Evropská komise se pustila do řešení nejčastější příčiny dopravních nehod, kterou je nepřiměřená rychlost. Nové vozy budou od července 2022 muset mít systém ISA.
Další povinnost pro výrobce aut je na spadnutí. V polovině příštího roku budou muset automobilky do všech nových vozů instalovat celou řadu nových technologií, mezi které patří i inteligentní omezovače rychlosti Intelligent Speed Assistance, neboli ISA. Evropská unie zveřejnila dokumenty, které popisují, jak budou nové bezpečnostní prvky fungovat. Hlavním smyslem zavedení systému ISA je informovat řidiče o správné rychlosti. Od července 2022 proto budou muset nové vozy zobrazovat aktuální maximální povolenou rychlost.
Nejčastější příčina nehod
Nepřiměřená rychlost je dlouhodobě nejtragičtější příčinou dopravních nehod. A Evropská komise se rozhodla, že to bude řešit. Už v roce 2019 schválila seznam bezpečnostních opatření, která budou od 6. července 2022 součástí povinné výbavy všech nových vozidel. Systém podporující dodržování rychlostních limitů umí rozpoznávat značky a vyhodnocovat data z GPS. Systém ISA má fungovat buď tak, že bude informovat o platném rychlostním limitu a přiměje řidiče, aby zpomalil, nebo sám omezí rychlost vozidla.
Inteligentní omezovač rychlosti tedy zahrnuje buď funkci informování o omezení rychlosti SLIF a funkci upozornění na omezení rychlosti SLWF, nebo funkci regulace rychlosti SCF. Všechny nové modely vozů prodávané v Evropské unii od července 2022 budou muset být vybavené celou řadou bezpečnostních systémů. Třeba systémem prevence čelního nárazu, systémem rozpoznávání únavy řidiče a systémem ISA.
Zvuková výstraha i vibrace volantu
Stále ale není jasné, jaké jsou legislativní požadavky na systém ISA a jak tedy bude muset fungovat. Jisté je to, že jakmile řidič otočí klíčem v zapalování, systém ISA se spustí. Nařízení Evropské komise z loňského listopadu uvádí, že systém ISA může fungovat prostřednictvím kamer monitorujících dopravní situaci, navigačních údajů GPS a na základě strojového učení. Přednost má však vždy čtení skutečné hodnoty značky použité na silnici. V tom je ale háček, protože dopravní značení i mapy, z nichž vychází navigace, nejsou přesné.
Systém zřejmě bude možné částečně deaktivovat, případně vypnout mechanismy, které řidiče nabádají k jízdě v rámci povolené rychlosti, ale systém zobrazování aktuálního rychlostního limitu zůstane aktivní. Řidiče systém bude informovat řidiče o překročení limitů blikajícími výstrahami na displeji, odstupňovaným zvukovým signálem nebo vibracemi volantu. Uvažovalo se také dokonce o snížení točivého momentu motoru či zpětným tlakem na plynový pedál tak, aby jeho opětovné sešlápnutí bylo výrazně těžší.
Jaký máte názor na nařízení Evropské komise?