Emisní normy nejsou jediné, čím tlačí Evropská unie řidiče pomalu ke zdi. Vymyslela si jednu inovaci, která s našimi peněženkami zahýbe už od července 2024.
Evropská unie se rozhodla zvýšit bezpečnost na silnicích a pomocí nových opatření pro všechny unijní státy chce dosáhnout snížení počtu dopravních nehod, a především počtů úmrtí na silnicích. Z tohoto důvodu zavádí od 1. července letošního roku novou povinnou výbavu, od které si slibuje splnění svých cílů v rámci eliminace nehodovosti.
Ale vzhledem k tomu, že mají představitelé EU plány ještě mnohem smělejší a do roku 2030 chtějí dosáhnout dokonce nulové úmrtnosti na vozovkách, můžeme očekávat, že novou povinnou výbavou tlak na naše peněženky neskončí. Bezpečnost v dopravě je samozřejmě důležitá, na tom se patrně všichni shodneme, ale kam až nás kvůli ní Evropská unie zažene, to si zatím ani netroufáme odhadovat. Ale nepředbíhejme, momentálně stačí, že se budeme muset vypořádat s letošní novinkou. A to jak my, tak samotné automobilky.
Zlepšovák jménem ISA již od července
Návrh Evropské rady pro bezpečnost dopravy, který definuje novou povinnou výbavu v automobilech, byl schválený již v roce 2019. A také hned zamotal hlavu jednotlivým automobilkám, které začaly vymýšlet, jak se s novým nařízením popasovat tak, aby mu právě do letošního 1. července beze zbytku vyhověly.
Nová povinná výbava není založená na rozšíření poměrně levných doplňků vozu, jako je třeba výstražný trojúhelník nebo reflexní vesta, jak byste si možná mysleli. Vychází z technologických možností nových aut a nazývá se Intelligent Speed Assist (česky inteligentní rychlostní asistence, zkratka ISA). Touto povinnou novinkou budou muset být od 1. července 2024 vybavené všechny nové vozy, jež budou uvedené na trh. Bez ní nebude možné nové vozy na území EU prodávat.
Automobilky budou mít na výběr
A co se vlastně za bezpečnostním systémem se zkratkou ISA skrývá? Inteligentní rychlostní asistent má za úkol pomáhat řidičům během jízdy dodržovat povolenou rychlost na silnicích, a přitom je v rámci řízení vozu neomezovat. Dalo by se říci, že se jedná o moderní podpůrný systém, který má přispět k bezpečnosti na silnicích a v konečném důsledku snížit nehodovost.
Také vás v tomto kontextu hned napadlo, že už se těšíte na výsledky zavedení systému ISA a reálná čísla nehodovosti za pár let? A jaký běh na dlouhou trať to v zásadě bude, když se systém zavádí pouze do nových vozů, zatímco ta obrovská kvanta ojetin jimi vybavená stejně nebudou?
Zajímavá je ovšem technická benevolence ve smyslu nového rychlostního asistenta. Nařízení EU totiž definuje hned čtyři možná řešení zpětné vazby od vozů směrem k jejich řidičům. A samotné automobilky si mohou vybrat, které z nich začnou v rámci svých modelů aplikovat. Co na nás řidiče tedy v nových autech od léta čeká?
Jak nás budou vozy na vyšší rychlost upozorňovat?
Představte si, že jedete například po dálnici a překonali jste povolenou rychlost 130 km/h. Třeba jen z důvodu, že momentálně nevěnujete dostatečnou pozornost rychloměru. V takový moment vás vůz začne okamžitě upozorňovat na překročení povolené rychlosti. Varování bude buď akustické, anebo vibrační. Vůz prostě začne vydávat varovný zvukový signál, nebo ucítíte vibraci v plynovém pedálu (což jsou první dvě varianty), ale nejspíš vám i zobrazí povolenou rychlost v rámci infotainmetu tak, jak ji zobrazuje většina nových aut. Tato upozornění musí být co možná nejkratší, aby řidiče neobtěžovala, a tím pádem nenarušovala jeho soustředění na jízdu, respektive na řízení.
Odpor pedálu a zpomalení v rámci tempomatu
Ale jsou tu ještě další dvě možnosti v rámci systému ISA. Jako třetí v pořadí tu máme tzv. odpor plynového pedálu, který bude při překročení povolené rychlosti jemně tlačit proti noze řidiče, a tím jej na jeho prohřešek upozorní. Řidič pak může tuto výstrahu buď ignorovat, nebo vysloveně obejít tím, že sešlápne plynový pedál silněji.
A pak tu máme ještě poslední řešení, se kterým se patrně v některých vozech rovněž setkáme. V momentu, kdy budeme mít ve voze zapnutý aktivní tempomat a překročíme povolenou rychlost, vůz začne jednoduše sám snižovat rychlost až na hranici rychlosti povolené. I v tomto případě bude stačit sešlápnout plynový pedál, čímž se asistent rychlosti pro daný moment deaktivuje.
Zaplatíme 11 tisíc a možná i více
Ani jedna z možností nás nebude přímo omezovat v řízení, jen nám patrně občas zabrnká na nervy. A třeba nás systém skutečně tímto způsobem naučí povolené rychlosti postupem času dodržovat. Jak velký vliv to bude mít na budoucí nehodovost, je ovšem ve hvězdách.
Co je však už nyní nad slunce jasné, tak to je fakt, že nová povinná výbava v podobě systémů ISA zdraží nové vozy. Podle informací Evropské komise se bude v průměru jednat o částku 11 250 korun. Necháme se překvapit, jestli to není číslo „vycucané z prstu“ některého z úředníků EU a zda nakonec nebude ekonomický dopad nového nařízení Unie ještě mnohem vyšší.