají s obecnou a plošnou podporou. Někteří odborníci varují, že nadměrná regulace může mít opačný efekt a vést k většímu počtu nehod. Proč? Protože řidiči se budou spoléhat na technologii a mohou se cítit méně zodpovědní za své chování na silnicích. To už je ale tady teď. Tedy za mne určitě. Dalším argumentem proti jsou právě vyšší náklady. Navzdory všem těmto obavám se Evropská unie rozhodla prosadit nová pravidla a zavedla je do praxe. A jak jsem řekl, zaplatíme to my.

Chcete ve svém autě tento systém?

Zdroj: EU
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články