Nejrůznější dotykové displeje jsou již několik let běžnou výbavou nových vozů. Mají mnoho nejrůznějších funkcí, a umožňují tak řidiči snadné a rychlé ovládání automobilu. Jejich používání ale podléhá určitým pravidlům, která většina řidičů nezná. Stejně na tom byl i jeden řidič v Německu, který se po nehodě, kterou způsobil, hájil právě tím, že v momentě nehody nastavoval určitou funkci na digitálním displeji. Soud ale rozhodl nemilosrdně, ovládání dotykového displeje za jízdy není povoleno.
Pokud vás zajímá, proč se muž k soudu vůbec dostal, jednalo se o to, že vloni v létě dostal za vyjetí jeho vozidla ze silnice, pokutu ve výši dvou set eur a také zákaz řízení na dobu jednoho měsíce. Muž ale s uloženým trestem nesouhlasil a vyjetí ze silnice obhajoval tím, že příčinou bylo to, že nastavoval rychlost stírání čelního skla. U většiny klasických vozů se tato funkce nastavuje pomocí páčky umístěné na volantu, což je z hlediska bezpečnosti mnohem vhodnější, než když se ovládání nachází na dotykovém displeji na přístrojové desce tak, jak je tomu u automobilu Tesla Model 3, který muž řídil.
Ovládání dotykového displeje = ovládání elektronického zařízení
Soud, který dostal celu situaci k projednání, ale rozhodl pro mnohé možná poněkud překvapivě. Označil totiž nastavování dotykového displeje za použití elektronického zařízení za jízdy, které je ze zákona zakázáno. Displej lze, stejně jako ostatní elektronická zařízení, používat ve vozidle pouze tehdy, pokud neodvádí řidičovu pozornost od řízení. A právě odvedení pozornosti od řízení byla podle soudu příčina nehody mužova vozidla. Pokuta i trest zákazu řízení byl tak podle soudu zcela oprávněný.
Jak jsme již uvedli výše, na rozdíl od většiny vozů má Tesla Model 3 funkci ovládání stěračů na dotykovém displeji, nikoli na volantu, některé časopisy specializující se na automobily proto začaly poukazovat na to, že by postižený řidič mohl svým způsobem žalovat automobilku Tesla. Nicméně je pravda, že i ostatní značky vozidel přesouvají stále větší množství funkcí do dotykových displejů. Jisté tak je, že tento přelomový výrok soudu omezí množství řidičů, kteří by se na jejich ovládání chtěli při případné nehodě vymlouvat.
Problémy Tesly u německých soudů
Americká automobilka Tesla je známá svými elektrovozidly a také tím, že i běžné vozy jsou vybaveny velkým množstvím nejrůznějších elektronických funkcí. V Německu se ale letos v červenci dostala Tesla k soudu hned dvakrát, nejen kvůli dotykovému displeji, ale také v souvislosti s použitím výrazu autopilot. Tento pojem, který je známý především z letecké dopravy, totiž automobilka použila k popsání balíčků asistentů řízení ve svých vozech. Soud ale tento název označil za zavádějící a jeho používání zakázal.