Papír a olej pod kapotou auta jsou smrtelnou kombinací, tohle nedělejte. Uhasit elektromobil je extrémně komplikované.
Do redakce přišel 19. 12. 2023 zajímavý e-mail od čtenáře pana Petra z Prahy. My jsme se rozhodli e-mail po přečtení v plném rozsahu zveřejnit. Jde o zážitek s hořením elektrického automobilu. „Píšu až teď, ale ten dotaz nosím v hlavě už od jara letošního roku,“ píše pan Petr. „Někdy v květnu jsem parkoval na Praze 2 v garážích pod jednou administrativní budovou,“ pokračuje. „Později jsem zjistil, že jsem stál se svým autem vedle elektromobilu, který shořel.“
Kouř a plameny elektromobilu nelze jen tak uhasit hasičákem
Povzdechnutí, co by se stalo, kdyby včas neodjel, není úplně relevantní pro tento článek. A je i mírně explicitní. Dotaz pana Petra pak směřoval na to, jak to je s hašením elektromobilů. A ptal se i na to, jestli elektrická auta mohou parkovat všude, nebo je nějaká vyhláška, která to zakazuje. A také jak to je s hašením elektrických aut. „Jako jsou značky zákaz vjezdu LPG,“ píše pan Petr, „existuje něco takového pro elektrická auta?“ A pak také: „Je boj s požárem elektromobilu stejný, jako když hoří auto na benzín?“ Nejprve k tomu zákazu.
Ne, nic takového neexistuje, žádný takový obecný zákaz není. Na věc je třeba nahlížet z jiného konce. Zákaz vjezdu vlastně supluje tu skutečnost, že majitel garáže nesplnil potřebná technická řešení. Ta jsou drahá, určitě dražší než připevnit nad vjezd jednu zákazovou značku. Takže neexistuje žádná právní úprava, která by zakazovala nebo omezovala parkování elektromobilů v podzemních garážích. To ale nevyvrací fakt, že majitelé garáží ji často nad parkovací domy dávají, právě z důvodu, aby se vyhnuli potížím, respektive vysokým nákladům. Ono se není čemu divit.
S elektromobily je to celkem jednoduché. Lakonicky řečeno. Jednoduché není jejich hašení, ale popis toho, co se děje. Je to mnohem horší, než když hoří běžný automobil. Příkladem z praxe je případ z Prahy 2, kde nedávno propukl požár v podzemní garáži. Elektrické vozidlo zachvátily plameny. Hasiči byli při zvládání této mimořádně náročné situace konfrontováni s řadou komplikací. Hasiči, vybaveni dýchací technikou a několika vodními proudy, se snažili ovládnout oheň.
Hořící elektromobil je třeba chladit, baterie hoří i pod vodou
Hasiči využili zařízení COBRA k proražení pláště baterie a minimalizaci teploty. Speciální hydraulické rozpínáky byly nasazeny k nadzvednutí vozidla, což umožnilo efektivnější přístup k hořící baterii umístěné v podlaze. Zásah hasičů nebyl omezen pouze na samotné hašení. Chemici hasičů sledovali koncentrace škodlivin, které unikaly do okolního ovzduší. V důsledku toho byla část ulice Bělehradská uzavřena Policií ČR.
Vzorky hasební vody byly odebírány pro další analýzu. Po dvou hodinách byl požár uhašen, ale následovaly další potíže. Klíčovým krokem bylo ochlazování baterie vozidla. Obvykle řeší hasiči požár elektrického auta tak, že jej vezmou a celé ponoří do speciálního kontejneru s kapalinou, který přivezou na místo. Zajistit hořící elektromobil k transportu z podzemní garáže je vysoce komplikované. Právě baterie jsou velký problém. Dochází k jejich ohřevu na takové teploty, že je manipulace s nimi téměř nemožná.
Hasiči musí k elektromobilům přistupovat s jinou technikou
Navíc díky složení mohou hořet baterie několik dnů, právě proto to ponořování, respektive chlazení. Vždy, když dojde k požáru auta v garáži, je rizikem, že se oheň přenese na další zaparkovaná auta. Majitelé tak jen doufají, v případě shoření jim bez pojistky zbydou jen oči pro pláč. Příčina požáru byla pravděpodobně technická závada a škoda byla vyčíslena majitelem vozidla na milion korun. V kontextu tohoto je nehoda, která se stala panu Petrovi, spíše úsměvnou. Na rozdíl od rizik spojených s elektromobilem.