Vstoupit na zelenou a dojít až na druhou stranu vozovky? To neplatí, existuje výjimka, kdy chodec zůstane uprostřed silnice.
Problematika řidičů aut a chodců na přechodech pro chodce je stále živá. Chodci i řidiči mají zjevně velké potíže v tom, aby pochopili otázku přednosti. Pěší mají velmi často pocit, že mají absolutní přednost. Řidiči aut pak „tuší“, že chodci mají přednost, ale jistí si tím nejsou. Z toho vznikají problémy, kolize, leckdy bohužel s fatálními následky. Komplikací pak je, pokud nejde o klasický „jednoduchý“ přechod pro chodce, ale o složitější přechod s ostrůvkem.
Lepší přechod je pro mnohé chodce méně srozumitelný
V případě ostrůvku de facto nikdo neví, jak se správně chovat. Takový přechod pak namísto zvýšené ochrany chodců může být nebezpečný. Své o tom ví pan Jarda Š., který nám poslal do redakce 12. 2. 2024 e-mail a fotky. A my jsme se je rozhodli zveřejnit v plném rozsahu. „Nedávno jsem viděl v Praze na křižovatce, jak řidič auta nezvládl jízdu v dešti,“ vypráví čtenář. „Nedotočil asi zatáčku a vjel autem až na ostrůvek u přechodu pro chodce.“ Čtenář se pak ptá, jak je to s přechody s ostrůvky. Jak se mají nejen řidiči, ale i chodci na takových přechodech chovat.
Jestli lze přejít přechod najednou. Anebo když v půlce začne svítit červená, musí chodec počkat na ostrůvku. „Pak ale, když vidím tu bouračku, bych měl jako chodec docela strach,“ podivuje se čtenář Jarda. Tak nejprve obecně k pravidlům pro přecházení vozovky. Znovu je třeba připomenout, že chodec nemá na přechodu pro chodce absolutní přednost. Chodec nemá přednost před tramvají a vozy s právem přednostní jízdy. Takže když jede policie, hasiči nebo záchranka, do vozovky se nevstupuje.
Je důležité, je-li na křižovatce semafor, vždy respektovat světelná znamení a nikdy nepřecházet na červenou. Chodec musí vždy počkat a ujistit se před přechodem, jestli auto brzdí skutečně kvůli němu. A nevstupovat do vozovky dříve, než zcela zastaví. No, a teď už k těm sporným otázkám. Pokud je vozidlo v dohledu, chodec nemůže přecházet! Zákon stanoví povinnost vozovku přecházet pouze po přechodu pro chodce. Navíc, pokud je v blízkosti 50 metrů přechod nebo nadchod, musí jej chodec využít. Takže ještě jednou.
Chodci nemají na přechodu absolutní přednost, pozor na to
Chodci se před vstupem na vozovku musí přesvědčit, jestli ji mohou bezpečně přejít, aniž by ohrozili sebe či ostatní účastníky provozu. Nemohou jen tak vstupovat do vozovky bez ohledu na provoz. Musí brát ohled na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel. Musí odhadnout, zda auta stihnou bezpečně zastavit. Chodci rozhodně nesmí vstupovat na přechod bezprostředně před blížícím se autem. Jinak řečeno, neexistuje absolutní přednost chodců na přechodech! Řidiči pak mají také povinnosti, naopak vůči chodcům.
Jejich povinností je neustále a plně se věnovat řízení. Sledovat situaci v provozu, chodníky jsou částí komunikace. Proto by měli řidiči sledovat i chování chodců na chodníku. Dále musí umožnit chodci, který je na přechodu nebo ho zřejmě hodlá užít, bezpečně vozovku přejít. Řidiči ho nijak nesmí ohrozit či omezit. Proto se musí přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohli auto zastavit. Sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li před přechodem, pak mají učinit totéž řidiči dalších vozů.
Přechody s ostrůvky mohou být pro chodce nebezpečné
Samozřejmost je zákaz parkování na 5 metrů a méně před přechodem. Je tady ale jedna zapeklitá věc, jde o nebezpečné místo, kde si mnohdy chodci nevědí rady. Velmi často tam porušují pravidla silničního provozu. Jedná se o dělené přechody pro chodce. Jde o místa určená k přecházení vozovek s větším množstvím jízdních pruhů či tramvajovým pásem. U těchto přechodů jsou většinou uprostřed vozovky vybudovány ochranné ostrůvky.
A v případě, že chodec nestačí vozovku přejít na zelený světelný signál, může bezpečně počkat na další „zelenou“. Bezpečně? „Stát na ostrůvku, když tam doklouzalo to auto, bych nechtěl,“ oponuje čtenář. A má vlastně pravdu. Jde o přechod, kde jsou obvykle čtyři semafory. Vždy dva proti sobě, které jsou určeny pro polovinu vozovky. Pak je třeba brát tento přechod pro chodce v podstatě jako dva samostatné přechody, kde musím respektovat dvě světelná znamení.
Jeden přechod se ve skutečnosti musí řešit jako dva
Jedno pro první půlku přechodu, druhé znamení pro druhou. Když chodec vejde na zelenou na přechod a dojde na ostrůvek, kdy už svítí červená, nesmí pokračovat dál. Je to, jako kdyby stál před dalším přechodem. Musí počkat na další zelenou právě na ostrůvku. Nicméně jak je patrné z dotčené situace, ne vždy je to absolutně bezpečné. Naopak řidiči musí v okolí ostrůvků respektovat pravidla provozu. Zejména to o přizpůsobení jízdy stavu vozovky. Nesmí se stát, že řidič neudrží auto na mokré silnici a vjede s ním až na přechod pro chodce. V případě nehody mu hrozí velmi tvrdé postihy.