Duel chodec versus automobil má předem vždy jasného vítěze. Pokud není auto z perníku nebo pěší není napůl člověk, napůl robot.
Začnu od konce. Tresty. Tím, že připomenu, že od letošního roku platí přísnější bodový systém. Takže pokud řidič poruší zákon, nedopadne dobře a v extrému zlikviduje na jeden zátah polovinu svého bodového konta. Mluvím o tom, jak se musí chovat řidič motorového vozidla ve vztahu k chodcům na přechodu pro chodce. Přechod pro chodce je místo, kde se potkávají dva světy. Motoristický a pěší. A jak už to tak bývá, když se tyto dva světy střetnou, ne vždy to dopadne ideálně.
Chodec nemá brnění v podobě karoserie, nehoda vždy bolí
Odnese to vždy chodec, auto má jen dílčí poškození a řidiči není obvykle po incidentu nic. Přechody jsou místem, kde by měl vládnout pořádek a ohleduplnost, ale také místem, kde se často ukazuje, jak moc (nebo málo) účastníci silničního provozu znají a respektují pravidla. Začnu u řidičů, protože ti mají na přechodech přece jen o něco větší zodpovědnost. Pravidla jsou jasná. Řidič musí umožnit chodci, který je na přechodu nebo ho zřejmě hodlá užít, bezpečně vozovku přejít.
Nijak ho nesmí ohrozit či omezit. Tady se vrátím na začátek a zmíním tresty. Za nezastavení před přechodem jsou dva body, 2 500 až 3 500 Kč pokuta na místě a 4 000 až 10 000 Kč ve správním řízení. Omezení chodce už vyjde dráž co do bodů, je to za čtyři, finančně to vychází stejně. Stejné peníze jsou i za ohrožení chodce na přechodu, bodů je za to ale šest. Ještě připomenu terminologii. Nesmět omezit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nebylo nijak překáženo. To je asi srozumitelné. Stejně jako „ohrožení jiného účastníka silničního provozu“. Nesmět ohrozit znamená počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nevzniklo žádné nebezpečí.
Chápeme se? Řidič se s autem musí přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl vozidlo zastavit. Sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li před přechodem, musí to samé udělat jak řidiči dalších aut jedoucích stejným směrem, tak i řidiči v protisměru. Na přechodech pro chodce a bezprostředně před nimi se nesmí předjíždět. Motoristé také nesmí ohrozit chodce přecházející pozemní komunikaci, na kterou odbočují. Připomenu, že i chodci mají své povinnosti. Musí se před vstupem na vozovku přesvědčit, jestli ji mohou bezpečně přejít. Krom toho musí brát ohled na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel.
Šest bodů a pokuta za to, že řidič přehlédne chodce a ohrozí ho
Co to znamená? Asi tolik, že musí odhadnout, zda auta stihnou bezpečně zastavit. Rozhodně nesmí vstupovat na přechod bezprostředně před blížícím se vozidlem. Neexistuje absolutní přednost chodců na přechodech! Tečka. Ještě zmíním (doufám, že jen zopakuji a připomenu) dvě výjimky. Věřím, že tohle chodci neslyší poprvé v životě. Dva případy, kdy chodec nesmí vstoupit na přechod. Ten první je, když se blíží se zapnutým signálem auto s přednostním právem jízdy, tedy hasiči, policie, sanitka.
Druhá, když se blíží tramvaj. To je asi spíše pro chodce, kteří přijedou do města, kde jsou tramvaje. Z domoviny, kde se s tramvajemi nesetkají. A teď k tomu, jestli má řidič auta před přechodem povinnost zastavit, když jde chodec na přechod ze strany v protisměru. Tedy když nevstupuje řidiči přímo pod kola, ale nejprve by teoreticky přišel do kolize s protisměrnými vozidly. Samozřejmě. Pokud jsou naplněny podmínky, o kterých jsem už mluvil. Souhlasný směr nebo protisměr nehrají roli. Jde o bezpečnost, omezení či ohrožení. Jak jsem zjistil z redakčního průzkumu, 85 % lidí netuší, jak to je správně.
Zastavujete před přechodem pro chodce?
![](https://www.autozive.cz/wp-content/uploads/2023/03/video-kamera.png)