Stačí pohnout hlavou, zadívat se jinam a řidič hned dostane výstrahu. Jeho vlastní auto ho nenechá dělat, co se mu zlíbí, díky EU.
Kdo za tím je? Hádejte třikrát, ale zřejmě se strefíte hned na první pokus. Evropská unie už koncem minulého roku představila ambiciózní plány týkající se nových systémů pro detekci rozptýlení řidiče. Ty by měly být povinnou výbavou v nových automobilech. Cílem této iniciativy je zvýšit bezpečnost na silnicích a minimalizovat riziko nehod způsobených nedostatkem pozornosti řidičů.
Nepozornst je podle EU jedním z velkých problémů řidičů
Nepozornost a nesoustředěnost lidí za volantem při řízení automobilů představují podle EU vážné problémy. A Evropská unie jim chce čelit prostřednictvím nových technologií. Nové systémy pro detekci rozptýlení řidiče mají pomoci snížit riziko nehod a vylepšit bezpečnost silničního provozu. Podle všeho půjde o kombinaci senzorů a řídicích jednotek vybavených patřičným softwarem.
Na základě aktuálních informací bude nový systém pro detekci rozptýlení řidiče aktivován, když vozidlo překročí rychlost 20 km/h. Systém bude monitorovat chování řidiče a vyhodnocovat, zda se dostatečně soustředí na řízení. Pokud systém zjistí, že je řidič rozptýlený a nesoustředěný, okamžitě zareaguje. Zóny sledování budou zahrnovat tři hlavní oblasti. Bude analyzováno, zda právě ty řidič udržuje ve svém zorném poli.
Pokud se řidič začne dívat jinam, mimo nastavenou zónu, systém aktivuje varování. Čas, po který lze být „nesoustředěný“, bude nastaven na několik sekund. Prý „aby bylo zajištěno rychlé reagování na potenciálně nebezpečné situace“. Jinak řečeno ten, kdo jezdí a kochá se, má smůlu. Obecné předpisy a stanovy jsou již v platnosti od července 2022. Nicméně podrobnosti o tom, jakým způsobem by měl systém fungovat, stále nejsou dostatečně specifikovány.
Základní předpisy už jsou v platnosti, detaily se letos dořeší
Komise pracuje na detailních předpisech, které budou zveřejněny až letos, v roce 2024. A výrobcům, aby splňovali standardy Evropské unie, nezbyde než implementovat tuto technologii do nových vozidel. Zatím nabízí Evropská komise výrobcům automobilů volnost v zobrazení varování, které bude aktivováno v případě nepozornosti řidiče. To může zahrnovat grafická upozornění nebo třeba vibrační signály.
„Ideální“ je červené světlo, tak jak to kdysi začalo dělat Volvo. Náhlé rozsvícení do obličeje společně s bržděním auta jistě sníží nehodovost. Tím, že rovnou řidiče zabije, když mu přivodí srdeční nevolnost. To není pokus o laciný žert. Ale vlastní zkušenost s tím, jak nepříjemné varování Volvo svého času do aut dávalo. A to šlo jen o adaptivní tempomat a nouzové brždění.
Jak moc bude systém přísný, se ukáže až v praxi, otravné pípání při každém pohybu hlavy nikdo v autě nechce. A bude možné systém vypnout? Ano. Přestože bude systém povinnou výbavou, řidiči budou mít možnost manuální deaktivace. Pravděpodobně se bude znovu zapínat s každým nastartováním. Novinka se tedy začne víc a víc rozšiřovat do nových aut. Pravděpodobnost, že systém dostanete do svého nového auta, bude s každým dnem vyšší a vyšší.