Řidiči si myslí, že se umějí řadit do zúžení. Ignorují pravidlo zipu a spoléhají se mylně na své pocity.
Zdánlivě jednoduchá situace. Dva pruhy vedle sebe, jeden končí a řidiči v něm jedoucí se potřebují zařadit do druhého pruhu. Snadno se to řekne, ale mnohem hůře se to realizuje. Přestože existuje pravidlo zipu, které problém snadno řeší. Řidiči ale tápou, situaci komplikují. A namísto plynulosti vytvářejí chaos, napětí a agresi.
Zákon mluví jasně a jinak, než si řidiči myslí
Zákon o provozu na pozemních komunikacích, konkrétně paragraf 12 říká, že „při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu.“ Co to znamená?
Řidič v končícím pruhu by měl dojet až na konec, kde pruh skutečně končí, a zařadit se za auto v pokračujícím pruhu na úrovní zúžení. Řidič druhého auta v pokračujícím pruhu je povinen tam řidiče s autem vpustit. Jedním pruhem za zúžením tak projede auto z původního pruhu, pak auto z ukončeného pruhu. A pak zase auto z původního pruhu. A tak stále dokola, cik cak, tak, jako do sebe střídavě zapadají zuby zipu.
Kdo se řadí, dělá správně
Jaké chyby řidiči dělají? Je jich několik, dohromady pak ale pravidlo zipu zcela zničí a v místě, kde by se dalo jet bez zastávky, se vytvoří zátka. Řidič v končícím pruhu by měl dojet až na konec k ukončené „svého“ pruhu. Namísto toho se snaží zařadit už s předstihem. Bojí se, že by ho na konci nikdo do druhého pruhu nepustil. Cpe se mezi ostatní, vynucuje si své místo. A defacto posunuje ty, kteří zůstávají v pruhu, do negativních rolí chytráků. Ve skutečnosti právě tito řidiči, kteří se cpou, pravidlo zipu nabourávají.
Řidiči, kteří mají pouštět před zúženém řidiče z končícího pruhu, tyto nepouštějí, protože „jsou to chytráci, kteří se snaží předjet ty, co poctivě čekají.“ Opět špatně, je správné jet takzvanou souběžnou jízdou až na konec pruhu a teprve tam se zařadi. To není vychytralost! Perzekuování těch řidičů, kteří dojeli až na konec končícího pruhu tím, že nejsou pouštěni, je nejenom sobecké, ale také v rozporu se zákonem.