Pomalý řidič Passatu dává z ničeho nic plyn na podlahu a nechce se nechat předjet. Ohrožuje tím autobus plný lidí

Ten, kdo je předjížděn, musí pustit auto před sebe. I kdyby jel ve Ferrari a předjížděla ho Škoda Fabia.

i Zdroj fotografie: S vědomím Bielskie Drogi
                   

Předjíždění je relativně jednoduchý manévr. Jedno auto jede, druhé, rychlejší vybočí z pruhu, zrychlí, dojede před předjížděné auto a zařadí se. Všechny možné komplikace s předjížděním, alternativy a složitější situace, například v místech, kde se dá odbočovat, řeší a definuje zákon. Řidiči však neznají předpisy, a navíc se chovají záměrně riskantně. Typická situace s pojená s riskantním předjížděním je zachycena na videu. 

Předjíždění definuje zákon. Zrychlovat se nesmí

Auto s kamerou dojede na dvouproudové silnici bílý Volkswagen Passat Variant. Řidič se rozhodne Passatu předjet, na relativně bezpečném a dlouhém úseku. O jaké auto se jedná nelze ze záznamu poznat, ale v danou chvíli lze usuzovat, že má dostatečnou dynamiku na to, aby Passata bezpečně předjelo. Ve chvíli, kdy řidič zahájí manévr, vybočí do protisměru, řidič VW udělá hrubou chybu a záměrně ohrozí desítky lidí kolem sebe. Jak?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Video vzniklo na polských silnicích, ale u nás se to děje také. A naše předpisy říkají, podle § 17 odstavce 4, že „řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy ani jinak bránit předjíždění.“ To znamená, že pokud je někdo předjížděn, nesmí šlápnout a plyn a zvýšit tempo, i kdyby jel v nejrychlejším autě na světě. Musí se nechat bezpečně předjet. 

Ten, kdo je předjížděn, musí pustit rychlejší auto před sebe

I kdyby jel řidič ve Ferrari 458 Italia a začala ho předjíždět Fabia 1.2 THP, musí jí řidič supersportu pustit před sebe. Povinnosti má podle zákona. Řidič, který předjíždí, musí dát znamení o změně směru jízdy, nesmí ohrozit toho, koho předjíždí, nesmí předjíždět, pokud nevidí před sebe a nemá dostatek místa. To vše řidič v autě s kamerou plní. 

iZdroj fotografie: Volkswagen

Bohužel řidič Passatu ve chvíli, kdy je předjížděn, zrychlí a neumožní předjíždění. Situace je o to kritičtější, že se v protisměru blíží autobus. Řidič, který začal předjíždět, musí ukončit manévr a vrátit se do pravého pruhu. Při výchozí rychlost a vzdálenosti obou aut by vládl pohodlně předjíždění a bezpečné zařazení, během několika vteřin se situace změnila v ohrožení posádky auta, řidiče a desítek cestujících v autobusu i lidí v autě za autobusem.

Na věku nezáleží, dělají to všichni (muži)

Podle statistik jsou polští řidiči jedni z nejhorších ve střední Evropě. Chybí jim empatie, chovají se nebezpečně, ignorují předpisy. U nás je situace leckdy podobná, i když čísla nehodovosti nejsou z našich silnic tak tragická. Problém s neumožněním předjíždění je ale specifický, podle dopravního odborníka souvisí s egem. Zejména muži neumožňují předjetí, podvědomě ho vnímají jako ponížení, odsunutí z místa alfa samce. Mají tendence poměřovat se.

Nezáleží na věku řidiče, velmi časté případy neumožnění bezpečného předjetí jsou i u seniorních řidičů. Ti jedou relativně plynule, zjistí-li že jsou předjížděni, začnou zrychlovat. Jak už bylo řečeno, je to nejenom zapovězené zákonem, ale také velice nebezpečné. Řidič předjíždějícího auta musí nenadále řešit kolizní situaci, vracet se zpět do pruhu, kde už nemusí být místo, uhýbat, brzdit. Je to zbytečné, hloupé a riskantní.

Co vy, vadí vám, když vás někdo předjede?

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články